19.5.2021 11:50

Pomáháme plnit sny o bydlení - 3. díl

Pomáháme plnit sny o bydlení - 3. díl

V dalším díle našeho pořadu jsme se s Markem Izerou z realitní kanceláře Bydlení na doporučení bavili na téma "Jak připravit nemovitost k prodeji".

Na prodej nemovitosti je potřeba se dobře připravit. Je nutné nachystat všechny dokumenty týkající se právního stavu nemovitosti. Pak nesmíme zapomínat, že prodej nemovitostí je hlavně o emocích, na základě kterých se klient rozhoduje, upozorňuje Marek Izera.

 

 

Podcast:

Další díly sledujte ZDE 


Kompletní přepis rozhovoru pořadu Pomáháme plnit sny o bydlení, jak připravit nemovitost před prodejem s Markem Izerou, který moderovala Monika Lukášová, ředitelka projektu Realiťák roku. Celý seriál pro vás chystá pravidelně projekt Realiťák roku, který pořádají Reality.iDNES.cz:


Dobrý den, dámy a pánové, vítáme vás u sledování dalšího dílu našeho seriálu Pomáháme plnit sny o bydlení. Společně s našimi makléři jsme se stali vašimi rádci, pomocníky a snažíme se být průvodci na cestě za vaším novým vysněným bydlením. Dnes přijal moje pozvání Marek Izera ze společnosti Bydlení doporučení. Dobrý den, Marku.

Dobrý den.

Budeme se bavit na téma, jak připravit nemovitost k prodeji. Marku, já jsem se po dlouhé době rozhodla, že prodám svojí nemovitost, ve které bydlím 20 let a potřebuji jí připravit k prodeji. Jak do toho?

Tak především vám gratuluju k zásadnímu rozhodnutí, protože to není rozhodně jednoduché rozhodnout se prodávat nemovitost, v které jsem 20 let bydlel. Ale určitě je potřeba se na to pečlivě připravit, ono to není tak úplně jednoduché. Určitě bych si nejdříve, což je důležité, dal dohromady všechny podstatné věci, co se týká toho právního stavu té nemovitosti, protože by se vám mohlo stát, že sice vaše rozhodnutí bylo skvělé, že chcete prodat, ale ona by ta nemovitost taky se nemusela dát prodat, protože pokud by po právní stránce nebylo všechno v pořádku, tak by to nemuselo dopadnout, ani by to třeba nešlo převést.

Tady bych možná i já hned pochybila na začátku, protože tohle by mě nenapadlo. Já, když si představím přípravu nemovitosti k prodeji, uklidím, vyfotím a začnu inzerovat, ale je pravda, že se tam může skrývat spousta záludností a doklady nejsou v pořádku. Mohla bych narazit dřív, než cokoliv spustím. Co byste doporučil?

Ano, je to určitě velice důležité, aby...

Co si pod tou právní přípravou vlastně mám připravit, co všechno bych měla prověřit, co všechno bych měla zkontrolovat, co všechno mi, co všechno by nemuselo být v pořádku?

Tak je těch věcí určitě víc. Jako jedna z prvních věcí, kterou bych určit zkontroloval, tak bych vlastně nejdřív se podíval na katastr, v jakém stavu je ta nemovitost, zda je tam všechno správně zapsáno, zda tam nemáme nějaké zástavy, věcná břemena, zda tam není třeba i nějaká exekuce, nebo nějaké, nějaké předběžné opatření soudu, prostě jsou to všechny věci, které v podstatě, když na té nemovitosti budou váznout a nebudou ošetřeny, tak vlastně může znemožnit ten samotný potom převod v tom katastru, což samozřejmě asi je nepříjemný, takže tyhle ty věci je potřeba dělat hned na začátku před tím samotným fyzickým prodejem. Na tom katastru potom můžu samozřejmě zkontrolovat i, když se třeba jedná o, kdy se jedná třeba o domek, tak jestli je vůbec třeba všechno správně zakresleno, jestli jsou tam všechny ty pozemky a stavby na katastru...

