28.6.2022 15:11
Jak uspět mezi obrovskou konkurencí na trhu s realitami? Jak nastartovat podnikání a stát se dobrým a realitním makléřem? CO radí Robert Hanzl z NEXT reality se podívejte v následujícím videu.
Stále natáčíme seriál Jak se stát nejlepším realitním makléřem od A až do Z a já jsem si dneska pozvala Roberta Hanzla, generálního ředitele NEXT Reality, a mám na něj opět jednu otázku. Roberte, kdybych se chtěla stát realitní makléřkou, určitě bych se chtěla stát dobrou realitní makléřkou nebo možná rovnou tou nejlepší, co bych pro to měla udělat? Jaké bych měla mít vlastnosti, anebo obráceně, co bych neměla dělat, jakých bych se měla na začátek vyvarovat chyb, abych neskončila dřív, než začnu?
No, tak docela zajímavá úvaha hned na začátek, vlastně nejlepší. No, logicky každý by měl vždycky ambici být v tom oboru vlastně, do kterého se pouští, tady konkrétně do realit, tím nejlepším. Takže chtít je základ.
Chci.
To je dobrý, vytyčit si nějaký cíl a ten cíl opravdu, aby byl co možná největší, nejlepší, a tomu pak podřídit samozřejmě tu svoji kariéru. Protože bez toho naplánování a toho cíle si myslím, že se spousta makléřů, a já jich zažil ve své kariéře relativně hodně, kteří vlastně před tím, než dosáhli toho úspěchu, a byli kousíček o něj, tak to zabalili a přestali práci dělat. Je to velká škoda, protože nevěděli, kam chtějí vlastně dojít. Takže vytyčit si cíl, určitě musím zmínit a věřím, že to uslyšíte i od dalších kolegů z oboru, základ je učit se. Chtít se vzdělávat. Protože to, že nevím dneska spoustu věcí, kdy začínám, mohu se je naučit. Ale musím chtít se je naučit. Takže učit se, vzdělávat se, dělat s nějakým parťákem, se seniorním makléřem ideálně, sledovat vzory. Zaplaťpánbůh, že na trhu jich dneska máme celou řadu. My když jsme před x lety, 17 lety začínali, tak jich moc na trhu nebylo. Takže jsme se neměli od koho inspirovat, dneska je možno, realitních hvězd máme v České republice a nejenom v České republice opravdu hodně. Číst knížky, tam se toho taky člověk hodně dočte a brát si z toho ty příklady. Určitě bych ještě jednu věc zmínil, jsou to nějaký obchodní principy, který je potřeba, aby člověk si vzal za své a opět tu činnost jim jako podřizoval, protože bez toho to nepůjde. Musíme si uvědomit, že obchodujeme často s tím materiálem jakoby nejhodnotnějším, co lidi mají, a k tomu se taky musíme nějakým způsobem jako chovat v rámci toho obchodu. A opět, zažil jsem spousty makléřů, kteří podcenili tu věc, když jdou jednat s klientem o hodnotným majetku a, dám příklad, přijedou tam třeba na skateboardu. Tak to sami vidíte, že to asi není úplně to ideální. Takže dodržovat nějaký základní principy, uvědomit si, že ten klient ode mě něco očekává. Musím být spolehlivý a každý ten obchod budu vytvářet od začátku. Je individuální. Prošlo mi za ty léta tisíce obchodů pod rukama, žádný nebyl stejnej. Takže ochota vlastně jako přizpůsobit se každému tomu klientovi, mám tam dvě strany, jednu zřejmě zastupuju, třeba prodávajícího, ale musím vyjít i s tou druhou stranou. Takže vycházet s lidma. To je nějaký základní předpoklad toho, jak být úspěšný.
To mě navádí na další podotázku, jaké povahové rysy, jestli je jako typ člověka, který se na tuhletu profesi opravdu nehodí.
No, tak asi bych třeba úředníka z Finančního úřadu nepasoval na práci v realitách, tak možná asi tak, a pokud bych tím úředníkem byl, tak bych právě musel si jako uvědomit a podrobit se nějakým principům.
Ale i úředník na úřadě může mít obchodního ducha a může být komunikativní...
On by ale na tom úřadě asi dlouho nevydržel, pokud by tohle měl v sobě. Takže to je možná právě to přirovnání, že někdo byl vpasován do určité pozice a tam je mu to těsný, ten zaměstnanecký poměr, ta práce od termínu do termínu, tady je to úplně jinak. Jdeme podnikat.
Jdeme podnikat a je to práce o lidech, to zaprvý teda. Nemovitosti, peníze a práce s lidma.
Mně makléři, kteří nastupovali do oboru, vždycky říkali: mně se na tom líbí to, že budeme prodávat ty domečky nebo ty bytečky. Já říkám: ne, ne, ne, vám by se mělo líbit to, že jdete pracovat s lidma. Takže ten, kdo má rád lidi, pracuje rád s lidma, tak je úplně ideálním vlastně předpokladem pro tuhle profesi, respektive pro toto podnikání. Já už jsem to lehce zmínil, my tady nejdeme pracovat nebo do zaměstnání. My jdeme podnikat. Každý realitní makléř je podnikatel a to obchodní podnikatelské myšlení je v tomhle hodně zapotřebí, protože to není jenom o tom, jako brát a někdo mi bude dávat, ale sám musím dávat. Když budu dávat, budu získávat. Takže to jsou jako základní principy, co dělat, no.
Sám musím chtít.
Sám musím chtít, no. Taky tam byla otázka, co třeba nedělat, na to jsem malinko neodpověděl.
Tak já se zeptám znovu.
Dobře, děkuju, tak jsem se vlastně naved na to sám. No, tak co nedělat. Já si myslím, že tady mě hned jenom tak jako spatra napadne na věc, nemyslet si, že na to přijdu sám, a to, co mi všichni radí, že je osvědčená a doporučená cesta, tak já ji budu dělat jinak, protože je to můj názor a myslím si, že to prorazím. To se právě pokoušelo spousta lidí a vlastně nikdy neuspěli. Je dobrý na začátku tý kariéry, když se někam samozřejmě dostanu, tak už si můžu tu činnost vytvářet, budu inovativní. Ale na začátku, když o tom ještě nic moc nevím, tak opravdu sledovat ty úspěšný makléře. To je to nejlepší, a když oni něco dělají, pokud to budu dělat já, budu taky úspěšnej.
Roberte, děkuju moc.
Není zač.