20.2.2024 19:07

Analýza vývoje realitního trhu únor 2024

Analýza vývoje realitního trhu únor 2024

V naší "Analýze vývoje realitního trhu" vám přinášíme exkluzivní rozhovor s Petrem Makovským, výkonným ředitelem Reality.iDNES.cz, Pavlem Zámečníkem, obchodním ředitelem M&M reality, a Tomášem Jelínkem, výkonným ředitelem Century 21 Czech Republic. Tato trojice odborníků z odvětví reality sdílí své názory na aktuální situaci na trhu, diskutuje o vlivu ekonomických indikátorů, jako jsou úrokové sazby a inflace, a nabízí předpovědi pro vývoj trhu v nadcházejícím období.

Analýza vývoje realitního trhu - únor 2024

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Analýza vývoje realitního trhu: Optimistický výhled pro rok 2024

Před námi stojí rok plný nadějí pro realitní trh. S rostoucí stabilitou a oživením se trh v České republice pomalu, ale jistě připravuje na období růstu. Experti z realitního sektoru, Petr Makovský z Reality.iDNES.cz, Pavel Zámečník z M&M reality a Tomáš Jelínek z Century 21, sdílejí své postřehy a očekávání pro nadcházející měsíce.

Zdá se, že rok 2024 začal na vlně optimismu. Po období nejistoty, které přinesla pandemie a následné ekonomické turbulence, se realitní trh začíná stabilizovat. Důvodem k optimismu je několik faktorů: stabilizace cen energií, snižování úrokových sazeb a silný trh práce. Tyto aspekty vytvářejí příznivé podmínky pro kupující i prodejce nemovitostí.

Rozhovory s odborníky odhalily, že zatímco prosinec a leden byly měsíce plné oživení, regionální rozdíly v cenách nemovitostí zůstávají. Některé oblasti stále čekají na svůj obrat k lepšímu, zejména co se týče rodinných domů, kde očekávání poklesu cen stále visí ve vzduchu. Naopak, byty v některých městech již začínají zaznamenávat růst cen.

Významným faktorem, který ovlivňuje trh, je snižování úrokových sazeb. Tento krok, podpořený Českou národní bankou, má potenciál dále stimulovat poptávku po nemovitostech a zpřístupnit financování širší skupině kupujících. Experti se shodují, že každé snížení úrokové sazby zvyšuje množství potenciálních kupujících, což může vést k oživení trhu.

Pohled na developerský trh je rovněž pozitivní, přestože se developeři potýkají s výzvami, jako jsou vysoké ceny materiálů a dlouhé procesy získávání stavebních povolení. Někteří developeři již začínají znovu uvažovat o spuštění projektů, které byly dočasně pozastaveny. Očekává se, že s lepším prostředím a stabilizací cen energií a materiálů se developerské projekty opět rozjedou.

Závěrem, rok 2024 vypadá pro realitní trh slibně. Očekává se, že stabilita a postupný růst, které začaly v předchozím roce, budou pokračovat a posílí důvěru v trh. Experti zdůrazňují význam kvalitní práce realitních makléřů a pečlivé péče o klienty jako klíčové faktory úspěchu v nadcházejícím období. Všem aktérům na trhu přejí hlavně zdraví a úspěšný rok plný prosperujících obchodů.

 

Komletní přepis videa:

Analýza vývoje realitního trhu

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu aktuální situace na letním trhu pohledem lídrů. Tentokrát je začátek února 2024. Mám tu opět dva milé hosty, Pavla Zámečníka z M&M reality. Ahoj, Pavle.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Ahoj, dobrý den, zdravím všechny.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

A Tomáše Jelínka z Century 21. Ahoj, Tome.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Ahoj, krásný den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Chybí nám tu Jirka Rájek, kterého zdravíme, který onemocněl, z ERY. Bohužel, snad se to podaří příště, ale uvidíme. Je začátek února. Pánové, bavili jsme se předtím, než jsme začali natáčet o tom, že leden byl extrémně pozitivní. Řekněte to z vašeho hlediska, zopakujte to, o čem jsme se tady bavili, protože to je, myslím, důležitá message pro celý realitní trh v tuhle chvíli. Kdo začne, Tomáš?

