29.12.2023 8:06

Analýza vývoje realitního trhu listopad 2023

Analýza vývoje realitního trhu listopad 2023

Analýzou vývoje realitního trhu (listopad 2023) Vás provede Petr Makovský z Reality.iDNES.cz s hosty: Jan Martina (M&M reality), Radek Sechovec (RK Evropa) a Michal Souček (QARA) V tomto dílu se zabýváme pohledem na současný stav realitního trhu a jeho budoucí směřování. S našimi hosty, odborníky z realitního sektoru, diskutujeme o dynamice trhu, vlivu geopolitických a ekonomických faktorů, a především o rostoucím významu technologií, jako je umělá inteligence, v realitním prostředí.

 

Analýza vývoje realitního trhu - listopad 2023

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Úvod:

Listopad 2023 přináší realitnímu trhu nové výzvy i možnosti. Přední odborníci z významných realitních společností sdílejí své postřehy a nabízejí hlouběji pohled na současné trendy a výzvy.

Hlavní Obsah:1. Tržní Kontext:

Petr Makovský z Reality.iDNES.cz uvádí do problematiky: "Vítejte u naší pravidelné analýzy realitního trhu." Jeho slova otevírají diskuzi o dynamickém vývoji trhu, který se musí vypořádat s různými ekonomickými a sociálními proměnnými. Je důležité, aby jsme sledovali tržní tendence a byli připraveni na změny, které s sebou přinášejí.

2. Tržní Dynamika a Výzvy:

Radek Sechovec z RK Evropa hodnotí současný pokles poptávky a jeho vliv na trh: "Samozřejmě jsme svědky poklesu poptávky." Tato situace zvyšuje dostupnost nemovitostí a zároveň tlačí na jejich ceny dolů, což představuje nové výzvy pro prodejce, ale zároveň otevírá dveře příležitostem pro kupce.

3. Přizpůsobení a Taktiky Makléřů:

Jan Martina z M&M reality zdůrazňuje důležitost flexibility makléřů: "Každý úspěšný obchod s nemovitostí vyžaduje důkladnou práci." V konkurenčním prostředí dnešního trhu musí makléři vynaložit větší úsilí, aby uspěli a vyhověli očekáváním svých klientů.

4. Segmentace Trhu a Preference Zákazníků:

Michal Souček z QARA popisuje změny v preferencích zákazníků: "Na trhu se nyní lépe prodávají určité typy nemovitostí." Tento posun znamená, že kupující a investoři mají specifické požadavky, což vyžaduje od makléřů hlubší znalost trhu a schopnost rychle reagovat na změny.

5. Investování do Nemovitostí:

Jan Martina zdůrazňuje přínosy investic do nemovitostí: "Investice mohou přinést významné finanční výnosy." I přes současné tržní výzvy existují příležitosti pro investory, kteří jsou ochotni věnovat se dlouhodobému zhodnocení svých investic.

6. Vliv Umělé Inteligence:

Michal Souček upozorňuje na rostoucí význam AI: "Lidský prvek zůstává i v éře umělé inteligence nepostradatelný." Tím chce říci, že ačkoliv technologie jako umělá inteligence přináší efektivitu a inovace, osobní přístup a lidské schopnosti jsou stále klíčové pro úspěch v realitním oboru.


Závěr:

Realitní trh v listopadu 2023 je plný proměn a představuje jak výzvy, tak příležitosti. Odborníci poukazují na význam přizpůsobivosti, důkladného pochopení tržních mechanismů a efektivního využívání nových technologií. Tento článek přináší komplexní pohled na klíčové aspekty realitního trhu prostřednictvím zkušeností profesionálů v oboru.

 

Komletní přepis videa:

