26.4.2023 11:42

Makléři musí změnit přístup, dnes je trh kupujícího

Makléři musí změnit přístup, dnes je trh kupujícího

V novém díle rozhovorů s šéfy významných českých realitních společností bude nejprve řeč o tom, kde realitní makléři shánějí kupující na nemovitosti a také budeme věnovat pozornost tématu odcházejících realitních makléřů. Posledním tématem je pak aktuální situace na trhu s byty. Petr Makovský, generální ředitel Reality.iDNES.cz si o těchto tématech povídal s Martinem Sitárem, výkonným ředitelem Domu Realit, s Ondřejem Mašínem, výkonným ředitelem Bidli Reality a s Michalem Dvořákem, manažerem realitní kanceláře Sting.

 

Graf č.1: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - leden 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 2: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - únor 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

Graf č. 3: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - leden 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č.4: Vývoj poptávky po bytech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 5: Vývoj poptávky po bytech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 6: Vývoj hledanosti bytů v ČR (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 7: Vývoj hledanosti bytů v ČR (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Situace na realitním trhu se dynamicky mění. Jinak to vypadalo na podzim loňského roku, kdy přišel útlum. Ale začátek roku byl podle mnoha hlasů s branže docela úspěšný, takže jaká je situace na konci února? „Situace na trhu přiměla některé makléře, kteří se touto prací primárně neživili, že z byznysu odchází. Také odchází někteří starší makléři, kteří si tak urychlují cestu do důchodu,“ říká Martin Sitár, výkonný ředitel Domu Realit. Že ke změnám dochází, připouští i Ondřej Mašín, výkonný ředitel Bidli Reality: „Odchází lidé, pro které to nebyl hlavní zdroj příjmů a dochází i k přesunům. Tím, jak se propadl hypoteční byznys, tak lidé z něj se přesouvají do realit nebo do pojištění. A také pozoruji, že makléři, kteří pracovali sami nebo v malé skupině začínají řešit náklady na provoz, třeba pronájem kanceláře. Hodnotí, jestli se jim to ještě vůbec vyplatí.“

Druhá polovina roku 2022 přinesla výrazný propad prodejů a zároveň velký nárůst nabídek. Takže k té výrazné změně na trhu došlo už před časem a dnes tak můžeme hodnotit, co to s trhem udělalo. „K výraznějším pohybům bude teprve docházet,“ říká Michal Dvořák z realitní kanceláře Sting a dodává: „V rámci naší kanceláře zatím k nějakým odchodům makléřů z byznysu nedochází. Pracují v byznysu dlouho, mají dobré reference a tak se jim daří nabírat nové zakázky.“ Zásadní je, aby makléř zakázku přijal za rozumnou aktuální tržní cenu, a kupující také musí počítat s tím, že se nemovitost neprodá za týden, jak tomu často bylo v minulých letech, ale může to trvat třeba dva i tři měsíce. Ale za rozumnou cenu se prodá, vysvětluje Michal Dvořák. 

Personální pohyby na realitním trhu

Loňský výrazný propad prodejů samozřejmě znamenal i propad příjmů makléřů. Ten však nebyl tak velký jako u finančních poradců, kterým se trh s hypotékami v podstatě zhroutil. Překvapením pak je, že podle dostupných dat se poptávka od začátku roku 2023 v podstatě vrátila do normálu. Nikoliv do stavu v letech 2020 nebo 2021, ale do jakého si průměru, který by odpovídal lineárnímu růstu podle dat z poslední dekády. Makléři tak mají opět co prodávat, ale co musí umět, aby opravdu dokázali prodat?

„Otázkou je, jak poptávku budeme měřit. Pokud podle počtu prohlídek a transakcí, tak to zrovna vysoká čísla nejsou. Problémem jsou stále hypotéky, lidé řeší výši splátky a ten propad hypotečního trhu je opravdu velký, zhruba 75 až 80 procent. A alternativní způsoby financování se zatím neprosadily, říká Ondřej Mašín a dodává: „S poklesem cen nemovitostí se dnes vlastně vyplatí nakupovat i přes vysoké sazby hypoték. Ale není snadné to kupujícím vysvětlit. Trh se změnil, dřív to byl trh prodávajícího, který si diktoval cenu, dnes je to trh kupujícího. Takže makléři, kteří umí pracovat s poptávkou, tak obchody udělají. Jenže to mnoho makléřů neumí.“

