12.10.2023 10:28
Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu Analýzy realitního trhu v rámci České republiky. Dnes je začátek července, tzn. začíná nám léto. Já jsem velmi rád, že mohu přivítat moje dva dnešní hosty. Jirku Rájka, CEO ERA Reality a Michala Součka spolumajitele QARY
Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj
Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu Analýzy realitního trhu v rámci České republiky. Dnes je začátek července, tzn. začíná nám léto. Já jsem velmi rád, že mohu přivítat moje dva dnešní hosty. Jirku Rájka z CEO. Ahoj Jirko.
Ahoj, dobrý den.
A Michala Součka z QARY. Ahoj Michale.
Ahoj, ahoj, díky za pozvání.
Je začátek léta, realitní trh někam běží, možná by se dalo říct, že od začátku roku se ten trh malinko změnil. Podle čísel, které vidíme, tak se možná začalo i více prodávat. Možná jenom krátkou vsuvku. Jak jste na tom, pánové, vy ve vašich sítích z hlediska vývoje od nějakého začátku ledna až teď do konce června?
Já tu tvoji úvahu, Petře, můžu potvrdit. Začalo se prodávat, ale ono se nepřestalo prodávat ani v loňským roce, byla to jenom otázka ceny a toho, že si klienti museli zvyknout i my realiťáci zvyknout na to, že ta cenotvorba bude trošku na jiný úrovni, než to bylo zvykem v těch letech předešlých. Za mě to období bylo zbytečně dlouhý, ale bylo celkem logický a těmi různými, nechci říct krizemi, ale jsme si prošli a víme, že ten klient si musí vždycky půl roku - tři čtvrtě roku přivyknout na to, že se ten trh trošku změnil. Ale zaplaťpánbůh za to, ten trh se rozhýbal, rozhýbali se realiťáci, rozhýbali se klienti a začalo se zase velmi dobře prodávat po celý Český republice.
Michale?
No, my jsme se bavili o tom, že všechny ty regiony se nechovají stejně. To je jako jedna asi z věcí, kterou je potřeba nějak si říct a pořád já teda vnímám za sebe rozdíly v těch jednotlivých regionech. A přijde mi, co říká Jirka vlastně, že od začátku roku se začalo prodávat, je to pořád o nastavení cen, ale myslím si, že klienti se i začali trošku víc už smiřovat s tím, že ty úrokový sazby jen tak neklesnou na hodnotu, kterou by si přáli, a to bydlení je prostě pořád jako starost, kterou potřebují řešit, takže se rozhodli, že to řešit začnou.
Taky ještě jedna věc, která jako byla, já měl pocit, jako to druhý pololetí loňského roku bylo takový jako strašení o tom, že bude něco divokého tady opravdu, a že ty ceny klesnou o neuvěřitelný procenta. Různí odborníci prohlašovali jako opravdu jako propady velký, nic tak jako drastického se nenastalo. Ty ceny klesly, ale dneska už jako já mám pocit, že poslední 2-3 měsíce Praha Středočeský kraj, tak jako k velkým poklesům nedochází, jsou to jako jednotky procent. V ostatních krajích, Michal má to stejně jako, chová se to po každý úplně jinak. Někde ty ceny ještě vůbec neklesly...
A někde už začaly znovu růst.
Ale co jsem chtěl říct, že jako naopak od toho letošního roku od jara, jako mám pocit, že už jako slyšíme spíš jako pozitivní zprávy.
Oni začaly chodit pozitivní zprávy, takže ano.
Pro ty klienty i pro nás, že vlastně jako okay, úroková sazba je taková, ale (???) koupíte nemovitost o 20 % níž než před dvěma lety, tak vlastně v horizontu 20 - 25 let na té hypotéce vlastně na tom vyděláte, protože ten úrok 5,90 nebude po dobu 30 let, bude se měnit a s velkou pravděpodobností po třech - čtyřech letech půjde směrem dolů a pak bude mít člověk jako možnost zafixovat na 5, na 10 let a bude to pro někoho daleko zajímavější z pohledu jako investičního i pro lidi, který potřebovali bydlet nejenom pro investory.