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Dobře, začnu jednoduše. My celkově poslední měsíce cítíme výrazné oživení, dokonce bych řekl, že prosinec byl extrémně hezký, a tak jsem se trošku ledna bál. To se ale nestalo a dál pokračuje velký zájem o nemovitosti. A za to jsem velice rád. Takže je to vidět na stránce poptávky, která je už stabilní, že už tam nejsou ty výkyvy a teď už je to jenom na práci makléřů.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jo, já jenom doplním, protože samozřejmě souhlasím s Tomášem, v podstatě je to jednoduchý, ten vývoj trhu, stabilizace cen energií, snižování úrokových sazeb, který nám v podstatě těm kupujícím hrajou do karet, a to oživení je stabilní trh práce, takže to oživení opravdu, já bych řekl, že přišlo už od prázdnin vlastně loňského roku, už bylo cítit, že ten trh začíná ožívat, že se to uvolňuje, že si lidi zvykli na ty podmínky, který tady jsou. A jak říká Tomáš, prosinec byl hodně zajímavý, na prosinec a leden teda na můj vkus byl extrémně výborný. Takže výsledky za leden a jak říká i poptávka, vyletěla extrémním způsobem nahoru a ten nárůst tam byl, třeba i mezi prosincem a lednem byl třeba 20 %, což jako bylo neuvěřitelný, takže super. Jako já jsem nadšený.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

My jsme to právě viděli v číslech, na který jsme se koukali, jsem se potom chtěl zeptat, jestli to tak opravdu je, protože z čísel vyplývá, že ceny bytů začaly opětovně růst už nějakou dobu. U domů ještě furt klesají, budeme se o tom bavit, proč tomu tak je. Ale samozřejmě tím pádem i nabídka začala klesat, protože se věci, které jsou správně naceněné, dobře naceněné tam, kde realitní makléři na tom pracují, pracují jak s těmi prodávajícími, tak s kupujícími, tak prostě je vidět, že se to prostě prodává, tím pádem nabídka začala klesat. To znamená, už jsme zase nazpátek, nazpátek možná v tom, jak to říct, pozitivním, pozitivním růstu tam, kde jsme to čekali, kde by to mohlo mít, že to možná přišlo malinko později. Možná se nejdřív pojďme dostat k těm bytům, protože vlastně byty dneska v celé České republice, podle čísel, které máme, začaly opětovně růst víceméně ve všech kategoriích. Vidíte to taky tak?

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Tak optimistický bych nebyl úplně, že by to platilo úplně všude.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Škoda.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Ani já ne teda.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Já jsem vás jenom zkoušel.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Mám pocit, mám pocit, že nás někam tlačíš, že sis ty čísla vymyslel.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Z těch čísel vypadá, že v některých krajích to tak není, ale.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Přesně ta, je to tentokrát silně regionální, myslím si, že jsou dokonce kraje, které ještě čeká další klesání, ještě výraznější klesání bude samozřejmě v domech než v těch bytech, ale ty korekce prostě ještě proběhnou, ale samozřejmě, i když to nevypadá, tak si myslím, že většina krajů vlastně stagnuje a mírně roste v těch krajských městech. Praha se nám už narovnává, i když v tvých číslech to je pořád jako pohled malinko, ale už začínají růst ceny nahoru. Bavíme se pořád ale o jednotkách procent, takže to není žádné drama.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jo, já bych taky řekl, že je to spíš od kategorie, od kategorie, vlastně záleží na dostupnosti, cenový dostupnosti v té dané lokalitě, jak tady říká Tomáš. Takže když se budeme bavit třeba o těch domech, tak domy třeba Praha a okolí na 20 000 000 Kč de facto stagnují, stojí. Co se prodává do 20 000 000, tak 15 - 20, tak má šanci na prodej. A co je kolem 15, tak se prodává, jo. Co se týče bytů, tak samozřejmě se pohybujeme zase v těch kategoriích do 10 000 000 Kč, kdy je to prodejný, kdy ty lidi už dosáhnou dneska na financování těchhle těch nemovitostí, tak je to dostupnější. Ale to se zase netýká třeba některých jiných lokalit, menších lokalit, menších obcí, jo. Když to řeknu, jak to nazvat slušně, no, prostě vesnic třeba, tak tam opravdu jsou ty limity těch cen zase trošičku nižší a není tam taková poptávka, jo. Takže stabilizovaly se ceny bytů, určitě třeba Praha, střední Čechy, souhlasím. Možná to drobně někde roste, protože já zas vidím, kolik máme už dneska aukcí, to znamená poptávajících, který nám, který se nám tlačí na nemovitost, je jich tam extrémně hodně. Takže už nám padají i nějaký nemovitosti do aukcí, kdy prodáváme dráž, než jsme nabízeli. Takže je to pravda, rostou i zároveň některý nemovitosti, tak uvidíme, jak se ten trh bude vyvíjet dál. Já to vidím pozitivně, ale jak říkal i Tomáš, u těch domů nad 20 000 000 vidím ještě stále jakoby prostor na pokles. Je jich hrozně moc. Zkrátka ta nabídka je příliš velká na kupní sílu, která na trhu je v tuhle tu chvíli na takovýto nemovitosti.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Česká národní banka v lednu vlastně vyslala pozitivní signály, úroková sazba klesla. Předpoklad je takový, že bude klesat možná i blízké době, zase možná nějakých půl procent čtvrtprocentního bodu. Jakým způsobem to ovlivňuje tu poptávku? Protože samozřejmě na to jsou navázané hypotéky, hypotéky v loňském roce víceméně velmi stagnovaly, upadaly, hypoteční ústavy hlásily víceméně skoro nulové obraty. Jak tohle tomu pomůže nebo pomohlo možná v lednu a pomůže do budoucna?