Jen otevírat dveře už rozhodně nestačí

Michal Dvořák vysvětluje: „Jestliže v roce 2021 stačilo makléři chodit a otvírat dveře na prohlídkách, tak dnes to musí být zdatný obchodník. Musí dohodnout správnou cenu s prodávajícím a zároveň musí dobře pracovat s kupujícím, odhadnout jeho možnosti financování. Dnes v případě bytů se většina kupujících rekrutuje ze skupiny investorů, kteří mají hotovost,“ a dodává: Střední vrstva, která dříve kupovala na úvěr, tak ta z byznysu vypadla. A investoři s hotovostí prostě chtějí kupovat dobře, takže chtějí slevu.“ Martin Sitár s řečeným souhlasí a vysvětluje, že posledních pět let se jen plnily papíry seznamem zájemců, prodávalo se přes aukce. Jenže ta doba je zcela pryč a musí se pracovat od začátku s prodávajícím, rozebírat s ním cenu a hodnotu nemovitosti. „Je tady nová realita, makléř musí kupujícím vysvětlit, že dvouprocentní sazby hypoték jsou pryč, ale zároveň jakékoliv půjčené peníze hluboko pod mírou inflace, což dnes i šestiprocentní hypotéky jsou, jsou výhodné peníze,“ dodává Martin Sitár. 

Za posledních několik týdnů roku 2023 se toho na trhu příliš nezměnilo. Podle dat Reality.iDNES.cz je nabídek nemovitostí velké množství, poptávek je také relativně dostatek. Kupující si tak mohou vybírat a trh je na jejich straně. V případě bytů data ukazují, že nárůst cen bytů skončil před polovinou roku 2022, od té doby v podstatě v celé republice dochází k poklesu cen. „Vývoj trhu s byty závisí hodně na úrokových sazbách hypoték,“ říká Michal Dvořák a dodává: „Pokud sazby hypoték klesnou k pěti procentům a zároveň oproti roku 2021 klesnou ceny o 10 až 20 procent, tak to bude vycházet zhruba stejně jako v uvedeném roce při sazbách hypoték dvě procenta. Ceny tak ještě klesat budou a zastaví se to s poklesem sazeb hypoték.“

Půjčené peníze hluboko pod inflací jsou výhodné peníze

„Je potřeba srovnávat splátky hypotéky s cenami nájmů. Když roste jedno, roste druhé. Zřejmě se budeme víc přibližovat západnímu modelu, kdy soukromé bydlení zůstane výsadou vyšších vrstev, nebude to pro každého. Navíc lidé nemusí řešit jen vyšší náklady na bydlení, musí řešit růst cen energií, potravin, takže jen pokles úrokových sazeb stačit nebude, bude se čekat na růst životní úrovně,“ vysvětluje Martin Sitár.

Ondřej Mašín si nemyslí, že ceny nemovitostí budou ještě dramaticky klesat. Někde už podle něj narazily na dno, za příklad dává Ústecký kraj. Navíc upozorňuje, že sazby hypoték nejsou sedm procent, dokonce ani přes šest procent, aktuální průměr je 5,60 procenta. Tedy hluboko pod aktuální inflací, ale je zde psychologický problém. „Skončila zima, která nebyla tuhá, takže pro další část roku by zde mohl být mírný optimismus. Z regionů už vidíme, že apetit kupujících se začíná zvedat. Zkoušíme i produkt s dotovanou hypotékou, kdy slevu na nemovitosti rozpustíme do splátek. Ale není snadné to lidem vysvětlit,“ dodává Ondřej Mašín. 

Z dostupných dat je zřejmé, že v určitých krajích se začali vracet investoři. Platí to například pro Ústecko nebo Karvinsko. Lidé, kteří se tomu věnují, což investoři jsou, vidí, že se začíná vyplácet nakupovat. Ceny by tak už klesat nemusely. „Já si myslím, že ceny stoupat nebudou, spíš se přikláním ke stagnaci, lokálně i k poklesu,“ dodává Michal Dvořák.