Mě možná k tomuhle tomu tématu napadá jedna otázka. Čemu to pomohlo, že se vlastně neprodávalo? Je tam něco pozitivního? Dá se z toho odnést něco pozitivního? To, že v minulém roce vlastně ten trh zamrzl trošku, přestalo se, přestalo se prodávat, nabídka extrémně rostla, pomohlo to něčemu vůči těm, který prodávají, kupují nebo realitním makléřům, pánové?
Já si myslím, že to trošku pomohlo ustálit takový, takový to zvěrstvo, který já si pamatuju z roku 2021, jo, kdy to najednou prostě všechny ty ceny nemovitostí bez ohledu asi tehdy na region prostě stoupaly raketovou rychlostí, kupující byli zoufalí, protože neměli co kupovat, prodávající si samozřejmě mnuli ruce, protože prostě prodávali za obrovitánský ceny. A tohle to, si myslím, že já to vnímám pozitivně, to, že se to maličko jako srovnalo, bylo strašně rychle vidět na tom trhu ten přechod toho, jak zase naopak ty kupující začali využívat té svojí síly v tom loňským roce a začali si říkat o ty slevy okamžitě, protože prostě všichni věděli, že ten trh se zastavil a ti, kteří potřebovali koupit nebo přišli na ten trh s tím, že chtějí koupit, tak se toho snažili využít, samozřejmě. Díky tomu někde ty ceny klesly, někde víc, někde míň, ale myslím si, že tohle to jako pro mě je taková jako pozitivní věc, kterou, kterou to přineslo, že se to maličko zase jako trošku jako uklidnilo.
Navážu na to. Vyrovnala se nabídka s poptávkou, zaplaťpánbůh, trh se jako zpomalil, ale myslím, že v tom posledním slova smyslu, že se uklidnil, není tady hysterie ze strany jako kupujících, kdy se předháněli o to, kdy co za co koupit, různý aukce. Předháněli se samozřejmě realitní makléři o tom, kdo navýšil nejvíc cenu, za jak dlouho a jestli prodal za minutu nebo za tři minuty a za tři minuty už byl špatný výsledek. A tam já chci říct tu druhou pozitivní věc, kterou já tam cítím, a to je to, že to dneska klade nároky na práci letního makléře daleko větší než za ty poslední, dejme tomu, tři roky. Musí ten makléř zpátky se vrátit ke (???) v tom, že musí umět ten obchod jako takový, musí umět ten proces, musí umět si vybrat, do čeho zainvestuje čas a finanční prostředky. Ne každý obchod se zrealizuje, ne každý obchod se zrealizuje za tři měsíce, některý obchody jsou opravdu realizovaný dneska po roce, kdy ta nemovitost je v nabídce, kde ten makléř má nainvestováno desítky, někdy stovky tisíc. Nepočítám do toho jeho čas a nějakou invenci. A tohle to jako dává pro mě pozitivní jako výhled v tom, že opravdu to umění být dobrým realitním makléřem se dneska jako hodně ukáže v tom, jako kdo to umí a kdo to neumí. Samozřejmě blbý to je pro ty makléře, který nastoupili před třemi lety, který vlastně to, že se muselo umět obchodovat, že se muselo umět pracovat s tou nabídkou, že se muselo umět dělat jako kalkulace té nabídky jako takový, ty to bude muset naučit a bude to pro ně opravdu obtížný, protože si tím vůbec neprošli. My, co ten realitní trh známe už pár desítek let téměř, tak jako už jsme si tím prošli a bylo naprosto normální ten obchod dělat takhle. Pro ty, který reality dělají 2-3 roky, pro ně to bylo velký zděšení loni, musím říct.