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu analýzy realitního trhu, tentokrát je začátek listopadu. Já jsem velmi rád, že tady můžu přivítat milé tři hosty, začnu zleva Radek Sechovec z Evropy  realitní kanceláře a Radku, ahoj, Petře, Jan Martina, oblastní ředitel M&M reality holding, dobrý den, dobrý den. A Michal Souček z QARA? Ahoj, Michale, ahoj, děkuju za pozvání. Je začátek listopadu, blíží se nám konec roku, možná je čas se podívat, zabilancovat, co se v tom roce stalo a letos si necháme možná příště a podíváme se spíš na to, jakým způsobem se ten realitní trh vyvíjí v té první části a v druhé části se možná podíváme na umělou inteligenci. Tady shodli, že inteligence je důležitá, umělá ještě víc, ale podíváme se na to, jakým způsobem je to dneska nasazené v rámci různých realitních sítí, jak s tím makléři pracují atd. to bude ve druhé části, možná pojďme ten první realitní trh, začátek listopadu, jak to, pánové, vidíte dneska, co se na tom trhu stalo, nebo jestli se tam ještě něco zajímavého děje, Radku.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Tak než vemu tenhle ten rok vlastně od začátku, tak došlo samozřejmě k poklesu poptávky jako takový, což se projevilo na tom, že se navýšil počet nemovitostí v nabídkách, bylo to vidět na realitních serverech, koneckonců u vás taky, kdy narůstaly, ale nebylo to tím, že by až přibývalo tolik nemovitostí, ale bylo to tím, že se zpozdil nebo prodloužil prodej nemovitosti a nabídka na trhu a tím pádem přibývaly další a kupilo se to, což samo o sobě znamenalo, že došlo i k poklesu tržeb třeba u nás na pobočkách i v celý tý síti, protože jsme daleko déle hledali klienty kupující, než tomu bylo v těch covidových letech, když se to někdy loni v červnu, v červenci zastavilo a od tý doby to malinko stagnovalo, na druhou stranu ten trh si prošel sice určitou turbulencí, ale zastabilizoval se podle nás v současný situaci a ceny nemovitostí v některých regionech přestaly klesat, v některých ani tolik neklesly. Je to vždycky o lokalitě a zvýšila se v posledních dvou, třech a měsících a vlastně nejvíc teď v říjnu a v září se zvýšila poptávka po některých typech nemovitostí a v některých lokalitách, takže nám zase výrazným způsobem narostly prodeje teď v poslední době a v podstatě to celé jako hodnotíme tak, že ten trh dokáže nějakou dobu čekat, klienti taky dokážou nějakou dobu čekat, ale realitní trh se vlastně téměř nikdy nemůže zastavit, už jenom z přirozenýho důvodu, že rodí se nový děti, bohužel umírají lidi, stěhují se za prací, jo, migrujou a tak dál, rozvádí se, a to všechno znamená, že ten pohyb musí na stát a musí nastat téměř každý době. Dá se to odložit, ale nedá se to odložit navěky. Tolik za mě zatím kolegové.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Tak ti můžou něco, s tím souhlasím, vidíte, pánové, co zase taky? Tak možná Honza.

Jan Martina - M&M reality

Já to doplním a jednoznačně musím souhlasit, že geopolitická s kombinace s ekonomickou situací prostě přišel obrovský zásek a spousta klientů se srovnávala vlastně s tím, co se děje, jak jsou napjatý ekonomiky domácností. Na druhou stranu vnímáme u nás už vlastně od prázdninového módu, kdy prázdniny velmi často bývají rekreačním obdobím, ale u nás to začalo najednou startovat a přišel nárůst poptávek. A zavnímali jsme oživení trhu, který stále ještě rostlo a gradovalo směrem nahoru a řeknu, že očekáváme ještě lepší zítřky pro tu matézskou práci. Ale na rovinu, není to zadarmo, změnil se prostě přístup, práce s individuálním klientem a každej realitní obchod je prostě vydřenej obchod, kdy makléř musí s tím klientem pracovat na 1000 procent, aby to prostě fungovalo. Je to práce s cenou, je to prostě nastavení očekávání a je to daleko intenzivnější komunikace, než bylo v covidovým píku.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Michale.

Michal Souček - QARA

Jak bylo řečeno, asi úplně všechno.

Já bych to ještě možná doplnil o to, že mi přijde, že na tom trhu se prodávají určitý kategorie nemovitostí lépe a určitý kategorie nemovitostí vůbec a určitý kategorie nemovitostí. Trochu, to znamená, posunuly se nám pravděpodobně cílový skupiny, to znamená ty, který kupovaly předtím za 15, dneska, teď jako nemluvím úplně přesně, ale kupujou třeba za 10, který kupovaly za 10, tak se posunuly zase trošku do jiný kategorie a zároveň mi přijde, že třeba ty jednotlivý jako segmenty, ať už jsou to rodinný domy nebo pozemky, tak se chovají úplně jinak, než se chovají prostě byty ve velkých městech, jo, a zase je to i, myslím si, jako region od region, takže asi máme všichni nějaký data, který, který nám říkají, hele, jako je to lepší než druhá polovina loňského roku, to jako rozhodně ano, určitě nejsme pořád na číslech roku 2021 a možná ještě jako dlouho nebudeme, ale takže se to pořád nějak jako vyvíjí, ale to, co říkal Honza vlastně, tak mi přijde, se hodně změnilo chování koncovního zákazníka.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

O konksovým zákazníkovi jsme se tady mluvili v minulosti s jinými pány, s pány. Mě by zajímalo, možná na to navážu, protože které nemovitosti se dneska teda neprodávají, které typy vlastně dneska ještě nejdou. Co se nerozeběhlo? Možná začnu Honzou, nejdřív.

Jan Martina - M&M reality

Vytřílíte. Za mě nejtěžší práce při prodeji nemovitosti a zejména teda zase při práci s klientem a na nastavení ceny je prodej pozemků, prodej pozemky, prodej stavebního pozemku, je to jenom začátek toho dobrodružství, ten klient, který pořizuje pozemek, tak první a jediný jistý, co má, taky vlastně pořizovací cena pozemku, nezná časový fond, za jak dlouho bude schopen vůbec začít stavět a nemá přesně rozpočtenou tu ekonomiku, co ta stavba bude stát, jak bude fungovat materiály, co subdodavatelé, jestli skončí dodavatel čerpadla nebo neskončí, jestli bude fungovat. Takže je tam ten aspekt tý nejistoty.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

A platí to jenom, omlouvám se, platí to pro celou republiku nebo jsou tam nějaké světlé výjimky?