 

Celý přepis videa níže:

Analýza vývoje realitního trhu: Lídři ZK

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu aktuální situace na realitním trhu pohledem lídrů trhu. Jsem velmi rád, že moje dnešní pozvání přijal Martin Sitár z Domu realit. Dobrý den.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

Dobrý den. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ondřej Mašín z Bidli. 

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Dobrý den, ahoj. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

A Michal Dvořák z realitní kanceláře Sting, dobrý den. 

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Dobrý den. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Dneska se budeme bavit na téma stav, aktuální stav na trhu s byty, ale to až ve druhé části a v první části se podíváme na to, na otázku, kde brát kupující, jaká je vlastně situace aktuální na trhu a zároveň, jestli náhodou na tom trhu realitním neubývají realitní makléři. Pánové, možná na začátek rychlý úvod z vaší strany, protože je konec února 2023, to je možná vždycky dobrý říct na začátku, jak vidíte vy dneska současnou situaci na realitním trhu. Martine, možná začnu vámi.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

No, já si myslím, že v tuhle chvíli dochází k takovému jakoby rotaci na tom, na tom pracovním trhu. To znamená lidi, kteří to dělali okrajově, nějakým způsobem se tím úplně naplno neživili, tak spíše to odrazuje v tom pokračovat, takže tady můžeme vidět úbytek. Popřípadě třeba starší makléři, kteří si tím urychlili odchod do důchodu, protože ta situace se pro ně diametrálně změnila oproti tomu, co bylo posledních několik let.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

K tomuhle tématu Ondro.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Tak samozřejmě ve společnosti jedno z témat je inflace. Víme, že ty věci jsou dražší, když jdeme dneska do restaurace a už tam necháme víc peněz než před dvěma lety třeba, takže to s tím souvisí, jo. Je tam určitě nejenom přeskupení na tom pracovním trhu i třeba na tom realitním trhu. Hodně lidí, hodně lidí, který to měli jako okrajový byznys, končí. Část lidí třeba, který dělali hypotéky, se i přesouvá do realit, někdo se přesouvá víc do pojištění, protože samozřejmě propad na trhu hypoték je velký. Pak samozřejmě jsou lidi, kteří ty reality dělali sami nebo v nějakým uskupení ve dvou. A teď zvažují i náklady. Platím kancelář, platím si realitní servery, musím řešit nějaký zákonný povinnosti nebo je neřeším, ale jsem v riziku. Takže tam samozřejmě pro třeba realitní sítě, jako tady zastupujeme my, tak tam i vidím prostor, protože my poměrně jako oslovujeme lidi, který i třeba pracují sami a daří se nám, daří se nám už někdy od podzimu, každý měsíc nějakých pár lidí nabírat na nějaký zajímavější podmínky, takže je určitě prostor pro to přeskupení na tom realitním trhu, protože ty zakázky úplně nejsou sami, že by lidi jako chodili a chceme prodávat, chceme prodávat. Teď je ta nejlepší doba na prodej. A samozřejmě, pokud se schováte pod křídla nějaké silné kanceláře, která vám dá zázemí, nějaké know how, případně i nějaké zakázky, tak to může být řešení.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Než dám slovo Michalovi. Možná na druhé půlce loňského roku byl relativně velký propad na tom realitním trhu. Velký úbytek jak kupujících, obrovský nárůst nabídek. Projevilo se to, Michale, nějakým způsobem i v tom, že část těch makléřů jako takových vlastně odcházela z toho, z toho trhu. Je to stejná otázka jako na kolegy, ale možná ten úvod.