Hele, jo, přesně, jo. Já jsem vlastně si začal zase opět užívat tu makléřinu jako takovou, ten obchod jako takový. Vyjednávání, komunikace oceněná na obě dvě strany. Prostě to tady nebylo v roce.., koncem roku 2020 a v roce 2021 to tady prostě nebylo, ale přijde mi, že makléři by mnohem radši ten rok 2021 než makat na tom, že se musí naučit vyjednávat a pracovat na sobě a obchodně komunikovat a tak dál, a tak dál. Ale mě to zase konečně baví, jo, to je pro mě další pozitivní, že mě konečně ta práce zase jako baví, protože je to živý a je to prostě.. nenaštveš 30 z 31 zájemců o nemovitost prostě, jo.
Mimochodem kam až očekáváte, že se to vlastně posune ten trh teďko v rámci léta? Protože vždycky léto bylo takové slabší samozřejmě. Zájemci o koupi nemovitosti v létě byli na dovolených, ty, kteří prodávali nemovitost, tak bylo to stejný. Takže ten trh malinko uvadal. Samozřejmě byly určité výjimky v různých letech. Očekáváte letos, že to někam se.. bude nějaká odchylka od toho, že by třeba se víc prodávalo, že by makléři víc na tom trhu působili, že by ti, kteří prodávají, chtěli prodat už v létě víc než normálně, protože to léto je opravdu trošku zvláštní.
No, když budeš vycházet ze statistik českých cestovních kanceláří, tak nebude mít kdo kupovat a kdo prodávat..
Protože všichni budou pryč.
Všichni by měli být pryč, jo. Už hlásí tři měsíce, že jsou vyprodaný veškerý zájezdy. Takže tohle je strašně těžká predikce, jo. My jsme se asi namlsali zase zrovna v těch letech, kdy byl covid, kdy nikdo nikam nemohl jezdit, paradoxně nám realiťákům se dařilo a takový ty jako okurkový sezóny typu léto, typu leden vlastně úplně zmizely. Takže opět jako musíme navykat na něco, co tady bylo, že asi jako opravdu ta okurková sezóna v létě bude, ale tam já zase vidím obrovskou příležitost pro ty dobrý makléře začít pracovat s tou databází. Je to o tom propojování těch prodávajících, těch kupujících nemovitostí, v nabídce je, a to můžete potvrdit vy jako iDNES, že prostě ta nabídka pořád jako trošku roste, i když to taky zastagnovalo, ale prostě nabídka je a je to jenom navíc toho kupujícího. Máme emaily plný jako poptávek, za poslední tři roky je to jenom o tom ten obchod začít, začít párovat lidi, začít spolupracovat s ostatními kolegami, a pokud mám dobře nastavenou cenu, tak se bude prodávat bez ohledu na jako roční období, za mě.
Já jsem zrovna nedávno s někým řešil vlastně to, že posledních pět let se to po každý nebo čtyři roky se to po každý v tom létě chovalo jinak vlastně, jo. Podle toho, jak ten trh byl nastavený, 2019 prostě to bylo dost podobný, třeba možná jako teďka 2020 už to začalo růst nahoru, 2021 blázinec, 2022 zase už to vlastně jako usnulo, lidi se báli, energie, prostě přijdou faktury na konci roku, nebudeme teď nic skupovat atd. Takže nebude plyn, že jo, nebudeme topit a tak dál, a tak dál. Takže jsem na to zvědavý. Já si myslím, že to bude tak nějak, jako že bude klidný léto, si myslím, ale to nikdo nemůže vědět. Prostě zase budou se prodávat nemovitosti, který jsou dobře naceněný, ty se budou prodávat vždycky a dobrý lokality a dobrý, kvalitní nemovitosti. Ale ty, který jsou přepálený, protože z toho předloňského roku tady pořád jako na tom trhu zbylo spousta přepálených nemovitostí, jo.