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Tak stoprocentně pomůže, že jo, jakýkoliv snížení úrokový sazby na hypotéky, prostě jenom zvýší množství klientů, kteří to budou mít dostupnější ještě s kombinací zrušení ukazatelů DTI a DSTI vlastně, byť teda banky se ještě pořád těmi ukazateli drží, jo, nemůžu říct, že by se to zrušilo a banky na to nekoukaly, ale už je to uvolnění možností pro ty banky, aby ten úvěr poskytly většímu množství klientů. Takže jednoznačně to bude mít velký oživovací efekt, jo, každý čtvrt procent, jak se dostaneme pod magickou hranici 5 %, tak tam už jsme, jo, tam už to letí.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Přesně tak. Souhlasím. Je to daný. Já si myslím, že se zvedne ta poptávka, že ti lidé, kteří teďka nehledají, tak začnou hledat, protože ten apetit samozřejmě bude, tam určitě vždycky bude limit ta banka, nakolik vám ve skutečnosti půjčí, což si dost často prodávající neuvědomují. A na druhou stranu my jsme vlastně neměli nikdy problém ani s tou úrokovou sazbou. Já tvrdím, že úroková sazba není důvodem pro to, abych nekoupil nemovitost. Pokud máte dobrého poradce, dobrého makléře, tak vám poměrně snadno vysvětlí, že koupit dobře za 6 % je daleko lepší než koupit špatně za tři, jo. Takže v tom není takový problém. Ale zvedne se poptávka, objeví se zase ti lidé, kteří dneska se bojí vůbec jít podívat na tu nemovitost, protože pořád mají pocit, že ten úrok nad, výrazně nad těch 5 % je pro ně třeba smrtící. Ale máme tady pár vlaštovek, které už ohlásili, že jsou pod pěti. Takže já si myslím, že to je otázka doopravdy jara, než se dostaneme na normální úrokovou sazbu. Ale nemyslím si a nebylo by asi zdravý...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Co je normální úroková sazba, jo? 6 - 7 % je normální.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Tak byly doby, kdy i devět byla normální úroková sazba, jo, ale to je...

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Podle té ceny peněz. Já si myslím, že pokud se vrátíme k normální zdravé ekonomice, tak úrokové sazby budou někde zase okolo těch třech, čtyřech procent.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Přesně tak.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

To, že se nám tady jeden čas stalo, že byly úrokové sazby nula, tak dejme tomu, že si ani nepřejou, aby se to opakovalo.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

No, jako ne, že by klienti dostávali nula jako, ale, ale Česká národní banka to tak měla. Takže banky půjčovaly 1,90 - 1,80 a podobně. No, tak byly to ale zas hezký úrokový sazby.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Byly i pod procento.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