Garáž.

Garáž, ano, to je častý jev, že prostě na tom pozemku není prostě garáž vůbec zapsaná, nebo nějaký různý přístavby, prostě ten dům se historicky mohl nějak měnit, ale prostě opomnělo se to, takže to vůbec nemusí odpovídat tomu současnýmu skutečnému stavu, takže tohle to je určitě potřeba pečlivě ošetřit.

Teď jste mi připomněl jednu praktickou moji zkušenost v podstatě při prodeji nemovitosti, kterou jsem si vzpomněla, prodával se byt družstevní. V družstevním bytě bydlela majitelka, která k družstevnímu bytu přišla tak, že si ho původně ještě převedla v rámci restitucí ze státního bytu na soukromé, vzniklo družstvo, ale v době, kdy se družstvo zakládalo a převáděl se celý ten dům do družstevního vlastnictví, tak žila ještě její babička a ona umřela v té fázi procesu, ono se to prostě potkalo a družstevní podíl, který už byl založený, získala její dcera, takže dcera měla družstevní podíl po babičce, ale vnučka získala byt tak, že ještě nebyla dokončená fáze toho převodu do družstva, získala ho od městské části nebo od státu a tím pádem jí vznikl taky družstevní podíl, takže tam byla takováhle nesrovnalost. Setkal jste se s takovouhle věcí někdy v praxi?

Tak úplně konkrétně s takovýmhle případem jsem se nesetkal, ale samozřejmě prostě občas se dějí podivné věci, někdy jsou ty záludnosti určitě jakoby až, že by to člověk skoro nevymyslel, co se může stát v tom reálném životě. A především zase zmínila jste družstevní bydlení, což je úplně samostatná kapitola bych řekl i po tý právní stránce, možná téma na jedno z dalších vašich témat bude družstevní bydlení, kde to budete moc pořádně probrat, protože to je opravdu jako další, další vlastně kapitola velice složitá.

Teď by mě zajímalo. Zmínili jsme spousta věcí, které je potřeba zkontrolovat, když oslovím realitního makléře na pomoc s prodejem nemovitostí, tyto věci zajistí realitní makléř za mě, je to v rámci smlouvy, kterou spolu podepíšeme, nebo je to nějaká příplatková služba, anebo mi s tím makléř vůbec nepomůže a je to všechno na mně?

Pokud se spojíte při prodeji nemovitosti s realitním makléřem, který tu svou práci dělá opravdu kvalitně, tak tohle to všechno už v podstatě měl zajišťovat v rámci vlastně jeho služeb a v rámci vlastně tý poskytovaný služby pro toho svýho klienta, takže možná, že dřív to se stávalo, ale dneska si myslím, že zpravidla už asi jako příplatková služba, nedokážu si představit prostě, že by nějaký makléř za tohle to si účtoval zvlášť, prostě je to úplný základ, pokud chci nemovitost prodávat, tak prostě tyhle ty věci musím ošetřit a samozřejmě musím s tím tomu klientovi pomoci.

Tak to je dobrá zpráva. Řekněme, že teda tu právní stránku jsme ošetřili a dáme se na tu fyzickou přípravu nemovitosti. Jak nachystám nemovitost k prodeji, jak připravím byt. Napadá mě rozdíl, když připravuju byt, nebo když připravuju dům, možná taky rozdíl v tom, jestli chystáme byt, ve kterém se stále bydlí, je tam čtyřčlenná rodina, mají to tam úplně zabydlené, nebo naopak, když se prodává byt po prarodičích se starým nábytkem, dá se to všechno vyklidit, dá se s ním nějak pracovat, povězte mi, povězte něco víc.