Ono je to vidět, já tady mám před sebou nějaký poslední data, který jsou do konce června o vývoji nabídky na realitním trhu, z kterého je vidět, že vlastně byty na prodej v rámci České republiky už začaly stagnovat, tam už ta nabídka neroste, ta se zastavila už někdy.. dokonce nejvyšší byla někdy v polovině loňského roku, skoro před rokem byla skoro nejvyšší.
Počet nemovitostí.
Počet nemovitostí, který byly celkem v nabídce v rámci celé České republiky, a ta začala plus-minus stagnovat, dokonce, dokonce posledních několik měsíců lehce klesat. Samozřejmě v rámci toho ale domy na prodej, pozemky, byty na pronájem ty ještě pořád rostou, jo. To znamená, ten trh neustále se ještě vyvíjí, ten počet nabídek lehce roste, celkově už to, jak říkal Jirka, už začíná pomalinku vidět, že už ten nárůst není tak veliký, což je fajn. To znamená, ta nabídka na tom trhu je, ale byty jako takový začaly, začaly stagnovat. Tam se asi začalo prodávat víc z těch čísel, z těch čísel je to jasně vidět. A mě v tom, v tom vlastně celém ještě vlastně zajímá druhý téma možná, a to je to, jak se vlastně dneska, jestli ještě pořád to platí, že kupující dneska strašně řeší energetickou náročnost těch jednotlivých bytů, domů a další věci, protože to tady nebylo, že jo. Vzpomeňme si rok nazpátek, možná ještě rok a půl nazpátek, ve finále nikoho nezajímalo, v jaké (???) třídě to je, jestli ten barák má svůj pent, který mít musí, ale nikdo to extra neřešil. Po vzniku energické krize najednou to začali řešit všichni a možná to byla jedna z prvních otázek na prohlídkách u vás realitních makléřů a jaká je vlastně, jaká je tam spotřeba, kolik platím zálohy na energii, kolik mě to vlastně bude stát. Dostali jsme se někam, někam.. posunuli jsme se někam v tomhle tom, v téhle té otázce?
Jako neposunuli. Samozřejmě to je součet, součet nákladů na nemovitost a splátka hypotéky, a to je nějaký jako budget, který ten člověk kupující má. Takže ho to samozřejmě zajímá. Nová disciplína, rok a půl, neřešili jsme, předtím jako nikoho nezajímalo. Jako evidenční list se bral jako součást toho, že jsme to tiskli jako na prohlídku, ale člověk to přehlídnul. Brali jsme 3000 - 4000 náklad na byt, 6000 - 7000 náklad na dům bez ohledu jako, jak se vytápí, jak se tam svítí nebo nesvítí. Dneska je to nová disciplína a ty lidi si dávají jednoduše součet do kupy. Samozřejmě jsou handicapovaný nemovitosti, který mají vysoký fondy oprav, který mají vysoký náklady na energie, protože ten součet je v tu chvíli vyšší, a samozřejmě menší dispobilita pro toho kupujícího, klienta. Tohle je dost jednoduchý. Nevím, Michal to bude vědět daleko víc, protože v tom terénu je každý den. Ale tohle už i, co já vidím z reakcí klientů emailových, tak jako často není o tom jako, prosím, domluvte mi prohlídku, ale pošlete mi jako souhrn nákladů, protože to je jedna jako z důležitých otázek, jestli vůbec můžou - nemůžou koupit.