To je pravda, ale já si taky nemyslím, že to je úplně zdravý, aby jsme se dostávali do těchhle těch mezí a ty 3 % je taková normální úroková sazba.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Možná, co se ještě vlastně děje na tom trhu je, že nám stoupá délka nabízení. To znamená, že ty nemovitosti, ať byty nebo domy, cokoliv jiného, pozemky na tom trhu jsou malinko déle. Bavili jsme se o tom, že podle našich čísel, kde extrahujeme nemovitosti, které jsou už déle jak rok v nabídce, to roste. A vy jste říkali, že vlastně z vašich zkušeností to je ještě víc. Jak to vnímáte jako tuhle tu variantu a proč tomu tak je vlastně? To je možná důležité i pro lidi z branže.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Já jsem uváděl, že poslední čísla, která jsme měli, tak u domů jsme tam na 109 dnech inzerce, což je teda relativně hodně. A když se ale podívám dobře vlastně do těch čísel a rozselektuju to na čerstvě nabrané nemovitosti, na nemovitosti nabrané před půl rokem, kdy se obnovila smlouva a starší, tak zjistíte, že vlastně ty nemovitosti, které jsou čerstvě nabrané a kdy makléř už uměl pracovat s cenou, tak se prodávají daleko rychleji a tam doopravdy se zkracuje ta doba někde k 70 dnům. A když se naopak podívám, tak spousty ležáků, byly tady zmíněný ty domy, které jsou nad určitou hranicí, i byty, které jsou samozřejmě v určitých lokalitách třeba příliš drahé, tak tam leží třeba dneska již déle než rok. Máme řadu nemovitostí, které leží delší dobu a na jedné straně klient nechce slevit, třeba na druhé straně tam třeba není aktivní práce toho makléře a není dostatečně vysvětlená situace.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jenom doplním. No, je to tak, že u nemovitosti, konkrétně u rodinných domů nad 20 000 000 Kč, samozřejmě ta nabídka, když to sleduju, stojí napříč celým trhem. V podstatě ty domy všeobecně stojí, protože říkám, není taková kupní síla a těch nemovitostí je poměrně velký množství v nabídce, takže to zkrátka stojí, není na to tolik kupců. Musím říct, že my na tyhle nemovitosti používáme třeba fakt speciální marketing, aby jsme to dostali fakt do lidí, kteří, v uvozovkách, mají potenciál kupovat takovýto nemovitosti. Takže se daří občas nějakou takovou nemovitost prodat. Ale v meritu vidím a vnímám, že to jsou doopravdy ležáky a jak říkal Tomáš, je to i častokrát nepráce některých makléřů na kvalitě té zakázky, na péči o toho klienta a na snižování té ceny na nějakou tu reálnou cenu, která tam je. Ale co si budeme povídat, ne každý klient je motivovaný k té slevě a každý klient má nějakou svoji představu a třeba z ní prostě jenom nechce uhnout, jo. Takže, takže, jak říkám, i těm klientům vysvětluju, když někde takhle přijdu, říkám, v pořádku, jestli to takhle chcete, tak to teďka pronajměte a za 3, 4, 5 let to pojďme za ty peníze společně prodat, protože jinak to tam teďka budeme rok sušit. Takže tak to je. A u ostatních.. Samozřejmě pozemky, to je další jakoby zvlášť kategorie, který bych řekl, že jsou, jak jsme se tady dneska shodli, tak se zmrazila vlastně cena těch pozemků. Nikam nerostou, nikam nepadají, ale vlastně leží, stojí, protože momentálně zase nikdo nemá na to, aby si koupil za 11 - 12 000 000 pozemek a za dalších 5, 6, 7, 8 milionů tam postavil dům. Což je zase.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

A to je ještě dobrá varianta, bych řekl.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

A to jako opravdu...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Vůbec postaví ten dům.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Přesně, když vůbec sežene stavební firmu, která mu postaví dům, ale jinak seš tam s tím stejně třeba za 22, za 25 000 000, a to už se dostáváš do té kategorie těch hotových rodinných domů, který jsou na prodej a vlastně to tam leží. Takže to jde ruku v ruce společně i s těmi pozemky. Musel bys na to sehnat fakt něco levného, co bys na tom postavil.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Víceméně, podle čísel, pozemky se vlastně skoro neprodávaly v druhé polovině loňského roku. Když jsme se tady bavili předtím, tak vlastně jsou tady i určité náznaky, že teď se možná v lednu zase začalo něco malinko dít. Ne úplně moc, ale aspoň něco.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jo, jako já musím říct, že jakoby v tom předchozím půlroce jsme prodávali pozemky, ale jednalo se spíše o pole, louky.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