Jan Martina - M&M reality

Ten největší průšvih je tam, kde cena toho pozemku prostě bude skákat 15, 20 000 za metr čtvereční, na druhou stranu tam, kde ta cena je takhle vysoká, tak ten klient do toho jde, protože ten pozemek skutečně chce, je tam místní obliba, je tam ten obrovský zájem, takže samozřejmě tam je to riziko, tam je potřeba a zase všechno to vychází, protože i ty pozemky obchodujeme, ale je to o tom nastavit správně tu cenu a přizpůsobit tomu ten marketing a dohnat a najít toho správního klienta, toho kupce.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Michale, co ještě neprodává.

Michal Souček - QARA

Další rodinný domy, to znamená, můžu mluvit nad 10 000 000, možná nad 11, 12 000 000, tak se určitě neprodávají tak jako v minulosti, to znamená zase, jak jsem říkal předtím, tak ta cílovka se nám trošku posunula, to znamená, že těch kupců je výrazně míň a mám pocit, že lidi, když už kupujou takhle drahý dům, tak chtějí, aby byl hotovej, to znamená, nechtějí do toho ještě, nechtějí do toho vkládat další investice do rekonstrukce nebo do oprav, takže si vyhledávají zaprvý super lokality a za druhý, když už teda utrácejí tolik peněz, tak chtějí super lokalitu a chtějí, aby to bylo komplet hotový k nastěhování. Podle mě.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

To znamená, máme dražší rodinné domy, máme pozemky, Radku, co nám ještě sbírá?

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Já si myslím, že obecně dražší nemovitosti, protože vlastně dřív, když si měl levnější peníze, to znamená, bylo to kolem dvou, 2 % úroková sazba, pod 2 % úroková sazba, tak si každý brala, investoval s vidinou toho, že v podstatě na tom zbohatne, že se mu ta investice vrátí a zhodnotí, jo. Dneska už každý velmi zvažuje, a když si děláme průzkum mezi našimi klienty, tak nějaká pětina z nich vlastně nevidí svoji budoucnost do budoucna příliš růžově a nedokáže ani naspořit v podstatě z toho, co vydělá, jo, a ono to znamená to, že jestliže mám takovouhle obavu, tak se budu snažit koupit něco levnějšího, to znamená, je to vždycky od lokality a od dražší nemovitosti. Jsou lokality v Praze, kde se pozemek prodá, který je daleko dražší ještě než 15, 20, jo, a protože tam ví, že dále se už stavět nebude a dál se nebude měnit územní plán v nejbližší době a výstavba se tam nebude realizovat, tak přestože je dražší, tak si to lidi koupí, ale pak jsou lokality, kde na to nemají a může tam být sebezajímavější nemovitost a oni si ji prostě nekoupí, vždycky je to jenom o tom, jaká je koupěschopnost těch lidí a kolik jsou schopni vydělat a kolik.

Michal Souček - QARA

A investovat a navíc možná ty prodávající prostě jako ve světle tý nedávný historie prostě nechtějí ty ceny snižovat natolik, zvlášť u pozemků, který dobře víme, už se nevyrábí.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Prostě, co říká chalu u toho pozemku, to je vlastně nejhorší komunikace, nejsložitější s klientem, aby zlevnil, protože když má dům nebo když má nemovitost, typu byt, tak čím déle je prázdný, tak tím víc chátrá a tím více snižuje jeho cena a stárne u toho pozemku, když ho a sekám, a když se o něj starám a ošetřuju ho, tak ta cena může v podstatě jenom stoupat nebo za stagnuje, ale určitě asi nebude klesat dlouhodobě, určitě ne dlouhodobýho hlediska.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Já, když se vlastně, nebo spíš jsem rád, že vlastně potvrzujete slova, které vycházejí i z čísel, které máme. V rámci projektu realiťák roku cenové map materiálity. I dnes ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj, protože z nich vyplývá, že třeba domy ještě furt cenově klesají, jo, v rámci nabídkové ceny domů v celé České republice jdou dlouhodobě dolů a ještě i v letošním roce neustále klesají i do konce října 2023, když se podíváme na byty, což je druhá kategorie, tam už v některých velkých městech ceny začaly růst v srpnu, v září rostly všude kromě jednoho většího města, pokud se nepletu, tak to byla Plzeň, na konci října už rostly všude ve všech velkých městech ve všech a dneska už ve všech kategoriích porovnáváme na Vítkové ceny. Samozřejmě, ale nabídkové ceny nám potom ukazují i nějaký trend, který tam je zatím schovaný, že vychází furt ze stejných dat, to znamená další čísla, které máme, že počty bytů v nabídce začaly klesat nějakou dobu, už to trvá 345 měsíců, domy, pozemky neustále rostou, to znamená, tady je vidět to, že jste dostali prodávat, jak to vnímáte, vnímáte u vás? A teď se pojďme podívat možná na byty, protože byty možná ta komodita, která se obchoduje v tuhle chvíli, v tuhle chvíli nejvíc a vždycky se obchodovala nejvíc, jak vlastně vnímáte tu situaci u bytů a u toho, že cena z našeho pohledu začala růst z hlediska celého trhu, možná začala stagnovat nebo začala, ten pokles, který tam byl, tak se zastavil. Jak to vnímáte vy? Začnu Michalem. Tenhle začínal ještě.