Já to asi jako potvrzuju, mně navíc ještě jako přijde, že spousta lidí u třeba rodinných domů začíná řešit opravdu ty možnosti, jak tu energetickou náročnost vylepšit té nemovitosti. To znamená, rovnou se ptají prostě na možnosti uchycení solárních panelů, instalace tepelného čerpadla a tak dál, a tak dál. To znamená, já jsem třeba začal nebo jako s mými kolegy jsme začali prostě dopředu, když umisťujeme tu nemovitost na trh, tak jsme začali zjišťovat jako možnosti vůbec, pokud tam to tepelko není, soláry tam nejsou, tak jestli je možný vůbec v tom místě třeba dosáhnout na nějakou dotaci, protože ne všude je to, je to, je to možný. Ale přijde mi, že v tomhle se to jako hodně mění, ten trh je samozřejmě jako zejména ten dotační trh s těma solárama a tepelkama jako hodně pokřivený tím, že to jako dělá každý, nabízí to každý, lidi jsou z toho, s prominutím, trošku jako zblblí a nenechají si třeba mnohdy jako spočítat vůbec nebo neberou v potaz to, že se jim to vrátí až třeba za 50 - 60 let, ale potřebují tam mít soláry, protože prostě jim to někdo, nebo je to módní a oni to berou jako úzus, který vlastně jako je pravdivý. Přitom je to vždycky jenom o tom jako spočítat to na konkrétní individuálně na tu nemovitost jako takovou a přijde mi, že se to trošku jako přehání, ale tohle vnímám jako velmi-velmi moderní trend.
Mně to přijde jako přidaná hodnota makléře, pokud jako dokáže tu nabídku zpracovat.
Rozhodně ano.
Že prostě jako řekne, okey, nemovitost stojí tolik.
To je jasný.
Máte náklady takový, ale při investici takový makový se vám náklady sníží o tolik. Mně to přijde jako skvělý zase se jako vymezit vůči ostatním.
Bylo by fajn, kdyby ten makléř šel víc do hloubky a uměl poradit. Ale tohle třeba jako tepelko, super varianta, ale soláry se vám jako vrátí za 50 let. Tam bych možná jako zvážil tu investici, jo, aby to, aby to fakt jako dopočítal až do konce, aby neřekl, no, tak hele, střecha ty soláry udrží, tak si je tam dejte jako. To je prostě...
Jo, souhlasím jako. Ale zase mít dobrý lidi kolem sebe, který ti s tímhle tím poradí, rozhodně tohle nechceme, aby dělal realitní makléř, zase ne.
Ne, ne, nemůže a neměl by.
Roste podle vás přidaná hodnota makléře dneska? To znamená, že si vezmu realitního makléře, aby mi pomohl s mým realitním obchodem? Roste tam, protože ještě nedávno, když se prodávalo všechno, tak bylo víceméně skoro známo, že proč to dávat nějakému makléři, to si prodá každý. Najmu si nějakého právníka a další věci, jo. Strašně jednoduchý, furt se na tom trhu prodává 50 % odhadem nemovitostí bez makléře. Ale pomáhá tahle ta doba, která dneska je tomu, aby ti makléři byli vážnější, aby se o ně veřejnost více zajímala a chtěla po nich ty služby?
Asi by to mělo jako.. logiku by to mělo.
No, proto se na to ptám. Logicky je to asi jasný, ale jestli to vůbec v té realitě takhle je.
Já jsem čekal, jestli odpovíš jako logicky ano, nebo tu debatu, myšlenku jako rozvineš, jo. Protože ono to není úplně easy.
Tím, že jsme předtím vypili už, já nevím, tři láhve vína, tak si můžeme říct jako.. Ne. Logiku by to mělo. Já se obávám, že pořád vlastně tomu sami nepřispíváme, aby to tak bylo jako dostatečně. To znamená, pořád prostě, když vemu balík 100 procent realitních makléřů, tak pořád jako nepracujeme na té úrovni kvalitativní, na který bysme pracovat měli, aby jsme tu naší profesi v očích veřejnosti prostě trošku vylepšili. Ale je určitě úplně jiná doba než v roce 2021. Myslím si, že víc samoprodejců se obrací.. třeba to zkusí, ale že víc samoprodejců se obrací na realitní makléře. A tam je potřeba potom, když už se tohle to stane, aby ta služba byla opravdu jako na vysoký úrovni, což by měl být standard, ale dneska úplně není.