To jsem chtěl říct, půdu. Půda, ano, ta se prodávala hodně.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Orná půda, tak musím říct, že v tom ten byznys je poměrně hodně, protože my tam máme nějakých 10 % podílu, vlastně nám dělají prodeje pozemků. Takže to běželo, ale souhlasím, že stavební pozemky, konkrétně ve velkých městech, který jsou extrémně drahý, tak ty prostě stojí a jsou, jak říkáte, zmraženy ty ceny.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Je to tak, no. Pokud se prodávaly pozemky, tak to byly pozemky vždycky s nějakou akcí, většinou podporou města. Tak ten typ, jako jste tam rodilý, máte tam občanku, máte nárok na cenu za 1000 za metr. A když nejste, tak to stojí 3,5, protože nás stála kanalizace a přípojky tolik a tolik. Takže to jsou věci, které byly. A souhlasím s tím, že vlastně jediné, co jelo pořád, ta spekulace na půdu, myslím si, že tady je ten trh opravdu jako veliký v České republice a díky tomu, že i zemědělská družstva ne všechna mají příliš apetit kupovat vlastní půdu, na které hospodaří, tak je tady řada lidí, kteří pochopili, že to je obrovská příležitost.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Je to tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

To je stejná, jako stejná varianta jako s podíly, investicemi do podílů, investice do půdy možná začala malinko dříve, teď se to dostává zase mezi, mezi lidi a ty nabídky půdy, když to vezmeme jako takové nebo polí, tak je obrovská, že jo, těch firem, které se tam objevují, je spoustu. Pánové, jak vlastně vy vidíte v tuhle chvíli rok 24? Začal dobře, říkali jste. Kam se můžeme, kam se můžeme dostat? Co očekáváte někdy ke konci tohohle roku? Budeme už zase nazpátek v té křivce, která tady byla od roku 2016, hezky to rostlo, pak tam byl ten boom způsobený samozřejmě věcmi, které byly ovlivnitelné palcem dolů, někde o 25, 30, 35 %, ale teď se zase dostaneme na ten postupný nárůst, který by tam měl být, který vlastně standardně odpovídá tomu, jak prostředí realitní by mělo fungovat.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

No, tak jestli teda mám začít, tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Tak ujmul ses toho, že jo.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Tak dobře, tak já teda začnu. No, já věřím tomu, pokud se nestane něco, když to řeknu mimořádného a nechci malovat žádný čerty na zeď, jako že by se nějaká válka měla rozšířit ještě na území Evropský unie a podobně, takže já budu myslet pozitivním výhledem teda jako vždycky, protože já to jinak ani neumím. Tak musím říct, že mám takový pocit, že se nacházíme někde v roce 2010 jakoby vývojem toho trhu, kdy nám skončila vlastně ekonomická krize a ty různý dopady a v podstatě ty ceny začaly pomalinku pozvolna růst nahoru. Takže já si upřímně myslím, že v tomhle roce ke konci se bude pohybovat úroková sazba někde mezi čtyři a pěti procenty, spíš možná 4,5 a míň. Uvidíme, jak bude odvážná ČNB, ale věřím tomu, že se tam dostaneme kolem 4 % klidně, protože nám samozřejmě spadne i inflace a podle predikce České národní banky končili jsme vlastně 6,9 v prosinci a ta predikce je, že by jsme se měli dostat někde ke třem procentům ke konci roku, jako dostat se na nějakou normální inflaci, takže to je hodně pozitivní výhled. No, a jelikož nic neohrožuje momentálně trh práce u nás v Čechách, tak já si myslím, že opravdu byty půjdou pomaličku nahoru, stabilizuje se ten trh asi napříč celou Českou republikou, no a u rodinných domů, tam se to ke konci roku podle mě už začne pomalinku srovnávat na to, že ty lidi už pochopí po roce, kde jsou ty ceny a bude to pomalinku jako fungovat prodej. Neříkám, že porostou ty ceny těch nemovitostí, těch domů, třeba rodinných.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

No, v podstatě asi lze souhlasit, ta makroekonomická situace to může ovlivnit obrovsky, my máme asi velkou výhodu, že máme pocit, že tu v středu Evropy je relativně bezpečno a samozřejmě to vnímám i na zájmu jako třeba zahraničních investorů stále o Českou republiku. A to, co je, tak je určitě snížení úrokový sazby, pokud to tak bude, tak oživí ten trh. Na druhou stranu je stále nedostatek nemovitostí, přijatelných nemovitostí, nemovitostí, na které ta populace má. Takže pokud nám nezačnou extrémně růst platy, tak nedojde k nějakému dynamickému rozvoji, ale rozhodně čekám oživení, výrazné oživení díky úrokovým sazbám, díky tomu, že reálná mzda těch lidí, reálné příjmy se vlastně promění, protože se stabilizují ceny energií, nějakým způsobem se dořešují věci, které nás loni strašily.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