Michal Souček - QARA

Já vnímám.

Když hledám třeba opravdu jako realizovaný prodeje, tak i u těch bytů mám poměrně dost velkej problém dohledat dostatek dat, to znamená, když jdu jako do katastru a hledám tam realizovaný transakce, tak i u těch bytů, který zmizely z nabídky, to znamená z nějakýho důvodu, prostě po půl roce už se rozešli s makléřem, ta nemovitost se tam neobjevila, protože třeba změnili plány, když jim to nešlo, tak mám poměrně i pro, poměrně složitý jako najít jako správný data a něčeho se chytit. Přijde mi, že byty v dobrých lokalitách.

A možná poslední době i paneláky, jak jsme se, jak jsme se bavili, tak se prodávají lépe než v loňským roce a je to jediná jako komodita z mýho pohledu, která je trošku živější, takže myslím si, že tam to začlo fungovat mnohem líp a myslím si, že to funguje někdy od takovýho března, dubna.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

No. Radku, já k tomu mám, si myslím, vysvětlení, podle mě to, že ona není až tak výrazná nová výstavba, developeři zastavili některý své projekty, a to z důvodu toho, měli nakoupený pozemek, mají stavební povolení, ale nepustili se do toho. Protože inflace, zdražení materiálu, zdražení energií a zdražení lidský síly jako takový. To znamená, odložili výstavbu nových projektů, ty, co stavěj, tak nebo postavili, už, tak nechtěli zlevňovat, tak začali dávat garáže nebo garážový stání zdarma, jo, něco k tomu, zda kuchyňskou linku.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Vrátili jsme se, co to znamená, jestli.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Nevzniají nový byty, nový bytový jednotky a na trhu pořád jenom ty starý a něco málo se postaví a začne se zdvihat, ale poptávka tak v tu chvíli musí začít růst vlastně i starší výstavba, protože ta jediná, která v tu chvíli je k dispozici, kdyby se víc stavěla, a to bude znamenat samozřejmě to v okamžiku, kdy se vyšplhá cena těchhle těch starších nemovitostí a dostane se na nějakou úroveň od metru, tak to bude znamenat zase pro developery to, že můžou začít investovat, můžou začít stavět, realizovat už svoje projekty a v tu chvíli zase se ten trh trošičku bude měnit, ale v tuhle tu chvíli to všechno připravený pro to, aby ceny bytů rostly napříč téměř všemi lokalitami v České republice.

Jan Martina - M&M reality

Takže, ale já to asi doplním, my jsme na to koukali, protože fakt ten covidový peak tím zamáchal, ale s odkazem na to, jak rezervujeme, jak se pracuje a je to zase o tom nastavení těch cen a práce s těma majitelema intenzivní. Jakmile se dostane nemovitost z toho šílenýho očekávání, tři jednička na, v Jižním Městě na tu předcovidovou cenu, tak se prostě okamžitě rezervuje, obchoduje, je to ta doba, jenom ten zub se dá stranou, dá se pryč. A je potřeba vysvětlit těm klientům, že ta možnost tam byla, ale teď tam není a stále je to skvělá hodnota, která je mimo nějaký režim toho fungování, takže samozřejmě jsou to ty nemovitosti, nejsou to 12, 15 milionový byty, jsou to ty pro tu střední třídu, nižší střední třídu, která tam potřebuje žít, nebo jako investiční nemovitost, kde to funguje a ty lidi ženěj, roděj, umírají a potřebujou řešit tu svoji bytovou situaci. Nemají. Na novostavby Development není tolik toho, takže postupně se podle mě ty ceny budou zase posouvat směrem nahoru, ale už ne těm turbohýpem, jako bylo za covidu, kde to bylo posílený levnýma cizíma zdrojema, ale už to bude hnaný jenom vlastně tou poptávkou a samozřejmě makléři mezi sebou budou muset soutěžit krom dobře nastavení ceny, tak kvalitní prezentaci tý daný nemovitosti a fungování.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

My jsme se předsíláním rychle bavili na ty jeho obnoveny, ale.