Tak určitě je tam vždycky ten faktor tý konkrétní nemovitosti strašně důležitý, záleží opravdu na tom, jestli se jedná o byt, jestli se jedná o dům, v jakým je to stavu, jestli se v tom bydlí, a tak dál, ale úplně dopředu možná bych chtěl vlastně jakoby zdůraznit, že při prodeji, aspoň za mě já to chápu, ať se jedná vlastně o prodej nemovitostí, kde to je obchod v řádu, třeba v Praze opravdu v řádu několika milionů, tak přesto prodej nemovitosti je hlavně o emocích a na to bych vždycky dával důraz při tom samotném prodeji, pokud o tom uvažujete a chtěli byste si to třeba prodávat sami, myslete na to, že ten klient, který přichází, takže vždycky se bude rozhodovat především na základě emocí.

Tady ještě napadá, když jste zmínil emoce, jestli je ještě možná rozdíl, jestli si to prodávám já, nebo jestli právě oslovím realitního makléře, protože pokud si to budu prodávat já, tak já jsem v tom bytě bydlela a ještě při tom prodeji hrajou roli ty moje emoce, nejenom emoce toho klienta, jak bude vnímat tu nemovitost, ale ještě moje, že jo, protože já jsem to měla vymazlený, já k tomu mám nějaké pouto a vnímám tu nemovitost jinak, nežli vy jako odborník, který k tomu přistupujete jako profesionál.

Určitě tam bude diametrální rozdíl, protože jste to v podstatě zmínila, je to o tom, že vy se asi nedokážete od toho, od té nemovitosti profesionální odpoutat.

Odpoutat, tak.

Takže ten realitní makléř vám dokáže tu nemovitost připravit tak, aby byla dokonale nebo pokusí se přiblížit k tý dokonalosti, aby byla připravená k tomu prodeji, aby na toho klienta, na toho zájemce působila tak, jak působit má, ale ne, aby na něj působila tak, jak vy ten byt vnímáte, ale tak prostě, aby to bylo to kvalitní, kvalitně připravené zboží na prodej, takže v tom je veliký rozdíl. A pravděpodobně se ten samotný klient nedokáže vlastně na to povznést a podívat se na to objektivně, vlastně na tu nemovitost, prostě některý věci jsou v tom bytě, protože jsem si je tam udělal já, protože prostě mně to takhle vyhovovalo, ale to ještě neznamená, že to musí být to nejlepší pro ten samotný prodej.

Chápu, takhle jsem to přesně myslela. Co bych ale konkrétně teda měla udělat nebo společně, co bysme dělali, abysme ten byt připravili k prodeji. Můžeme se bavit o té variantě, že je to byt, ve kterém stále bydlím s rodinou.

Líbilo se mi, že jste řekla společně, protože ta příprava těch nemovitostí zpravidla bývá vždycky vlastně ve spolupráci s tím klientem. Samozřejmě jsou případy, kdy tu nemovitost ten klient vůbec nepoužívá, je to prostě třeba investiční byt, který se rozhodl, tak potom nám opravdu předá ty klíčky a my to máme na starost, ale pokud je to opravdu ta nemovitost, ve které se bydlelo, tak je tam potřeba zajistit pak tu spolupráci, tak tam potom určitě je potřeba se zase podívat na stav a typ tý nemovitosti. Jsou nemovitosti, kde jsou v podstatě novostavby, byty, kde je vlastně už všechno jakoby, řekl bych, jakoby téměř dokonalé a je potřeba vlastně jenom udělat tu finální přípravu, ale pak jsou nemovitosti, které je potřeba vlastně začít úplně nahrubo, vlastně začít nějakým způsobem připravovat, což třeba, příklad, zdědíte dům, kde 10 let nikdo nebydlel. V tom domě pravděpodobně bude spoustu věcí, bude tam...

Harampádí.