A i ta inflace vlastně, která klesá.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Přesně tak, už taky jsme si na to zvykli, takže další strašák bude přijetí eura a víme, co to udělalo v Chorvatsku s cenami nemovitostí a s cenami. Takže se těším na ten okamžik.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Těšíš se na euro.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Já jo.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Pánové, obě vaše společnosti hodně intenzivně i spolupracují s různými developery, jo. Víme to. Jak vidíte situaci na tom developerském trhu, protože vlastně to je trošku něco jiného než ten trh secondhandový. Developeři v minulých letech skoro všichni zastavili jakoukoliv výstavbu, jakoukoliv činnost, protože se jim to prostě nevyplatilo, nevěděli, co bude dál. Jak to vlastně dneska vypadá z vašeho pohledu na developerském trhu a spíš z hlediska těch projektů, které máte v nabídce, nebo které budete mít v nabídce?

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

No, tak my jsme tady tu diskusi začínali s Pavlem na začátku, a ptali jsme se, vlastně ta otázka zněla, vlastně můžou klesnout ty ceny, a když se vrátíme do nějakého normálu, klesnou ceny materiálů, klesnou ceny práce, já si myslím, že ne, že naopak jako ta gradace tam bude. A já jsem teďka, není to tak dlouho, slyšel poměrně dobře mluvit jednoho člověka z NERVu, který říkal, víte, kdybychom zkrátili dobu stavebního povolení na polovičku, tak zlevníme o 30 % development. V tom je ten problém, jo. Takže my, když promítneme těm developerům do toho čas, hodnotu peněz, hodnotu materiálu, práce, rizika, která s tím mají, tak se obávám, že tam není kam moc klesat, to je prostě fakt. Takže s tím nejde nic udělat. Na našem developerském projektu na Lovtech Kolbenova vidím, že tam to je našponovaný. Řešíte každý vypínač na stavbě za miliardy korun a nemůžete dělat ukvapená rozhodnutí. Právě z toho důvodu, že doopravdy 15 let tam něco připravujete a tvoříte.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jo, já bych se zase vrátil, že vlastně se nám tak trošku kopíruje ta doba 2008 - 2009 jakoby i pro ty developery, jo, kdy teďka ty, co vlastně začali dostavovat v té nejblbější době, tak trpí, jako, to je, to je evidentní, protože jim to nevychází, ty nemovitosti leží, nedají se prodat, jo, a to je napříč celou republikou, to je vidět, kde prostě to trápení probíhá. Samozřejmě ti, kteří zvládli dobře koupit a měli vlastní kapitál, tak to je zase něco trošičku jiného, než když je to developer, který pákuje bankou a tam samozřejmě ta cena peněz je poměrně vysoká, jo, a to už jako se s tím hrozně špatně pracuje, když víš, že musíš zaplatit tolik a tolik zpátky, a to je teď, jako to za to neprodáš, jo. Takže ti žádná banka jako z toho nebude úplně nadšená, jo, že to takhle vyřešíš. Takže musíš hledat i různý jiný varianty, jak vlastně to uspokojit. Takže někdy se jde i do nájemního bydlení, protože prostě potřebuješ platit, takže to obsadíš, aspoň pokrýváš ten, když to řeknu průšvih u toho developera, který má v bance. No a jakmile ty ceny vyrostou na tom trhu na ten limit, kdy se to dá prodávat, no tak se to postupně rozprodá a umoří se to. Takže variant je tam vždycky několik.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Já do toho skočím, já jsem mluvil s několika developery a ti dokonce začali uvažovat o tom, že by začali dělat znovu den otevřených dveří, protože mají nemovitosti, které můžou ukázat.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

A vždycky poznáš, že na trhu s developingem to je špatný, když developeři začnou oslovovat realitní kanceláře, aby jim to prodali.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Což se už děje, že jo.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