Michal Souček - QARA

Určitě přijde, že trošku jako, jak se bavím s kolegy, finančními poradci, tak i lidi si zvykli na tu sazbu, která aktuálně je, to znamená, už se k tomu asi potom dostaneme pravděpodobně, ale že těch hypotečních úvěrů oproti loňskýmu roku bude ne výrazně víc, ale bude jich určitě uzavřených víc, ale pořád si myslím, že i těch prodaných nemovitostí i v tý bytový komoditě bude méně.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Se vlastně bavili těsně před začátkem i na téma investování do bytů, kdo kupuje investiční byty, jak to vůbec je možné, že to vychází? Protože prostě ta varianta, varianta tady je, jak vlastně vy vnímáte dneska ten nákup investičního bytu? A teď se bavme možná tady o lokalitě Praha, protože tu znáte asi všichni. Velmi dobře. Vychází v Praze nákup ještě investičního bytu. Honzo.

Jan Martina - M&M reality

Za mě jo, ale není tam třeba, není to možnost očekávat, že to bude platit celou hypotéku, ale je to spíš z toho dlouhodobějšího hlediska, když budu jako koncovej investor, ne byznys investor, ale koncovej investor a vůz řešit stavební spoření nebo startovní byt pro svoji dceru, tak vezmu prostě 20 % těch vlastních zdrojů, který bych musel jinak frknout někam do akcií bitcoinu na kuličku. Věc jsem tady, moc nerozumím, ale nevěřím, vložím to od tý nemovitosti, vezmu si hypotéku za 5,5 % na 4 miliony, pronajmu to rodině, která tam bude chtít spokojeně bydlet, protože tam má alokovanou školu, školku, mám dvanáctiměsíční výnos a s největší pravděpodobností v těchhle rychlých číslech budu každý měsíc doplácet 2 2 500 korun stejně k tý hypotéce, ale z dlouhodobýho hlediska mi po 25 letech zůstane nemovitost a zhodnotí se mi ta cena tý nemovitosti, protože dlouhodobém efektu očekáváme, že to zase poroste někam nahoru a bude to, takže vyplatí se. Jsou tam samozřejmě překážky, ten klient musí mít připravenou část těch vlastních zdrojů proto, aby to fungovalo a musí tomu chtít věřit a aby to fungovalo.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

To mě právě na tom nejvíc zaujalo, protože ten, takovouhle nohu. To jsme nedávno v rámci projektu realiťák roku navštívili. Makléř nám říkal super, teď jsem prodal nemovitost. Bude si tam brát hypotéku, reálně nájem bude 20 000 Kč, splátka hypotéky bude 24. A někteří kolegové na to začali koukat, jako, jak se to vůbec vyplatí. Možná tady to vysvětlení by možná ještě stálo za to, jednou Honza už to říkal, pánové, kdo se ještě ujme tohohle toho, proč to vlastně dává smysl? Koupit si bejt pronájem. Mour ho za peníze za x, za x a k tomu každý měsíc ještě doplácet dalších 5000. Honzo, to už jednou vysvětlil. Ono je, myslím, potřeba to říkat několikrát, že tady tohle to je věc, která.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Ono z dlouhodobýho hlediska to určitě dává smysl, když se podíváme, co udělal trh za poslední, anebo od roku 2009, kdy jsme měli jakousi, jakousi recesi, jakousi krizi a ceny nemovitostí se propadly a říkalo se, nemá smysl vůbec investovat do nemovitostí, protože je to velice nestabilní věc z té nestabilní investice, tak se ukázalo, že to je velmi mylný a názor z toho dlouhodobýho hlediska, kdy nám to sice jako kolísá nahoru, dolů, ale v roce 2009 byly ceny tady, spadly sem a dneska jsou tady. Takže jestliže si koupím byt, dobře si udělám rozpočet na to, abych měl na ty vícenáklady, kterýmy s tím vzniknou a koupím si ho z nějakého důvodu, buď si ho koupím proto, že bych ho stejně jednou kupoval svýmu dítěti, synovi, dceři a ten byt by byl o 20, o 30, o 40 % dražší, než je dneska a ty dílčí investice, které já do toho budu dávat každý měsíc v tom dlouhodobém hledisku, zdaleka nedosáhnou takové výše, jako bude navýšení té ceny, za kterou já bych to musel jednou koupit, takže je to v podstatě ukládání do plusu, anebo si řeknu potřebu nebo chci tuhle tu nemovitost, budu sice teď do ní investovat nějakou finančně, investovat měsíčně finanční částku, ale pak ji prodám a budu ji mít na důchod, protože na důchod chci mít 10 000 000 a chci si cestovat a chci si v klidu užívat stáří. Dal. To jsou za mě nějaký dva modely. Určitě jich daleko víc. Teď dávají smysl pro to, abych takovýhle typ nemovitosti si koupil a chtěl jsem ho vlastnit a vlastně na něm jako zbohatnout časem.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Jsou takový investoři dneska, Michale, na trhu poptávají tyhlety věci.