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

V podstatě, já si myslím, že teprve jakoby ty makléři, to asi řada z nich třeba jako zabalí, protože třeba, když to vezmu jakoby za naši kancelář, tak to úplně jako neeviduju, že by nám jako ubývali makléři, myslím si, že jako držíme nějak jakoby stálý stav těch makléřů a hodně těch makléřů vlastně i v rámci vlastně referencí a nabírají ty nemovitosti, jo. A samozřejmě vlastně v rámci toho, že nabírají z těch referencí, tak je tam důvěra a samozřejmě i ty lidi už slyší na nějakou jako normální tržní cenu. To znamená, když se nastaví ta tržní cena, která odpovídá současný době, tak pak samozřejmě ten makléř tu zakázku je schopný prostě prodat. Neprodá jí do několika dní nebo do týdne, tak, jak to prostě bylo poslední třeba dva roky, ale prodá jí třeba během měsíce, dvou, třech prostě a uživí se a funguje jakoby dál, jo. Nicméně si myslím to, co říkal vlastně tady i kolega, tak si myslím, že řada těch makléřů, kteří v podstatě fungují sami na sebe nebo prostě ve dvojce a budou řešit náklady, jo, už možná teď to řeší, protože prostě nemají tolik těch prodejů, nejsou třeba schopni zainvestovat tolik jakoby do reklamy, do kvalitní prezentace tý zakázky a díky tomu prostě se třeba koukají i na nějakou jinou práci, jo. A i zas můžu potvrdit, co říkal kolega, tak i naši třeba hypoteční makléři, protože máme vlastně síť Sting finance, která vlastně zajišťuje pro klienty finance, tak řada z nich prostě přešlo na makléře a dělají kombinovanou pozici, jo, jak reality vlastně, tak finance.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Já vím, že vždycky v loňském, loňském roce ten propad prodejů, tím pádem i propad příjmů realitních makléřů byl relativně veliký. Nebylo to tak strašné, jako to bylo u finančních poradců, samozřejmě, nebo u hypotečních poradců, řekněme to tak. Ta doba toho návratu k normálu, řekněme to tak, nebo k nějakým normálním, normálnímu působení. Z mého pohledu byla trošku kratší, než jsme asi všichni čekali, protože podle čísel, které máme, tak vlastně od nového roku se ten, se ta poptávka po nemovitostech výrazně zvětšila. Samozřejmě není to takové, jako to bylo, jako to bylo na začátku loňského roku, jako to bylo v průběhu ještě jara, ale zvětšilo se to. To znamená, makléři mají v tuto chvíli práci, můžou něco dělat, možná dokonce musí začít prodávat, což předtím nedělali. Jaké zkušenosti nebo skily by měl mít vlastně současný makléř, když vezmeme jenom tohle to, tuhletu otázku, teď začnu možná Ondrou.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

No, poptávka, jako je to otázka, jak to budeme měřit, protože co se týká množství prohlídek a transakcí, tak tam zrovna nevidíme, že by ta poptávka byla vysoká. Ten trh, skutečně asi všichni jakoby vidíme propad na tom hypotečním trhu, který je třeba 75 %, až 80 %. Těch hypoték se poskytuje výrazně méně, alternativní formy financování. Nějak se zatím neprosadili. A lidi řeší pořád hlavně splátku. Přitom to, že ty ceny klesaly, klesají, tak se vlastně dostáváme do doby, že je dneska výhodné koupit nemovitost, ale není to tak jednoduché to tomu kupujícímu vysvětlit, že teď je to správná doba, zvlášť když on jako vnímá tu inflaci, ne každý má prostě takové jako vystavené příjmy a najednou ta střední třída, která byla silná, která si ty hypotéky brala a která si kupovala další nemovitost na investici, třeba za účelem pronájmu, tak v tuhle chvíli nám to z toho hodně vypadla. No, a samozřejmě pak tady máte skupinu lidí, kteří koupili nemovitost a třeba dali do prodeje svoji, ale ve chvíli, kdy jako spousta i třeba mých kamarádů, který shánějí nějakou nemovitost, tak spíš vyčkávají. Říkám, ještě počkám, počkám a říkám, hele, ta doba je teď na to správná, ale ve chvíli, kdy tyhle ty lidi na tu transakci neuskuteční, tak samozřejmě těch obchodů je daleko méně. Co se týká těch, těch skils, tak samozřejmě tak, jak byl trh prodávajícího, ten si mohl diktovat cenu, tak se samozřejmě ten trh obrátil a dneska je trh kupujícího. Tzn, samozřejmě, pokud umím pracovat s tou poptávkou, což většina, co si nebudeme nalhávat, makléř na tom realitním trhu spíše neumí. Nebo ne tak kvalitně, tak mám v nevýhodě a pokud jsem ochotnej třeba i spolupracovat s jinými realitními kanceláři, tak jako je klíčové zobchodovat tu zakázkou v nějakém rozumném času za rozumných nákladů. I třeba právě to, že se podělím s kolegy o provizi třeba z jiné realitky, které toho kupce mají, takže ten makléř, který dneska daleko více pracuje s tím kupujícím, sleduje pro něj tu nabídku na tom trhu, tak dokáže uspět. Ten, který prostě žije v tom, že tu nabídku vyhodím na ty realitní servery a někdo se mi ozve, tak to víme, že už nestačí.