To se děje, no. Tak samozřejmě tohle je hrozně těžká otázka, protože říkám, jako na jedné straně je jasné, že když kupujete ten pozemek za nějakou cenu, trvá vám to 10 let, než to připravíte, potom ceny materiálu skočí, což se stalo, tak jako to vlastně odřídit jako nejde s tím, že řekneme fajn, tak to budeme prodávat za 100 000 na metr, v Praze to prostě nikdy nevyjde už dneska tomu developerovi, to je prostě fakt a je potřeba si to najít. Já proti tomu říkám, ale jestliže máme ty vstupy na jedné straně vlastně srovnatelné s Německem, a když se podíváte na projekty do Drážďan, tak tam se na metru nelišíte od Prahy, naopak Drážďany jsou v některých lokalitách výrazně levnější než Praha, jo, je to srovnatelný něco mezi Brnem a Prahou a vstupy tam jsou prakticky úplně stejné se vším všudy. Tak asi nemůžeme očekávat, že se tady něco změní. Takže jediné, co se může měnit, je ta strana B toho trhu, že ten trh bude mít větší příjmy na to, aby mohl pořizovat ty nemovitosti.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Jak jsi sám říkal, byli i developeři dřív, že jo, taky měli hotový a museli počkat 4 - 5 let, než to dokázali prodat. Takže to bude část takových taky a pak jsou ty, který to za levno koupili za své peníze, ty, co měli, když to řeknu, materiál na skladech, tak samozřejmě na tom trošičku.. Ale kdo by si dneska bral materiál na sklad těch lidí. Ale znám takový případy, kdy opravdu měli materiál nakoupený dopředu, ale ty ostatní, tak se jim ten materiál zdvojnásobil nebo ztrojnásobila cena. To, když děláš kalkulaci takového obrovského projektu, který ti vychází, jako půlku do toho dám a jednou tolik dostanu a najednou, aha, nedostanu.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Je to tak, jako říkám, ten development je těžký, navíc bych odlišil úplně Prahu jako od regionů, možná jako, dejme tomu, že Brno se pohybuje velmi podobně, možná Liberec, i když tam teda ten pokles cen byl nejdramatičtější, že jo, protože tam se té Praze přiblížili nejvíc. Teď to hodně muselo jít dolů, ale potom jsou doopravdy regiony, kde ten malý development je doopravdy na úbytě, protože říkám, vstupy mají vlastně stejné a v dané lokalitě třeba se nejsou schopni dostat nad určitou část.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Je to tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Jasně. Možná úplně na závěr. Před pár dny jsme vlastně vyhlašovali vítěze projektu Realiťák roku, Realitka roku v Poslanecké sněmovně a na Staroměstské radnici. Bohužel jste oba dva měli své, své jiné úkoly, takže jste se nemohli zúčastnit, ale zúčastnil se za vás někdo, někteří vaši makléři uspěli. Některé, některé realitky nebo jednotlivé, jak to říct, kanceláře v jednotlivých místech uspěly v rámci projektu. Jak to vidíte v letošním roce? Zapojíte tam víc lidí? Je to složitý. Je to strašně složitá otázka. Jsou tam jednotlivci, jsou tam jednotlivci, jsou tam některé kanceláře. Nám to jako, já se musím pochválit, samozřejmě nám to roste celkově, takže my jsme, my jsme relativně spokojeni. My jsme říkali, že už vás jako velké realitky nebudeme, v uvozovkách, nutit do toho a přesvědčovat o tom, že to je dobré, protože když si to ty lidi sami nevyzkouší, tak nebudou. A jenom do toho, promiň, ještě do toho skočím, protože samozřejmě ta komunita, která se tam tvoří, těch makléřů, který si ty informace předávají, se zvětšuje, vidíme to na tom, my jsme spouštěli jedno naše takové jako malé školení, kde ty lidi si sdílejí zkušenosti, zatím jenom mezi pár lidí a už ve finále to nemůžeme pustit dál, protože už je to vyprodaný. Takže reálně jako vidíme, že tam ty lidi prostě mají ten zájem si ty informace sdílet napříč trhem, jsou docela nadšeni v tom, že se můžou podělit o ty informace. Jak to děláte vy, jak to dělají ostatní, v čem jsou dobrý. Mě tam jenom vždycky trápí to, že u těch větších kanceláří, ale netýká se to jenom Century 21 nebo M&M, ale i těch všech ostatních, že to zapojení je takové malinko menší, laxnější, vlažnější, vlažnější. Já vím, že jim prostě nemůžete jako říct, tak sakra, a teď to budete povinně dělat.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Tady musíš jako se přihlásit.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Ono to je samozřejmě daný tím, že my sami jako pro ty makléře děláme nějaké vzdělávací věci, děláme soutěže, děláme motivace, takže to je pro ně nějaká nadstavba, která je pro ně fajn, ale musí být pro to nadšení. Já myslím, že tam máme pár kandidátů, kteří se o ně snaží vnitřně. Samozřejmě ten projekt podporujeme, na našem kempu to mělo poměrně i úspěch. Přesto je spousta makléřů, který už mají zajetou nějakou svoji rutinu, už vlastně nepotřebují to jméno zdvihat, protože mají značku, to svoje jméno a není to pro ně tak atraktivní v tom okamžiku, ale pro spoustu jiných makléřů, zvlášť právě mimo tu síť, si myslím, že to je způsob, jak se zviditelnit a jak se posunout, i vzdělávání samozřejmě.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Já souhlasím s Tomem. Tak jsou makléři, jak říkáš, kteří mají své práce dost, když to tak řeknu, a už od nás nějaký makléři se samozřejmě účastnili i úspěšně účastnili projektu Realiťák roku, ale vlastně i pro ně to byl strašně náročný proces k tomu, když je to opravdu šikovný a úspěšný člověk, který pracuje a těch obchodů zpracovává velký množství, tak je to nad rámec té jeho práce ještě práce navíc kolikrát a pro ty lidi na to už třeba nemají kapacitu ani chuť. Konkrétně ty hodně dobrý, musím říct, že mají své práce tolik, že jo, jak říkal i Tom, oni už mají přísun klientely, jsou zviditelněni v těch svých regionech tak dostatečně, že to zviditelnění nepotřebujou. Takže potom se tam hlásí často i lidi a hlásej, jo, který třeba nemají té práce tolik, mají na to trošičku víc času, no a jak říkal Tomáš, máme spoustu vlastních programů, motivací, školení, akcí, který prostě probíhají a je to zase pro ty lidi něco navíc, jo. My jsme jim řekli, je to dobrovolný, kdo se chce zúčastnit, zúčastněte se. A všiml jsem si, že některý makléři, i některý realitní kanceláři nebo naše pobočky se toho zúčastnily a i třeba vyhráli nějaký ty regionální místa a podobně. Takže je to fajn a je to na jejich vyloženě dobrovolný bázi.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Je fakt, že my po nich chceme, aby se vzdělávali, aby dělali nějaké testy, aby se srovnávali a ono to úplně není jednoduché, chápu. Prostě zabere to nějaký čas a samozřejmě u vás jako u sítí, kde ten systém vzdělávání máte propracovaný, je to trošku o něčem jiném, protože vlastně my to lehce duplikujeme. Učíme je to, ne učíme, ale vzděláváme na té bázi té odbornosti, aby se, aby se někam dokázali posunout, ale mnohdy je to velmi podobné tomu, co děláte vy, samozřejmě.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Je to tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Ale my vás nemáme pod kontrolou, to znamená, musíme si to dělat sami.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