Michal Souček - QARA

Jsem si, jich je hrozně málo.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Proč tomu tak je?

Michal Souček - QARA

Pořád si myslím, že existujou lidi, který třeba v covidovém, v covidovém období nebo já tomu říkám rok 2021, kdy ty nemovitosti byly opravdu drahý a nebylo co kupovat, takže i pro ty lidi, který měli ty peníze, jak bylo jako hodně složitý se dostat ke koupi nemovitosti, tak se uchylovali k jiným investicím, ať to byly prostě fondy, to byly akcie atd. a tyhle ty lidi se postupně vracejí, protože viděj, jak ten akciový trh je strašně jako nestabilní a myslím si.

Michal Souček - QARA

Uznává spousta lidí dneska, že investice do nemovitosti, byť je konzervativní, tak pokud ten cíl je opravdu dlouhodobej, tak mi to vlastně tu potřebu těch peněz zpátky vždycky, vždycky dodá a, a.

Michal Souček - QARA

Myslím si, že spousta lidí už si začala, i mladých lidí, pokud na to mají peníze, si začala zvykat na to, že sazba není 2 %, ale prostě 5,5 a že zvlášť v loňským roce, kdy inflace byla nějakých 15 % a sazba 6 %, tak pořád to nebyly jako drahý peníze. Z mýho pohledu dneska si myslím, že spousta lidí vlastně už nemá jinou možnost, anebo pokud jsou rozhodnutý jako dneska koupit, protože možná vědí, že když se budou rozhod za 10 let, tak už to za tuhle cenu opravdu nekoupím a všichni víme, že investic, dobrá investice se pozná ve chvíli, kdy si kupuje, to znamená, že když dobře koupím, jako že teď ty ceny prostě popadaly, tak se mi to rychleji zhodnotí, jo, a za mě možná ještě vidím takovej trend, že lidi dneska kupujou hodně jako hotový nemovitosti, už nechtějí investovat a myslím si, že ta dobrá investice se právě jako projeví ve chvíli, kdy koupím nemovitost, kterou musím ještě jako dodělat, ať už si to dělám sám, nebo jí prostě dodělám pomocí stavební firmy, ale tam můžu realizovat poměrně solliný zisk jako při tom nákupu.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Oba dva pánové.

Jan Martina - M&M reality

Já jenom na ten dotaz těch investorů, skutečně tady pro tenhle ten případ, nejedná se o ty dravce, o ty investory, který chtějí koupit, dobře chvilku držet a pak prodat, ale skutečně vnímáme nárůst a vlastně návrat zpátky takových těch rodinných investorů pro ten rodinný majetek, ať jsou to prarodiče, který pomůžou, dají nemovitost do zástavy a tak, a celý je to jenom o tom vysvětlení. Zase o práce s klientem a o tý osvětě, protože na rovinu, spousta klientů si myslí, že když byla sazba 6 % a předtím byla dva, takže náklad měsíční na tu hypotéku na trojnásobnej, ale ono to tak samozřejmě není a je to potřeba jenom propočíst největší úskalí, který v tomhle fakt vidíme tady v Praze, protože ty nemovitosti jsou drahý, tak je ten podíl těch vlastních zdrojů, aby byli schopni tu hypotéku dostat, pak už to běží tak, jak má a samozřejmě potřebujou najít správnou nemovitost, pokavaď to, jak říká Michal, ještě nemovitost, kterou si ušlechtí, proto mají levnější pořízení, udělají to svépomocí. A zase se vracíme do toho rodinnýho investování a rozšiřování takovýto rodinnýho gruntu vlastně, tzn.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

To, co tady malinko zemřelo, protože to ty dravci, kteří to kupovali, rychle, rychle koupit, rychle prodat, protože ta doba taky tady byla, tak ty nám z toho trhu pomalinku zmizely. Pro ně to dneska není. A vracíme se zpět, Radku.

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Tam se chtěl říct, teď jsem četl, že 60 % zaměstnavatelů v České republice uvažuju, že zvýší platy, jo, v návaznosti na inflaci a tak dál. Když to dáme do reálu, investice do nemovitosti, tak já dneska kupuju nemovitost, která spadla na ceně na nějakou hranici a je pravděpodobné, že bude stoupat. Mám nějaký plat a čím dýl pracuju, čím jsem zkušenější, tak bych mohl dělat lepší práci, mohl bych pracovat pro lepší společnost a vydělávat lepší peníze, takže když se mi potkají tyhlety dvě informace, že tady něco koupím za nižší cenu, ono mi to bude stoupat, teď mám nějaký peníze, ale ty mi budou stoupat taky v čase, tak ta obava těch lidí by mohla být trošku menší, jo, investovat, jenom si myslím, že je to velká edukace, která musí nastat, informovanost a dlouhodobá práce, přesně to, co už tady zaznělo, aby si lidi uvědomili, že je to výborná příležitost něco vlastnit, něco vlastnit, co bude stoupat na ceně a na čem vydělali.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Pánové, děkuju za tuhle část, pojďme se dostat té druhé části, to je téma umělé inteligence, umělé inteligence v rámci realitního sektoru. Mě by zajímalo v tuhle chvíli na začátek, jak jste na tom v rámci vašich společností vy?