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Jo, to v podstatě jakoby skončilo. Opravdu ještě třeba k těm dovednostem, fakt v podstatě, když si vezmu jako rekordní rok 2021, když se prostě prodalo úplně všechno, tak ten maklér spíš chodil těm lidem otvírat a ukazovat jim tu nemovitost, dneska už je to opravdu, prostě ten makař musí být obchodník, jo. Jednak už na tom samotném náběru, kde vlastně s tím klientem stanovuje tu tržní cenu, tak tam ho musí přesvědčit a zároveň, když se budeme bavit o tý poptávce, tak samozřejmě i s tím kupujícím. Jo, vycítit, kde ten kupující, jaký má peníze, jaký má zdroje, co chce zafinancovat, co chce koupit, jo, a většina těch kupujících si dneska chodí kupovat, třeba tohle má být jakoby téma byty, tak to jsou lidi, který to kupují na investici, jo, a to jsou lidi, který mají v podstatě hotovost a neřeší až tak jakoby úvěry, jo. Kolega mluvil o tý střední vrstvě, ano, tam prostě vypadla ta střední vrstva s těmi úvěry a teď na tom trhu jsou tyhle ty lidi s těma, s tou hotovostí a chtějí v podstatě kupovat dobře. Nebudou kupovat nic špatně, takže de facto, pokud ten klient, mám takovou jakoby zkušenost, a je to moje jako praktická zkušenost, tak pokud ten klient nedostane jakoby slevu, tak téměř nekoupí, jo, a jde prostě jinam, na jinou zakázku, kde to prostě zkusí a kde ten klient prostě mu sleví, jo, něco jiného jsou třeba developeři, kde vlastně ta cena je úplně jinak jakoby koncipovaná, je to postavený jakoby jinak než na tom second handu, kdy vlastně tu cenu si určuje ne klient ani makléř, určuje to trh, ta poptávka, to jsou prostě ti klienti prostě s těma penězma.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Martine, tak chceš něco k tomu dodat?

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

Samozřejmě s kolegy sdílím názor. Myslím si, že skutečně se vracíme trošku v čase, kdy ten trh byl opravdu orientovaný posledních pět let výhradně na nabídku, ta poptávka byla trošku za otloukánka, protože nikdo neměl potřebu se starat. Plnili se pouze A4 těch, kteří chtějí kupovat, ale ve své podstatě pomalu byly pořadníky a všechno šlo přes aukce a podobně. To je všechno pryč. Ta doba je skutečně pryč, v týhle době ten člověk musí začít znovu pracovat už od začátku s tím prodávajícím, rozebírat tu cenu, rozebírat tu hodnotu té nemovitosti, stejně tak s tím kupujícím. Ono myslím si, že tady pořád jsme v tuhle chvíli, v takovém překulzním období, že jsou lidi, kteří si stále pamatují dvouprocentní úrokový sazby. Nebude to dlouho trvat, ty lidi si zvyknou na ten nový normál. Pořád platí ekonomická poučka. Jakýkoliv peníze půjčený pod hodnotu inflace mají smysl, to znamená, i ty lidi si najdou v těch 5,7,6 procentech úrokových sazeb nějaký smysl, protože za prvé to nebude trvat věčně, stejně tak tady nebude ta vysoká inflace asi věčně, ale ten trh si prochází nějakým šokem, který si myslím, že je v pořádku, protože to zdražování posledních let bylo naprosto bez jakékoliv jakoby reálné opory. Byla to prostě přifouklá bublina, která potřebuje do jisté míry splasknout, aby nepraskla. A takže ta korekce naprosto v pořádku. Určitě bych se, určitě bych se zaměřil na tu práci toho makléře s tím prodávajícím, který může být ve stresu z toho, že ví, že loni se prodávaly ty ceny za víc. Zároveň pracovat s tím kupujícím a vysvětlit mu, že prostě doba, kdy si mohl půjčit za dvě procenta jsou pryč, je tady nová realita. Zároveň, zároveň je potřeba si říct, že to, kde ten trh prakticky není skoro vůbec ovlivněn, je tzv. Výměna. Kdy někdo prodává menší, kupuje větší, tam ve své podstatě nezáleží na tom, jestli ta cena je o 20 %, vyšší nebo o 30 % nižší, tam pořád platíte rozdíl v té lokalitě, velikosti té nemovitosti a tam ten trh pořád má poměrně významnou část.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Jsou na to vlastně realitní makléři připraveni nebo byli připraveni na to, že se ten trh takhle výrazně rychle změní. To znamená z trhu, kde měl ten prodávající jasnou výhodu, teď na trh, kde ten kupující vlastně si diktuje situaci. Michale?