To je tvůj úhel pohledu.
Jasně, no, bohužel.
Bylo by divný, kdyby to tak nebylo, odpověď vlastně na tvoji otázku, jo. Jestli prostě před dvěma lety to bylo o tom, že dobrý realitní makléř dokázal vydělat klientovi o 5 % víc, tak dneska ten rozdíl je o tom, jako dobrý makléř prodá, špatný neprodá. A tam ten průšvih pro toho klienta může být daleko větší, protože ten důvod prodeje nemovitostí můžou být různý a ne vždycky pozitivní to je v momentě, kdy se jako neprodá, tak to může pro klienta znamenat opravdu velký průšvih, jestliže on se jako v dobrý víře někomu dostane do rukou s tím, že mu stoprocentně věří a on to nakonec neprodá. Může to pro toho klienta znamenat jako fatální problém. Ale souhlasím, Michale, s tebou. Bohužel ta kvalita napříč, respektive makléřů není taková, že když se klient obrátí na realitního makléře, že může říct, hele, neudělal jsem špatnou věc.
A přitom je jako strašně zajímavý, že vlastně tak podle mě jako půlku nemovitostí, který prodávám, tak prodávám po někom a vždycky se to prodalo, ty, který byly nabraný teďka v poslední době, tak se všechny prodají nebo prodaly. Ale že vlastně já jsem začínal na stejný ceně, to znamená, nebyl tam jako rozdíl v nacenění té nemovitosti jako takový. A myslím si, že prostě to, co proto já udělám, není žádný jako nic zázračného oproti tomu, co by pro to mohl udělat úplně každý s těmi nástroji, který dneska máme k dispozici.
Podle mě koukáš jako o kus dál. Ono se stačí jako.. Petr má jednu zajímavou statistiku, na kolik emailů, emailových reakcí ze serveru iDNES není reagováno, jo. Ono můžeš mít skvělý marketing...
Jasně.
Pokud svému klientovi nezvednu telefon a tak. Já mám jednu statistiku jako v hlavě někde z roku 2011, a to bylo z Ameriky, že prostě díky tomuhle přístupu jako americký realitní makléři, což je jako jiný standard jako obchodník dovedností, přijdou díky jako takovému lakonickému přístupu ke klientům zhruba 74 % klientů. Když to převezme jako na ten náš trh, tak já si myslím, že to není o tom, že ty to bereš tak, jako že cena stejná, uděláš možná trošku lepší marketing a vlastně jako ty zdroje prodávání máš stejný. Ale tady se zapomíná na to B. Já udělám marketing, ale co s těmi lidmi, když se mi ozvou?
Co když náhodou přijde někdo, kdo by to chtěl koupit?
Já se musím ozvat. Musím s ním nějak pracovat.
Otevřel si hospodu, ale nechodili mu tam lidi.
Je to tak, jo. Když vezmeš, když vezmeš jako to, co se dneska jako vůbec strhlo od toho roku 2019, tak vlastně jako dovednost toho makléře byla o tom, že musím zavolat fotografovi, dronaři, někomu, kdo udělá video. Pak se tam postavím, udělám marketing, no, a už se tam neučilo moc to B. Pak se vám teda ozvou lidi, těm musíte zvednout telefon.
Bacha, ozvou se lidi, bacha.
Musíte, musíte se umět představit.
Ozve se jich hodně jako.
Jo, a teď jako to B se moc neučí, jak pracovat s těmi lidmi, ten management tam není a ono to tam jako začíná i končí. Jako zameťme si před vlastním prahem. Vidím tu, vidím ty výsledky jako i u nás v síti a taky výborná práce, co máte, Petře, jako na iDNES, to, že se můžu podívat na nějakou zatím v uzavřený skupině, můžu se podívat jako na zpětnou vazbu od klientů, jestli se jim makléř ozval, za jak dlouho se jim ozval...