Kdo začnew?

Michal Souček - QARA

Já myslím, že každý. Banka si to řeší individuálně s tím, že my v našem realitním systému máme možnost při vycházení nabídky vytvořit, vytvořit popis nemovitosti pomocí ei. A já jsem dlouho byl odpůrcem tohoto řešení.

Protože když se člověk opravdu odprezentovat.

V nějaký kvalitě, nemovitost jakoukoliv, ať je to byt k rekonstrukci nebo prostě pozemek nebo cokoliv jinýho, tak ta přidaná hodnota toho makléře a tomu, že tam dám nějaký emoce a popíšu ten, tu nemovitost prostě opravdu kvalitně, tak, tak je, ten výsledek je vždycky lepší, než když mi to napíše prostě umělá inteligence. Na druhou stranu za rok vlastně tady o umělý inteligenci mluvíme, myslím si, že to bylo v listopadu loňskýho roku, kdy, kdy byl ten největší boom vlastně, kdy, kdy, kdy zveřejnili první vzorec, tak přijde mi, že i ta umělá inteligence udělal obrovský posun dopředu, to znamená, dneska už si s ní můžeš povídat, dneska už prostě.

Michal Souček - QARA

Několikátá verze, vlastně aktualizace toho, toho vzorce jako takovýho a přijde mi, že to směřuje pořád k tomu, aby nám to nějakým způsobem usnadňovalo práci, ale ve chvíli, kdy tomu chci dát tu stoprocentní kvalitu nebo tisíciprocentní kvalitu, do toho pořád ten člověk jakoby by měl být, to znamená, může mi to dát nějaký mustr, může mi to dát nějaký příklad.

Ale.

Michal Souček - QARA

Pořád by to, bych to neměl nechávat jenom na tý umělý inteligenci, to znamená, s tím samozřejmě pracujeme jako úplně všichni, ale.

Jsem přesvědčenej o tom, že ta lidská, lidská, lidská ruka a lidská mysl tam pořád dodává tu správnou složku, která by tam měla být.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Trošku, jaká je u vás?

Radek Sechovec – EVROPA Realitní kancelář

Má nějaký software, který využívá, do toho softwaru. Investujete výrazný finanční částky v řádu 100 tisíců až milionů, ale na to, abyste zachytili vlastně tu rychlost doby ve vývoji, která v tuto chvíli je, tak jsem přesvědčenej, že nikdo na tom trhu samostatně jako nemáme, jo, že není možný investovat tolik milionů pro jednu značku, aby zachytili vývoj ze všema moderníma aplikacema, vývojovýma změnama a tak dál. To mě vedlo k tomu, že jsem se rozhodl začít spolupracovat se společností, která přišla do český republiky z Ameriky a z Kanady. Je to. Společnost ig, společně s ČSOB bankou vytvořila startupovou společnost, která, která napsala, realizuje nový software, který se teďko bude pouštět a který má tak vysoký rozpočet, že jsem přesvědčen, že bude budoucností tady na českým trhu, co se týká umělý inteligence, tak tam je to do detailů zpracováno i vlastně ve vývojových změnách, který budou nastávat v dalším období. A já souhlasím s tím, co říká Michal. Je to velká pomoc.

Bude se to setkávat s určitou nedůvěrou.

Asi to nemůže nahradit lidský přístup makléře, který tam je vždycky velmi důležitý, může to být ovšem velice nápomocno, protože vám to napíše text a někdy ten makléř nad tím textem sedí tři hodiny, než ho ťukne a on začne psát, tady mu to v podstatě napíše na základě nějakých klíčových slov, on si to může opravit, nemusí to nechat v takový podobě, jaká tam je, ale to je vlastně jako z pohledu toho makléře, ale když se na to podíváme z pohledu klienta, pro kterého to děláme, a teď, řekněme, z pohledu klienta, který poptává tu nemovitost z pohledu kupujícího, tak už dneska vlastně je to tak, že vám dokáže na základě zadaný fotografie bílý kuchyně vyhledat napříč tím spektrem lainovým nabídku, všechny nabídky, která má bílou kuchyň, což je jako pilnýrský věk, umělý inteligence. Ono to umí vlastně i to, že vám to čte text, to znamená, když si to ťuknete a ono vám to přečte text a přečte vám to text jenom, který si myslí, že je důležité, abyste na tom neztráceli čas, ale co to bude umět do budoucna? A to je třeba to, co umí Netflix dneska. Já nevím, jestli každý máme. Nechci tady teda propagovat nějakou značku, ale když už jsem to řekl, tak každý máme možná Netflix a ten Netflix třeba umí tzv. tagování, otegování, a to je vlastně to, že vám, že personalizuje tu nabídku a ono to bude všechno o tom, že vy, když budete hledat, budete hledat ty p nemovitosti dva plus kkáčko, budete hledat ty bílý kuchyně a budete hledat centrum měst, tak ono vám to vlastně dokáže uzpůsobit do budoucna i ty fo fotografie, dokáže vám to uzpůsobit text, který bude mít každej jinej, protože dneska, když váš Netflix, výborně, tak já taky, tak když se bude dívat na stejnýnej film, tak s velikou pravděpodobností, protože ty další filmy budou trošku jiný, tak když si Michal a já otevřeme tu nabídku, tak tam u toho filmu budeme mít každej jinou fotografii, byť je to stejný film a každej trošku jinej popis, který se bude přizpůsobovat tomu, že já se pak dívám, to je jedno, na fantasy filmy a ty na kriminálky, jo, takže i ten text bude takhle a stejným způsobem se bude pracovat vlastně v umělý inteligenci s nabídkou pro klienta a myslím si, že kdo se nechytí toho, kdo to nebude dělat dobře a kdo nebude mít moderní, moderní software a, a moderní vybavení, takže bude do budoucna ztrácet, to je osobně můj názor, takže já v tom velkou budoucnost vidím.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Na závěr.

