4.4.2022 10:21
V prvním díle našeho nového seriálu jsme se vypravili s naší kamerou do Českých Budějovic. A proč právě tam, to se dozvíte záhy.
V prvním díle našeho nového seriálu, který připravujeme ve spolupráci s Reality.iDNES.cz jsme se vypravili do Českých Budějovic do realitní kanceláře REALDOMUS. Na moderátorku pořadu Moniku Lukášovou, ředitelku projektu Realiťák roku, čekala Petra Wolflová, majitelka RK Realdomus. Společně strávily celý den, den s makléřem. Jak vypadá takový běžný den? Podívejte se v následujícím videu.
Zdravím vás z Českých Budějovic. Dnes jsem se rozhodla strávit běžný den realitního makléře nebo běžný den s realitním makléřem. A proč jsem si vybrala právě České Budějovice? Sídlí tady firma Realdomus a Petra Wölflová, Nejlepší realiťák roku za rok 2020 a Nejlepší realiťák Jihočeského kraje pro rok 2021. Pojďte se za ní podívat. Petra prozradila, že dnes nás odpoledne čekají tři prohlídky a předpokládám, že se na to asi musíme nějakým způsobem připravit. Petro, je to tak?
Je to tak.
Určitě před každou prohlídkou je nutný si připravit desky na nemovitost, kde vlastně si vytisknu všechny informace, který jsou jednak zveřejněný, ale už i trošku detailnější informace. Tzn. plánky, listy vlastnictví, kde jsou vidět třeba nějaké právní vady, projektová dokumentace, případně nějaké technické informace bližší.
Teď mě napadá, to jsou asi desky pro klienta, že jo, to zůstane klientovi, ale teď, když máš za to odpoledne víc nemovitostí, neslouží to náhodou trošičku i jako taková pomůcka pro tebe, kde si dohledáváš případně informace, protože určitě všechny nemovitosti stoprocentně nemůžeš mít pořád v hlavě.
Je to tak. Já právě mám připravený třeba technický detaily na zvláštním poznámkovým papíře. A potom opravdu čerpám z toho, protože kolikrát jsou to fakt detailní otázky na zdivo, na typ oken, vytápění.
Prostě každý dům, když máš potom v nabídce 5 rodinných domů, tak každý to má přece jenom trošku jinak. A já chci poskytnout klientům opravdu pravdivý informace.
Tak a budeme se chystat na každou tu nemovitosti jinak, zvlášť je to komerční nemovitost, byt, dům nebo ta příprava je hodně podobná?
Je to hodně podobné. Já v podstatě mám připravený ten tisk pro zájemce už jako dopředu, kde ty informace si zpracovávám hned na začátku celýho obchodu a potom na těch prohlídkách už jsem vlastně automaticky připravená.
A víme, jaký klienti dnes dorazí? Víš o nich něco dopředu? Zjišťuješ si to?
Jo, určitě. Pokud je to někdo sdílný a telefonem domlouváme si termín, tak se spolu i trošku bavíme o tom jejich zájmu. Jednak třeba dneska pojedeme do družstevního bytu, tak tam třeba rovnou už v telefonu zdůrazňuju, jestli mají vlastní zdroje peněz nebo jaký mají připravený financování. U nemovitosti, kterou pojedeme na tu komerční, tak tam zase zjišťuju, jestli vůbec ta nemovitost je vhodná pro ně, protože je velmi specifická, takže už i na té přípravě velmi záleží.
Tak a teď tady, když vidím v tom systému tady asi tyhle ty konkrétní nemovitosti, můžeme se podívat na nějaké statistiky toho, aby třeba, když se ty lidi i zeptají.
Hm, určitě. Tady v té administraci pro realitní makléře my můžeme sledovat statistiky. Dívám se vlastně, jak se chová ten inzerát na těch největších inzertních serverech. V podstatě tady můžeme potom dosledovávat ten zájem klientů. Pokud je velký zájem, co se týče inzerátů, je tam velká sledovanost a nikdo nám nezavolá, tak třeba víme, že budeme muset začít pracovat s cenou.
To jsem se chtěla zeptat, jestli s tím nějakým způsobem pracujete. Jak často s tím pracujete a jak často si tohle to vyhodnocujete?
Pro komunikaci s tím majitelem nemovitosti tohle je velmi důležitý nástroj, protože nám to vlastně dává oporu v tom, že opravdu tu nemovitost vystavujeme, může s námi klient sledovat vlastně, kolik klientů těch poptávajících se o nemovitost zajímá, no a prostě je to pro nás takový podklad pro jednání další.
Dneska máme tři prohlídky.
Na třech nemovitostech.
Ano, správně jsi mě opravila. Víc prohlídek na třech nemovitostech. Jak složitý je vlastně si naplánovat
ty prohlídky, aby to na sebe navazovalo, abys nikde neměla velké prostoje?