To hodnocení je super.
Jestli si domluvili prohlídku, jestli dostal informace a tak dál. Vyplní to opravdu třeba 10 % klientů, ale i tak je to zajímavý vzorek, zajímavý vzorek o tom, že ne vždycky to tak je. Prostě tam ty klienti to vyplní. Hele, pořád je týden po a já jsem nedostal odpověď, já jsem tady nabízel pronájem a nikdo se mi neozval.
Pánové, k tomu mě napadá jedna věc, jako byli byste pro to, aby se to pustilo veřejně?
No, určitě.
Jo.
Jo. My dneska to máme otevřený pro vás jako pro realitní kanceláře, abyste se na to podívali, ale samozřejmě uvažujeme o tom, že by jsme to pustili i do veřejného sektoru.
Pořád tam píšete, že zatím.. Je to interní, interní informace, ale jako když to vezmu, vždyť to vzniklo prostě ve spoustě jiných profesích, víme, jak tady prostě fungovaly taxislužby v rámci, jako v rámci Prahy, kde jako najednou se zavedly nějaký hvězdičky a ona ta pravidla během 2-3 měsíců se prostě zdvihla, protože já si neobjednám auto, kde je napsáno, má prostě 200 recenzí, z toho 198 za jednu hvězdičku, tak jako si vezmu radši dražší auto možná nebo možná stejně drahý, ale prostě s lepším hodnocením, to je jednoduchý princip. To, co si, Michale, zmiňoval ty, jako proč tě lidi najdou až v druhý instanci, tam teprve začnou hledat dobrého realitního makléře a budou vyhledávat toho, kdo má pozitivní reference, kdo je jednoduše dohledatelný, kdo prostě jim dává v tu chvíli jako jiný kvality než ten, se kterým spolupracovali. Je škoda, že to neudělali v první instanci, že to udělali až v té druhé instanci.
Oni to některý udělají, ale fakt, že ono i to, takový to doporučení, že dostali doporučení na někoho, tak vlastně jako nemusí být úplně jako relevantní, jo. Protože řekne jenom, tak sestřenice dělá reality, tak já vás propojím, tak ale jako ten člověk nemusí vědět, v jaký kvalitě ta sestřenice zrovna jako to dodává.
Prostě kupující klient řekne, hele, já nepotřebuju financování od vás, můj bratranec dělá, dělá finance.
To je přesně tak.
Je to z jiného oboru a vidíme to, kolik jako obchodů nám to zhatí, protože jsme jako nebyli důslední a neřekli, hele, ne, ne, ne.
Já si každý doporučení na jakoukoliv službu vždycky ještě ověřím, protože fakt to nemusí být relevantní právě proto, že ten člověk s tím nemá osobní zkušenost, jenom ví, že ten člověk prostě něco podobného dělá.
Jo, ta naše služba je úplně něco jiného než restaurace. Odvedu tě do neznámého města a chci prostě dobrou restauraci, tak mě ten Google jako s velkou pravděpodobností bude stačit. U služby to tak vůbec není.
Není, no.
Jsme rádi, že projekt Realiťák roku kontroluje, hodnotí a samozřejmě makléři zapojení v projektu Realiťák jako mají potom výrazně větší šanci, větší šanci i ty klienty nabrat a uspokojit. Pánové, možná pro dnešek, díky moc za tohle povídání.
A jdeme na tu čtvrtou lahvinku teda?
Čtvrtou a pátou jsme říkali.
Děkuju, přeju vám krásné, krásné léto, protože se asi uvidíme až zase někdy po létě. Ať se daří, doufejme, že ten trh zase se posune, že klienti si nás jako realitní makléře budou vyhledávat čím dál tím častěji a budeme lépe prodávat. Pánové, hezký víkend.
Díky moc.
Díky, mějte se fajn.