Harampádí, nebude tam vymalováno, takže je prostě potřeba vlastně nejdřív udělat ten hrubý, hrubou vlastně nějakou úpravu, protože je to, vrátím se k těm emocím, pokud ta nemovitost nebude uklizená, tak na toho klienta nebude dobře působit, protože už jenom vlastně propojení tý emoce, že se mi tam něco nelíbí, že tam je ten nepořádek, ten bordel, si můžu vlastně propojovat potom vlastně i jakoby s tím klientem a teďko...

Jasně, to bych určitě dělala já, takhle bych zvažovala, bych si říkala, když takhle jakoby žije, má to tady takhle v nepořádku, má všechny ostatní věci v pořádku...

Přesně tak, jestli ten nepořádek není nejenom v tom bytě, ale jestli třeba není i jakoby u něj v hlavě. A teďko bych začal pochybovat, začal bych víc prověřovat, samozřejmě ty věci správně si můžu, ale zrovna bych očekával, že pokud není v pořádku ten byt fyzicky, je tam nepořádek, tak by předpokládal, že můžou být i nedostatky po tý právní stránce.

V dokladech.

Což teda, když tam je ten profesionální makléř, tak samozřejmě ten by to měl eliminovat a on by už v podstatě tu nemovitost neměl pustit do prodeje, pokud tam ty problémy jsou, nebo případně měl by vědět, jak se řeší.

Dobře, takže uklidíme, případně u nějakého staršího bytu vymalujeme, vyčistíme.

Určitě ano. Zase je tam, je tam zase, je to vlastně o spolupráci s tím majitelem. Samozřejmě vždy se snažíme, aby ta nemovitost vypadala co nejlépe, ale ne vždy třeba jsme schopní zajistit ten pověstný dneska moderní home staging, protože se v tom bytě třeba bydlí, to znamená, že prostě my nemůžeme ten byt vystěhovat, vymalovat úplně dokonale a dát tam jiný nábytek, aby to...

To se hodí pro nemovitost, která je prázdná, která už je třeba vyklizená, zdědila jsem byt po babičce, vyklidili jsme ho, nábytek jsme hodili a teď jsme teprve oslovili makléře a vy s tím můžete dělat, jak se říká, psí kusy.

Ano, přesně tak, přesně tak. To je pro nás vlastně jakoby ten nejlepší případ, protože my...

Vyřádit.

... a můžeme to vlastně připravit tak, jak bysme si to představovali, ale prostě tahle ta varianta není vždy možná.

Co si mám představit pod tím slovem home staging vlastně, je to takový moderní slovo dneska, hodně se to používá.

No, v podstatě je to, je to vlastně takové to připravení tý nemovitosti, aby vypadala tak, jako že se v ní může bydlet, ale je to všechno vlastně stylizované, aby to vypadalo, já to nejradši přirovnám třeba k takovým těm katalogům z těch nábytkářských firem, kde ty nemovitosti jsou v podstatě, nebo kde ty pokoje jsou vyfocený tak, že vypadají velice dobře, ale jsou svým způsobem neosobní, aby ten klient si dokázal představit, že tady v tom, v týhle tý nemovitosti, v tomhle bytě se mi krásně bydlelo, tam je právě třeba pozor si dát třeba u těch bytů, domů, kde se jakoby bydlí, aby se přitom, při tý přípravě vlastně odstranily takový ty osobní věci, protože pokud třeba budete mít krásnou, krásnou fotku, dobře upravenou kuchyň, jídelní stůl, ale na stěně budou fotky dětí, tak pro toho klienta, který vlastně jakoby tu prezentaci pak bude sledovat, tak on se nedokáže jakoby odosobnit, prostě on tam má ten cizí element, který mu vlastně jakoby, který ho emočně posouvá někam jinam, takže tyhle ty věci prostě je potřeba ohlídat, ale to jsou věci, který by právě měl potom s nadhledem ten...

Realitní realitní.

...realitní makléř vlastně ohlídat, aby tam tyhle ty věci nebyly. Další věc je dávat si pozor třeba na nějaké drobnosti, prostě spoustu malých váziček a takový ty dekorativní věci, který nám emočně vlastně přináší třeba vzpomínky na dovolenou a podobně, většina toho má plný byt, tak prostě tohle to je potřeba dát pryč.