My zase vázneme.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

To ani nemůžete. Pánové, něco na závěr, něco pozitivního. Ty jsi pozitivní, tak něco řekni pozitivního.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Tak já vím, že tenhle ten rok bude fantastický, protože opravdu tomu trhu se bude dařit. Takže věřím i makléřům, pokud makléři budou kvalitně pečovat a komunikovat se svými klienty, tak nás čeká fantastický rok plný růstu. Myslím nás všechny. Takže já vám všem přeju hlavně zdraví, protože jsem zjistil, že v lednu byla spousta lidí nemocných, tak ať už jste všichni konečně zdraví a ať se vám daří v tomhle tom roce, ať se vám daří prodeje, ať máte spokojený klienty, a to je asi to nejdůležitější.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

No, já se přidám k tomu zdraví, je to asi to nejdůležitější a pak všem ostatním využijte příležitost. Zažili jsme těžký rok loňský a myslím si, že je příležitost to spravit.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz)

Přesně. Pánové, díky moc. Tomáš Jelínek, Century 21 a Pavel Zámečník M&M reality. Díky moc, mějte se krásně a brzy na viděnou, na shledanou.

Pavel Zámečník (obchodní ředitel M&M reality)

Díky, mějte se.

Tomáš JELÍNEK (výkonný ředitel, Century 21 Czech Republic)

Díky, ahoj, nashle.