Je pravda, že já jsem zvyklá si nějak jako časově to naplánovat, že vím, že třeba tady na tom bytě nebude ta prohlídka další než 20 minut. Je to opravdu menší byt 1+1, takže v podstatě ze zkušenosti vím, že déle ta prohlídka nebude. Naopak na rodinný domy si radši dávám delší dobu, tři čtvrtě hodiny až hodinu, aby tam opravdu byl klid, abychom prošli zahradu i tu nemovitost. Takže ty prostoje někde vznikají, někdy se ty klienti potkají před nemovitostí, což taky není úplně špatně, že vidí vlastně klienti, že je těch zájemců víc, ale já radši si to plánuju s větší pohodou, s větším klidem, abysme vlastně neměli stres na té prohlídce.
Teď ještě já jsem si představovala tak jako úplně laicky, že vlastně realitní makléř do toho terénu vyráží až večer, kdy normální lidi přestávají pracovat. Ale s tebou už jezdíme od oběda. Je to výjimka, nebo?
Je pravda, že já klienty od pozdních prohlídek spíš odrazuju. Je to kvůli tomu, že při denním světle je ta nemovitost pro ně daleko víc viditelná. Jo, tzn. u rodinných domů třeba vidí střechu, vidí zahradu, zatímco kdybysme to prošli, chodili večer v 7 hodin, tak už tam spoustu věcí neuvidí, jo. V létě je to zase jinak, tam můžeme ty prohlídky mít i dál do odpoledne. Někdy to samozřejmě není možný, musím se přizpůsobit časově klientům, když klienti dřív nemůžou, tak zkrátka je prohlídka v 7 večer. Tak to je.
A jak se ti daří skloubit teda tuhle tu náročnou práci, časově myslím, s rodinným životem? Snažíš se ty prohlídky večer přesouvat na den, jo?
Určitě jo, jako vždycky se snažím s těma klientama co nejdříve ten čas naplánovat, ale hodně se jim přizpůsobím. Ale je pravda, že třeba v 7 hodin večer už jsem prohlídku neměla ani nepamatuju. Takže kolem čtvrté hodiny, kdy lidi končí v práci, tak rovnou jedou na prohlídku, jdou se podívat a v 5 hodin máme hotovo, takže tak.
Co prohlídkové dny?
Prohlídkové dny dělám moc ráda. Tam v podstatě na jednu nemovitost si naplánuju víc prohlídek po sobě jdoucích. Na prohlídkový dny si bereme s sebou třeba i občerstvení pro klienty a i našeho finančního poradce, který vlastně pomůže těm klientům vlastně se zorientovat ve financování.
A vidíš v tom přínos jako časový pro tebe, že jsi v jeden den na stejném místě nebo celé odpoledne, máš tam víc klientů, že toho stihneš víc, nebo i pro ty klienty? Protože já když se na to podívám ze svého pohledu, tak u prohlídkových dnů cítím takový ten jako stres, kdy ten realitní makléř se nevěnuje jenom mě, protože vím, že za mnou už stojí zástup dalších lidí, a jako mám jen nějakou dobu. Vnímám to špatně?
Ne určitě ne, ale je pravda, že u některých nemovitostí se to jinak dělat nedá, protože někdy se stane, a teď opravdu před těmi rokem, dvěma ta poptávka opravdu velmi převyšovala nabídku, a někdy se stalo, že na nemovitost jednu reagovalo 20 klientů. A my tam vlastně jako nemáme ani jinou možnost vlastně tu nemovitost 20× jako v různý den, to bychom vlastně nezvládli časově. A i vlastně pro ty majitele těch nemovitostí tady musíme dodržovat vlastně nějaký jako pro jejich čas, aby vlastně taky tu nemovitost zpřístupnili. Takže je to ideální to mít všechno nakumulovaný v jednom čase. Ale nevidím v tom žádnou nevýhodu i pro ty zájemce, protože my tam máme vždycky pro každou tu poptávku nějaký časový úsek vyhrazený, kdy se věnujeme pouze jim a není to jako žádná hromadná prohlídka.
Přijeli jsme do pravého paneláku. Já moc ráda prodávám byty v paneláku, protože se vlastně velmi rychle prodávají a je o ně docela zájem. Tohle to je klasická 1+1. Máme tady poměrně velkou kuchyni, zánovní kuchyňskou linku. A druhá místnost je také pěkná, velká, takže to je takový ten ideální byt pro investory. Je to vlastně pro někoho, kdo chce investovat peníze a tento byt chce třeba pronajmout nebo vlastně nechat na pronájem.
Kolik přijde zájemců?
Dneska měli jsem domluvené tři prohlídky. Na ten byt nám stačí asi dvacet minut, maximálně půlhodina. Ale z těch tří mi tady jednu prohlídku kvůli nemoci zrušili, takže budou jenom dvě.