To nepatří, vidíte, tohle by mě taky nenapadlo, mně by se zrovna ta vázička líbila na tom stolečku, protože vím, že jsem jí tam vždycky měla a že ten stoleček dělá hezký ta vázička.

Ona může být hezká jako solitér, ale nesmí jich tam být 10. My proto máme takový jako jednoduchý přirovnání, říkáme to, co je větší jak fotbalový míč, tak to by mělo být schováno, je to taková pracovní zásada, možná rada pro někoho.

Takže takhle pracujete s bytem, v kterým se bydlí. A když je to ten byt prázdný, tak ho můžeme případně zaplnit nějakým nábytkem, aby si klient mohl představit ty dispozice, jak se to tam jako všecko poskládá, jak se to tam vejde, nebo spíš je lepší to prodávat prázdný?

Pokud je ta, tam je potřeba zase zvážit ty možnosti, protože samozřejmě za mě je ideální, když ten klient může nejen vlastně vidět při prezentaci, při inzerci, jak je ten byt vlastně jakoby zabydlený, jak je tam vytvoří ten home staging, ale ideální je, když to potom do toho, do tý nemovitosti přijde a ten nábytek tam skutečně je, že opravdu tam nejsou jenom ty holé stěny, protože, upřímně řečeno, ne každý klient si dokáže vlastně jakoby představit v těch holých stěnách, jak by se to tam dalo uspořádat, jak by to tam mohlo vypadat, takže spoustu lidem to samozřejmě může pomoci, zase bude určitě určitá část klientů, kteří by byli radši, kdyby to bylo prázdný. Tohle to je vždycky jakoby...

To je asi téma, o kterém bysme si taky mohli povídat dlouho, protože já si třeba dokážu představit tu nemovitost, jak si jí přebourám, přestavím, stačili by mně holý zdi nebo možná jenom plánky, který se dávají také u nemovitostí nebo při inzerci. Na druhou stranu vím, že je určitě široká sorta lidí, který tuhle tu představivost absolutně nemají a když na inzertních portálech nebo v inzerci vidí fotky toho současného stavu, který se jim nelíbí, tak si nedokážu představit, že ten byt dokáže vypadat jinak a že tam poskládají ten svůj nábytek a že to může vypadat úplně jinak, že to může být jejich vysněný byt, takže tam asi důležitý ty plánky do toho, možná nějaká vizualizace.

Určitě ano. Já jenom ještě bych možná odbočili k tomu home stagingu v rychlosti. Tam je jenom potřeba si uvědomit, že pokud byste vlastně měla svou nemovitost a chtěla to na vlastní náklady zařídit nábytkem, tak ten nábytek si třeba musíte půjčit nebo koupit, když to budete prodávat 2-3 měsíce, tak vlastně ten nábytek tam bude jakoby ležet bez užitku, takže otázka je, jak je to vlastně pro vás jako finančně vlastně dostupná tahle službách, takže takový ten home staging není rozhodně úplně tak jakoby snadná levná věc.

Asi se to nehodí ani pro každou nemovitost.

Nehodí se to pro každou nemovitost a tohle to spíš už opravdu je schopná zajistit spíš ta realitní kancelář, která prostě se tím zabývá a ten nábytek často jakoby má. A teď se vrátím ještě...

Určitě se tady k tomu tématu vrátíme nebo podíváme v nějakém dalším dílu, protože to je téma určitě, určitě na dlouho, to mě mě zajímá.

