28.3.2025 15:16
Když jsem před 4 lety poprvé vyhrál v projektu Realiťák roku titul vítěz kraje, dozvěděl jsem se o tom až od kolegy, také z realitní branže, který mi smskou pogratuloval k vítězství. V ten okamžik jsem ani nevěděl, k čemu mi gratuluje, ani co projekt Realiťák roku je.
Ještě než se dostaneme na vlastní příběh Jana Štěpánka, tak zde máme komentář člena odborné poroty projektu Realiťák roku:
Monika Rodrigo Pérez, členka odborné poroty a Marie Ratajová z ABESu říkají:
„Tichá voda břehy mele. To je první věta, která nás v souvislosti s Honzou napadá. Nepotřebuje být nejhlasitější v místnosti, ale když promluví nebo se pustí do práce, má to hlavu a patu. Je z něj cítit, že nad věcmi přemýšlí do hloubky – žádné unáhlené kroky, ale promyšlené, komplexní řešení, která vždy odpovídají konkrétní situaci a klientovi. Na jeho přístupu oceňujeme právě tu schopnost vidět každý obchod jako celek, individuálně k němu přistoupit a skutečně ho domyslet do posledního detailu. V dnešní době, kdy se realitní trh hodně točí kolem skvělého marketingu (který je samozřejmě důležitý), nám dává smysl připomenout, že gro realitní transakce je pořád v samotné transakci. A tu Honza rozhodně nezanedbává. Honza je profík, který v sobě spojuje pokoru, profesionalitu a vysokou úroveň odbornosti.“
Když jsem před 4 lety poprvé vyhrál v projektu Realiťák roku titul vítěz kraje, dozvěděl jsem se o tom až od kolegy, také z realitní branže, který mi smskou pogratuloval k vítězství. V ten okamžik jsem ani nevěděl, k čemu mi gratuluje, ani co projekt Realiťák roku je.
Tak začala moje spolupráce s tímto projektem a moje zapojení do něj. Realitní branže je velmi zajímavá – každý realiťák je v podstatě samostatný podnikatel, který na trhu soutěží s ostatními o klienty. Jsou si navzájem konkurencí. Každý má však omezenou kapacitu, ať už pracuje sám nebo má tým pomocníků. Proto je jasné, že se realiťákovi daří lépe, když ostatní kolegy vnímá spíše jako parťáky z branže, než jako soupeře. A právě tohle, podle mě, projekt Realiťák roku úspěšně podporuje, i když to možná nebyl jeho prvotní záměr.
K práci realitního makléře jsem se dostal přes obchodní a manažerské pracovní pozice jak v malých firmách tak i ve velké korporaci. A přechod ze zlaté korporátní klece s jistým manažerským platem do individuálního podnikání od nuly lehký vůbec nebyl.
Potřeboval jsem klienty, peníze, zakázky, makat, ale ono se nic moc nedělo. Pořádně jsem se tehdy pustil do marketingu, do práce na systému, do vytváření pracovních postupů tak, abychom pro klienty přinášeli co nejlepší služby.
Řekli byste si - to je přece normální, to je to, co musí každý začínající podnikatel udělat.
Ano.
Ale když jedete v novém oboru od nuly, tak to fakt sranda není.
Při založení realitní firmy jsme byli 2 společníci. Hanka Procházková, tehdy již několik let realitní makléřka, a já. Propojili jsme tedy mé obchodní a manažerské zkušenosti s realitními zkušenostmi Hanky. A to nám umožnilo během několika málo měsíců podnikání teprve rozjet!
Realiťák roku mi nejprve připadal jako soutěž. Soutěž o to, kdo se umístí na první, druhé, třetí příčce a bude tento úspěch moci marketingově využívat. Ovšem, když jsem do projektu více pronikl, tak jsem zjistil, že to tak není. Je to projekt, který pomáhá nejen makléřům, ale - a to bych řekl, že je hlavní - samotným klientům.
Co je to za blbost? Jak může projekt Realiťák roku, který je pro realiťáky, pomáhat klientům?
Díky mému aktivnímu zapojení se stalo několik věcí:
Když se podívám na ostatní kolegy, kteří jsou v projektu zapojeni, tak mám upřímnou radost. Radost z toho, že se realitní trh ve své profesní stránce posouvá dobrým směrem.
A proč se tedy hodnotí umístění? Je to určitá motivace. K dosažení dobrého výsledku je třeba splnit řadu kritérií – získat pozitivní hodnocení od klientů, mít za sebou řadu úspěšně dokončených zakázek, neustále se vzdělávat a absolvovat kurzy a školení. Kromě toho je důležité obstát před porotou a projít tajnými kontrolami v terénu. Umístění na předních pozicích tedy není otázkou náhody, ale výsledkem tvrdé práce.
V jednom podcastu, kde jsem byl jako host, se mě moderátor zeptal, jestli si myslím, že se může realitní trh v České republice posunout na úroveň, která je například v USA, kde jsou realitní makléři na úrovni advokátů, doktorů apod… a kde je realitní makléř vážená profese.
Odpověděl jsem, že ano.
Byl překvapen, protože dle jeho zkušeností je realitní trh v České republice stále plný makléřů „neprofesionálů“, kterým jde v první řadě o jejich provizi. To je sice pravda, je jich tady stále dost. Ale právě díky tomu, že se setkávám osobně s kolegy, kteří jsou do projektu zapojeni, tak vnímám, jak se trh opravdu profesionalizuje a posouvá na novou úroveň. A z toho mají užitek zejména klienti.
Projekt tedy není soutěž. Hlavním cílem není vyhlásit vítěze. Cílem je kultivovat trh. Přinést možnosti a pomoc realitním makléřům, kteří chtějí svoji práci dělat dobře. A vytvořit klientům armádu dobrých profesionálů, kterým půjde zejména o to, aby dodali klientovi službu nad očekávání.
Hodnotu projektu posuzuji pozitivně s postupem času. A to, že mi přinesl i řadu kamarádů, je příjemná třešnička na dortu.
Děkuji za možnost být součástí tohoto projektu a součástí českého realitního trhu.
Všechny předchozí díly najdete zde:
Lucie Tůmová - Projekt Realiťák roku: Skutečná příležitost nebo jen marketing?
Šárka Sabová - Od mateřské k Realiťákovi roku aneb Nikdy není moc pozdě na to, změnit svůj život
Jana Reich : Když se realitní praxe setká s vášní
Iztok Toplak - cesta k úspěchu v realitách
Lidka Šťastná: Realitní makléřka, která ukazuje, že láska k profesi přináší úspěch