Takže máme za sebou další prohlídku, Petro. Byla na mě docela rychlá. Takhle probíhají všechny prohlídky? Ti klienti neměli skoro žádný dotazy.
Je to tak. Tady zrovna je to velmi individuální. Někteří klienti se rozpovídají, více se zajímají, zajímají je třeba i souvislosti další, ať už družstvo atd. Tady opravdu tahle prohlídka proběhla extrémně rychle, ale všechny údaje dostali, dostali desky o nemovitosti, takže základní informace mají a teď bude záležet, jak se rozhodnou. Je pravda, že já sem se jich ptala, jak dlouho tu nemovitost hledají a ona to byla nemovitost, na který byli úplně poprvý.
Jejich první nemovitost, začínají.
Takže ono podle mě, já vždycky nerada slyším, když jako někdo začíná na prohlídkách, protože je mi jasné, že budou chtít vidět víc nemovitostí. Takže takhle.
Já jsem se právě chtěla zeptat, jestli jako po těch tvých obrovských zkušenostech z těch lidí poznáš na té prohlídce už, jestli mají o to...
Ne. To opravdu jako máme takový pracovní rozdělení některých jako klientů. Jednou třeba opravdu bysme si řekli, že opravdu to vezmou, tu nemovitost, že jsou strašně rádi, že ji vidí a zrovna ne. Zrovna prostě jsou to klienti, který to nevezmou. A někdy třeba klienti, který právě mlčí, vůbec nic neříkají, prohlídka rychle proběhne, tak třeba zrovna druhý den volají a tu nemovitost chtějí rezervovat. Takže jsem se to nenaučila.
Mě napadá, ty vždycky k té nemovitosti máš nějaké informace všeobecné, máš asi všechny dostupné. Co když se tě někdo zeptá na něco, co fakt jako nevíš?
Určitě si nevymýšlím nějaký pohádky, řeknu upřímně, že to nevím, ale že to ráda zjistím a opravdu to nakonec jako udělám a tu informaci jim předám. To je důležitý vlastně pro moji práci. Není důležité všechno vědět, to podle mě ani není možný, ale opravdu dodat tu informaci, získat ji. No, ta cena tam je 2 790 000. Dneska shodou okolností tam máme 2 prohlídky. Nevím, jestli byste ještě zvládla třeba dneska dorazit.
V pohodě. To jako nechvátá, já jakoby celkově jakoby hledám, takže jako v pohodě. Když nebude tohle, bude něco jiného.
Ten byt je v krásné poloze, je to vlastně adresa U Trojice. Je to opravdu blízko centra, takže je to velmi dobrá využitelnost.
Jako přibližně vím, přibližně vím, kde to jako je. Já to chci stejně jakoby pro dceru, protože půjde na vejšku do Budějovic, takže jsem myslela, že by tam jako do budoucna byla. Místo přibližně asi vím, ale nevím, jestli je to přesně bytovka nebo panelák.
Je to U Trojice 4, takže když tak se podívejte na mapy a v příštím týdnu si můžeme domluvit termín prohlídky.
Tak uvidíme, kdybyste už to dneska bylo udaný, když máte tu prohlídku, tak..
Tak si zavoláme někdy? Jestli víte nějaký termín, kdy bysme se mohli domluvit. Třeba v pondělí příští týden.
Petro, pro jaký typ nemovitostí se homestaging hodí? Určitě ho nedáváte do všech nemovitostí, které prodáváte. Domy, byty.
Je to tak, každá nemovitost je specifická, někam se to hodí, někam ne. Určitě je fajn neprodávat úplně holé místnosti, takže pokud je to jenom trochu možné, tak aspoň do rodinných domů nějaký základní nábytek a (???) děláme a necháváme.
A vždycky ti vychází, že převážíte z jedné nemovitosti na druhou nebo máte nějaké sklady pronajaté pro realitní kanceláře, kde to máte uskladněno?
Určitě jsme se jako v průběhu času museli vybavit. Ten itinerář, ten obsah nám narůstá. Máme garáž, kde věci uskladňujeme,
máme dodávku a pořád se zdokonalujeme.
Takže ty, jako realitní makléřka, jsi i bytová designérka?
Je to takhle, já mám v týmu strašně šikovný kolegyně, o kterých musím říct, že už je znát, že na to mají větší cit na tyhle věci, takže bez nich by to nešlo.
A jedeme na další dům.
No já tady mám dneska prohlídku v tomhle rodinném domě úplně poprvé, a to je vždycky pro mě taková neznámá, na co se vlastně ty klienti budou úplně dopodrobna ptát. Protože každá nemovitost má trošku jiný specifika, a sama jsem zvědavá, jak se to dneska bude vyvíjet. Takže máme krásný počasí na dnešní prohlídku. Vysvitlo dokonce sluníčko, takže nálada bude určitě výborná.