Ano, home staging je velké téma v současné době, to vám určitě zabere celý minimálně jeden díl. Když se vrátím k těm plánům, tak určitě je to je to standardní zase služba, která by měla být k dispozici, minimálně vytvořit plánek, aby ten klient měl představu o tom, jaký jsou tam rozměry, jak jsou ty místnosti provázány, odkud kam se prochází a zase je jasné, že prostě ne každý má tu prostorovou představivost, takže určitě je dobré třeba vytvořit i takové ty 3D plánky, protože říkám, ne každý na základě půdorysu si dokáže představ, jak to tam vypadá, ne každý má prostě tuhle tu, tuhle tu schopnost s těma plánkama pracovat, takže ty 3D vizualizace jsou rozhodně dobré. Dneska už dokonce fungujou i technologie, kdy se vlastně jakoby třeba i fotografie doplňují 3D modelem, aby vlastně jakoby se tam virtuálně ten nábytek...

Ten nábytek postaví.

A to může být samozřejmě i v tom 3D plánku, takže ty technologie jsou dneska jakoby schopné nám simulovat leccos.

My by zajímalo, co jsou nosný zdi, co můžu zbourat.

Ano, ano.

Kde může příčka ubýt, kde zase můžu nějakou postavit.

Ano, tohle to je samozřejmě důležité a ten plánek nám v tomhle to může hodně pomoci, protože tu informaci pro toho klienta máme. A zase, pokud, protože u starších domů zase se často stává, že prostě není k dispozici ta dokumentace, to znamená, že vlastně někdo jí musí vytvořit. A teď je otázka zase, jestli jakoby člověk sám je vlastně schopen a má, má tu průpravu a vlastně je schopen nakreslit půdorys a pak z toho nějakým způsobem extrahovat 3D model.

Vy jako makléři právě disponujete takovými programy, v kterých jste schopní tyhle ty věci připravit, nachystat.

Ano, tohle to v podstatě máme k dispozici a dneska už je to za mě zase standardní věc, že se vlastně k těm nemovitostem vytvářejí plánky, aby právě ten klient si to mohl nějakým způsobem představit a už vlastně před samotnou fyzickou návštěvou už v podstatě může vidět, jak ta nemovitost vypadá.

Když nad tím tak přemýšlím, tak makléř na začátku byl skoro takový jako právník, řešil právní věci, teď sklouzáváme trošičku do branže architektů.

Ano, určitě.

Pestrý. Bavili jsme se o bytech. Teď si představuju, že bych chtěla prodat dům s velkou zahradou, patří k tomu pole, lesy, mám krásnou zahradu, na který jsem fakt jako si dala záležet a chtěla bych, aby to na tý prezentaci vyniklo, to asi na fotkách úplně neuděláme. Co byste mi doporučil v tomto případě?

To máte pravdu, že samozřejmě...

Je to drahá nemovitost, velká nemovitost, takže i bych jako investovala do toho, aby ta prezentace fakt jako by byla kvalitní, aby to vyniklo, že to je takové jako fakt hezké sídlo, které jsem budovala.

Kvalitní fotky nám určitě řekne o tý nemovitosti hodně, ale prostě není schopná vlastně jakoby udělat určitý odstup a nadhled. K tomu se potom používá samozřejmě záběry, záběry, jako letecké záběry, které nám vlastně umožní se podívat na to z jiného úhlu, i s odstupem, i třeba zachytit, zachytit i to okolí. Dneska jsou, dneska jsou rekreační objekty na vzestupu, prostě prodává se, že jo, každý to chce, ale jak chcete ukázat, že ta chata stojí přímo u lesa. Samozřejmě do popisu to můžu napsat, ale ta fotka mi zachytí tu chatu a za ní budou 4 stromy, ale když udělám fotku z toho dronu a vidím, že prostě dalších 4-5 kilometrů je prostě opravdu hustý les, tak prostě tuhle tu, tohle to prostě nejsem schopen jinak sdělit, než touhle cestou klientovi, takže ten dron, snímkování a natáčení z dronu je určitě jeden způsob a potom teda bych určitě i zmínil třeba třistašedesátkové fotografie, které jsou vlastně jakoby taková ta dostupnější varianta, dostupnější varianta dneska těch virtuálních prohlídek celých nemovitostí.