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Asi úplně nebyli, jo. Samozřejmě, kdo zažil, kdo je v realitách delší dobu a zažil třeba rok 2008, jo, ale nemám rád slovo krizi, tak nebudu mluvit o krizi, ale o nějakou jakoby recesi, protože lidi budou potřeba vždycky bydlet, takže vždycky se budou prodávat nemovitosti. Aspoň jsem nezažil dobu, kdy by se jako nikdy nic neprodalo, ale ty makléři v podstatě už si to vyzkoušeli, věděli to, že třeba ten prodej nepůjde tak rychle, že to nebude prostě jednoduchý, že ty zakázky prostě budou třeba v té nabídce delší dobu a přizpůsobili se tomu, jo. Co se týká třeba stingů, tak u nás řada makléřů prostě fungovalo v rámci, v podstatě toho trhu, že jsme třeba i hodně nakupovali nemovitosti v rámci vlastně investičního fondu, nějakým způsobem se ty nemovitosti připravili a dál jsme je prostě prodali, a tak jakoby tam ta kupní cena vlastně rostla, tak v podstatě ty marže byly několikanásobný, než jsme je vlastně vůbec počítali na začátku, když jsme třeba do takovýho jakoby obchodu šli. Dneska řada těch makléřů, který právě se zaměřili tady na to, to co na tom trhu fungovalo, tak se vracejí jakoby k tomu zprostředkování a nějakou dobu jim tomu jakoby trvá, jo, než se k tomu dostanu. Ale vzhledem k tomu, že máme data. Tím, že jsme vlastně síťová kancelář, tak jsme v podstatě tu poptávku nebo to snížení poptávky už vlastně jako pociťovali už vlastně před rokem, někdy prostě na jaře a tisíce 22. A už jsme vlastně pomalu ty makléře prostě, ještě řeknu, připravovali na to, že ta poptávka prostě nebude, ale nikdo asi nečekal, že v podstatě to léto a ten podzim prostě bude tak slabej, jo. Nicméně dneska už zas mám jakoby pocit, že prostě ten leden, únor, i co nám vlastně ukazují čísla, ty prodeje, tak se jako výrazně jako zlepšuje, ale zas je to prostě lokalita od lokality, jo, není to úplně všude.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Museli ti makléři vlastně přijít s jasnou transformací vlastně uvnitř. Bavili jsme se o tom, že předtím se prodalo kompletně všechno, teď je potřeba prodávat, prodávat. Hned na začátku, to znamená, prodávat tu svojí službu. Těch nabídek na trhu je spoustu. A ten makléř vlastně, předtím mu stačilo nabrat několik nemovitostí, které všechny prodal, dneska jich potřebuje mít asi k dispozici výrazně víc, aby aspoň něco prodal. Jak to vlastně v rámci sítí, Martine, teďko u vás, co třeba řešíte, školíte, aby ty makléři, ty skills k tomu, aby uměli dobře nabrat, ale zároveň dobře prodat, měli.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