Jan Martina - M&M reality

Honza, já jsem obrovský fanda, já přiznám se, že mám děti takhle nějak a večer, když čteme pohádku, tak to vždycky řeknem čtyři klíčový slova, na kterých se dohodneme a umělá inteligence nám postaví pohádku. A je vidět i ten skok, protože před rokem to byly furt opakující se scénáře a teď se to posouvá někam dál a v těch realitách za mě, a to, co říkal Radek, je pravda, firma, prostě je to IT doba. Už teď musí být našlapaný software, do kterýho se investuje řádově desítky milionů, aby to vůbec běželo a musí to mít ty kroky dál do budoucnosti otevřený a připravený. A i to, co říkal Michal, ten přístup k tomu klientovi, za mě pořád je ještě hodně na tom srdci, na tom nastavení a toho danýho člověka. Ale stejně tak snažíme se pro naše makléře, teďka implementujeme globálu pro celej objem makléřů, aby mohli generovat vizualizace daných nemovitostí, jak staveb, tak bytů, interiérů. Ať na tý akvizici, na tý schůzce mohli klientovi ukázat, můžeme to prezentovat v budoucím stavu, tak i tomu prodávajícímu přesně dát tu představu. Když tady dáte jenom tuhle částku, tak najednou je hotová a fasáda a bude to vypadat takhle. A napsání textu přesně, makléř sedí a je zamrznutej, půl dne neví napsat podpisek, někdo to řešil šablonama, který přepisoval. Tady tomu obrovsky pomůže. Já se trošičku bojím, že trh není připravený na to, aby s klientama komunikovala nějaká paní, která je umělá, vytvořená a zatím sbírala poptávku, dávala zpětnou vazbu, že to je ještě na hraně. Potkáváme se s tím bankovnictví, spíš, než se to dostane. Po čtyřech zazvonění na, na živáka, ale na druhou stranu máme implementovanou Adele, která řeší kontrollinka do sledování u nás vlastně všech liddů od lidu tak, aby, aby se to vytěžilo správně, aby makléřům neutíkaly peníze a aby klient byl obslouženej. Prostě, ať už někdo má ten požadavek, tak, aby se to nezaseklo na někom, kdo zrovna odpočívá, dospává nebo má schůzku a aby se to vyřešilo efektivně a pak samozřejmě toto ekonomický pro tu firmu, pro tu společnost, to dosledování toho, že to generuje ten zisk a tím, že se to dosledovává, tak ta firma roste a samozřejmě znovu může investovat a posouvat vlastně ty získaný peníze do toho budgetu a zase to narve do toho IT a zase jde další krůčky a uvidíme, co bude za rok, za půl.

Petr Makovský - výkonný ředitel Reality.iDNES.cz

Roku, to je každý šílený nějaký nový posun, že jo, v rámci tohohle toho systému uvidíme, jsem zvědavej, kam se to vlastně celé posune, protože ten trh je strašně rychlý. Já jednám prostě schopna pomáhat, uvidíme, uvidíme, kam se to celé posune, jak vůbec ty lidi na to budou připravené, jo, že na to možná budou připraveni realtí makléři, že jim bude schopna pomoci. Jedna věc. Ale jak rychle na to budou připravený ty, kteří budou chtít prodat nebo koupit, jo, to je to druhá věc, což nás nebo což celej ten proces může nějakým způsobem nabourat, zpomalit, ale samozřejmě ve firmách to může pomáhat velmi moc. Pánové, já bych vám chtěl s vámi poděkovat za dnešní účast v naší diskuzi, vám ostatním děkujeme, že jste se koukali a věřím, že se uvidíme v prosinci, mějte se krásně, pánové, díky moc.

Jan Martina - M&M reality

Hezký den, ať se daří.