Ještě mě k té diskuzi, kterou tady vedeme, napadá otázka, to je spíš jako z praxe, jak vy to vnímáte od klientů, když se ty nemovitosti vyšperkují, načinčají, když se ty fotografie udělají krásný, jestli ty lidi potom, když přijdou na tu fyzickou prohlídku, nejsou potom jako zklamaní, že vidí tu realitu trošičku jakoby jinou, že si to na základě tý prezentace představovali hezčí.

Tak řekl bych, stává se to, ale snaha, snaha při tom prodeji by vlastně měla být, aby tady k tomu nedošlo. Tam vlastně, aby ten dojem toho zájemce, který přijde na tu skutečnou prohlídku, aby z tý nemovitosti byl vlastně při tom, při tom začátku hned pozitivní, aby vlastně fungoval takový ten efekt, že opravdu, já jsem se přijel podívat na hezkou nemovitost, těším se na to, tak aby tam nepřišlo to zklamání, takže i při těch samotných prohlídkách prostě neměla by být ta nemovitost jenom na těch fotkách hezká, ale potom ve skutečnosti prostě tam budou ležet ponožky a děti ráno utekly do školy a zůstaly tam hračky, prostě ta nemovitost by měla být pokud možno na tu samotnou fyzickou prohlídku připravená, aspoň tak, jako je na těch fotkách, samozřejmě prostě zase, když to bude nemovitost, v které se bydlí. Ideální, když prostě se domluvím s tou rodinou, která tam bydlí prostě, aby na několik hodin ten byt opustila, zase se to může trošičku naklidit, připraví se tam do vázy kytky, občerstvení, katalogy prohlídkový, prostě připravím to tak, aby to prostě působilo zase profesionálně, aby to působilo čistě a pokud možno zase se snažím tu nemovitost maličko zosobnit, aby ty lidi si dokázali představit, že tady by se mi líbilo bydlet a neviděli tam za tím tu rodinu, která tam skutečně bydlí.

Dobře. Děkuju. Abyste měli představu, o čem se tady bavíme s Markem celou dobu, podívejte se na fotky, jak vypadala nemovitost původně a jak jí Marek připravil k prodeji. A tady se podívejte na video, jak vypadá prezentace z dronu, jak Marek připravil nemovitost rodinného domu k prodeji. Marku, z vaší dlouholeté praxe by mě ještě zajímalo úplně na závěr, máte zkušenost, je něco, co byste vyzdvihl, co klienti často opakují jako chyby, když se snaží právě nemovitost prodávat sami při tý přípravě, na co opomíjí, nebo co naopak dělají špatně?

Tak za mě největší chybou je, že se ti klienti opravdu nedokážou od té nemovitosti jakoby odpoutat, že oni k tomu zpravidla opravdu přistupují jako k tomu, jako součást sama sebe a nedokáží to nabídnout vlastně jakoby zboží na trhu, to si myslím, jako že, ale to není chyba, to je prostě, to je prostě věc, která je daná tou situací, v jaké jsou, prostě prodávají svůj byt prostě, kde strávili kus života a je za tím ten jejich příběh a prostě oni to občas nedokáží. Za mě je to jakoby největší chyba, myslím si, že to jakoby ubírá nejvíc na hodnotě těch nemovitostí, že se vlastně na to nedokážete podívat z odstupu a s nadhledem.

Tak, jak to vypadá, nemovitost máme nachystanou, máme jí připravenou k prodeji, je čas jí začít inzerovat, nabídnout na realitní portály, ale to je další díl, o tom si budeme povídat příště, takže se na nás dívejte, sledujte další díly. Já se na vás určitě těším. Marku, vám děkuju moc za váš čas, za vaše rady, tipy a věřím, že se určitě zase někdy potkáme a budeme se bavit na další zajímavé téma společně.

Děkuju za pozvání. Mějte se. Na shledanou.

Na shledanou.