Prodáš na té první prohlídce.
No, teď jsi mi to zakřikla. Jsme trošku pověrčivý. Dokud nejsou peníze na účtu, tak jako by nic nebylo.
Tak, tady máme krásnou velkou šatnu.
...protože tady jsou jakoby dvě místnosti s dvěma vchodama.
Oni to spojili. Ono tam bylo trošku divně zakreslená ta komora.
Ta tam jako je, uvidíme, jaká bude realita, ale tady byly jako dva vchody.
Zahrada i prostor obecně, tady tu chodbu ještě...
Je zvláštní, že si zavřeli všechny sousedy, a ne tady toho vlevo.
Asi s ním mají dobrý vztahy.
Anebo ten soused tam má něco vysazenýho.
Máme za sebou prohlídkové odpoledne. Jsem plná dojmů. A Petro, na první prohlídce jsme měli majitele. Na druhé, na třetí ne. Co je pro tebe příjemnější nebo co preferuješ? Vždycky se snažíš radši s majitelem nebo bez něj?
No, já se určitě snažím domlouvat s majiteli, aby mi dali důvěru, nechali mě v nemovitosti s těmi klienty o samotě. Ono to má daleko lepší atmosféru, prohlídka je daleko uvolněnější. Ty poptávající klienti se nebojí zeptat na informace, které by třeba před majiteli nechtěli nebo se ostýchali. Takže už jenom pro tu samotnou atmosféru prohlídky je určitě lepší, když tam ten majitel v nemovitosti není. Každopádně někdy jsou výjimky, jsou objekty, kde ten majitel je nutný, nebo když tam třeba probíhá výroba atd., tak se toho doprovodu majitele stejně neubráníme. Ale v rodinných domech a bytech jsem radši s poptávkou sama.
Super, děkuju. Teď ještě na základě toho, co jsme za tom odpoledne prožili, zrušili nám jednu prohlídku. Stává se to často? To je jedna otázka. Jak vlastně s tím potom pracuješ? Je určitě složitý naplánovat celý ten den, když se tohle to stane.
Já s tím v podstatě už počítám, já jsem na to zvyklá, že ti klienti ne všichni drží slovo, jsou vlastně schopni na tu prohlídku dorazit. Oni se třeba omluví předem, ale někdy se stane, že se ani...
Ještě ti do toho vstoupím. Nějak si to s klienty potvrzuješ ten den konání prohlídky, jestli to opravdu platí, ta domluvená schůzka?
To je základ vlastně. Tahle ta prohlídka, o který mluvíme, tak se domluvila včera. Byli jsme domluveni na čase, na místě atd., ale ten den jsem si to teda nepotvrzovala, jo. A evidentně prostě je to nutný, i když je to domluvený den před, tak tu prohlídku si raději potvrdit ještě v ten den konání. Stane se. To patří k naší práci.
Působilo na mě, že se s klienty, kteří byli tady na prohlídce tohoto domu, už znáš a že jste se viděli na nějaké jiné nemovitosti. Chytla jsem to dobře?
Je to tak, přesně. Oni už se mnou byli na prohlídce jednoho rodinného domu, který mám v nabídce, ale nevybrali si ho. Tak jsem jim nabídla, aby se mnou přišli ještě se podívat tadyhle na tuhle tu podobnou nemovitost, ale v jiné lokalitě.
Aha, takže oni nereagovali na poptávku, kterou si sami našli. Tys je oslovila sama.
Ne ne, tohle jsem jim nabídla, aby se přišli podívat.
Máme za sebou celý den ve společnosti Petry, ve společnosti realitní makléřky. Já jsem strávila první den v životě v roli realitního makléře. A musím říct, že to pro mě je velká výzva ve srovnání s tím, na co jsem já zvyklá, kdy celý den skoro jsem v kanceláři, jsme byly hodně v terénu, potkaly jsme spoustu lidí, každá prohlídka byla jiná. Každý klient byl jiný. Za mě super. Petro, co ty?
Je to tak. Tahle práce je opravdu velmi pestrá. Není to jenom jednotvárný sezení v kanceláři, ale právě ten terén tomu dává tu jiskru a vlastně to, že ani jeden den není stejný. Jak tě to se mnou bavilo celý den?
Bavilo, bylo to fajn. Jak už jsem říkala před chvílí, bylo to pestrý, nebylo to jednotvárný. Každá prohlídka byla opravdu jiná. Každá ta nemovitost je jiná. Každý ten klient byl jiný, takže každá ta komunikace byla jiná. Dobrý.
No tak skvělý. Tak určitě budu ráda, když zase přijedeš a jeden den se mnou prožiješ. Někdy příště.
máte u vás místo?
Samozřejmě, v naší pražské pobočce jsi určitě vítaná.