No, ono to není jenom o dobře nabrat, dobře prodat, ale v tuhle chvíli do toho vstupuje to, na co nebyli posledních několik let zvyklí. A to je dobře pečovat, protože pokud se z prodeje jedno týdenního, řeknu, do měsíce stane běh na 2,3 měsíce, někdy půl roku, někdy rok. Tak samozřejmě ten makléř není úplně připravený na to, aby si toho klienta udržel, může se mu stát, může se mu stát, že od toho klienta v průběhu toho obchodu přijde, i přesto, že třeba odvedl dobrou práci. Takže určitě je to o tom, abychom se u nás v síti zaměřili při tom školení na to, jak toho klienta získat, jak si ho udržet a jak ten obchod dotáhnout do konce. A určitě platí i to, že mít tři nemovitosti v portfoliu a mít jich 30-50, což před těma 10, 15 lety bylo naprosto normální. Já školím makléře od roku 2009 a pravidelně jsme pracovali s portfoliem 35-50 nabídek na jednoho makléře. Makléři, kteří začali v roce 2014, 2015, tak si zvykali na šest, na osm, až to šlo prostě do 2,3, až se z toho stalo rychloobrátkový zboží, kdy skutečně jedna nabídka se nabrala, prodala a takhle pořád dokola, takže tahle generace makléřů, ta nová generace makléřů není úplně zvyklá na to mít v tomto portfoliu větší množství zakázek a je potřeba se naučit, jak se v tom orientovat.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ondro, já se možná k tomu ještě dozeptám. Existují makléři, kteří si dělali zásobu na horší časy?

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Myslíš jako finanční rezervy? Tak samozřejmě určitě část inteligentních makléřů, který mají finanční gramotnost, si ty zásoby dělala. Samozřejmě finanční gramotnost není jako úplně silná stránka obecně Čechů, takže i mezi makléři najdeme hodně, hodně lidí, kteří jsou zvyklí žít nebo řekněme, od výplaty k výplatě, od výdělku k výdělku. Řada lidí dává na odiv výdělky drahými auty a podobně. Ta doba je jiná, ten, kdo si tu rezervu udělal, tak není pod takovým tlakem. Ten, kdo si tu rezervu neudělal. Těch lidí je řada. Tak samozřejmě je ve stresu, protože najednou ty příjmy takové nejsou a myslím, že to bylo znát i v létě, kdy spoustu lidí si odjela na jednu dovolenou, na druhou, na třetí, na čtvrtou. Byli jsme dva roky zavřený v covidu, nikomu jsme to nechtěli zakazovat, ale najednou teď zjistíte, že ty rezervy nemají. Takže to určitě vliv mělo. Ještě jenom zpátky možná k tomu školení, my sami jsme jako zavedli specializovaná školení, třeba práci s poptávkou, máme na to i speciální jako poptávkovou smlouvu. Holt prostě je potřeba ty změny udělat, ale ta změna, zvlášť do té třeba i té sítě, která je větší, nejde transformovat tak rychle. Prostě to chvíli trvá a taky jsme to školili od jara, taky jsme ty čísla už sledovali. A nyní teprve jako se to začíná prostě jako vyplácet, že, že se s tím jako daleko lépe pracuje. Proti tomu nám samozřejmě jdou ty úrokové sazby, pokud bychom fixovali klienta třeba na zajímavou úrokovou sazbu, tak by to bylo zajímavější, zafixovali bychom ho na úvěr a hledali bychom nemovitost, ale dneska se na tuto sazbu nikdo moc extra fixovat nechce.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Možná poslední část tady této, první části diskuze, to jsou poptávky. Narazili jste na to vlastně všichni, že makléři nebyli, jak to říct, připraveni na to, pracovat s poptávkami. Ve finále to nedělal skoro vůbec nikdo. Změnila se ta situace aspoň trochu v tuhle, tuhle dobu. Ondro, možná ty začni.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Určitě se mění. Jenom ještě možná i k těm počtům nabídek, jo, ono asi ten návrat k 30, 50 nabídkám není zatím úplně reálný, protože ta doba a ta péče o tu zakázku je dneska jiná, jo. Výrazně více investujeme do toho realitního marketingu, málokdo si dovolí zainvestovat v plné výši do všech těch nástrojů, které nám ten trh umožňuje a přece jenom to bylo i hodně i o nějakých nevýhradních smlouvách nebo často i bez smluv, ten trh se zlepšil, samozřejmě neříkejme, že se to neděje, protože na to občas narážíme, že nějaký makléři inzerují bez smlouvy. U nás se to neděje, ale dneska přece jenom ty makléři se naučili více pracovat s tím, že mají exkluzivní smlouvu, takže spíš z těch 3,5 se dostáváme na 10, 15 nebo 15, 20 a tam už se potom skutečně prodávat dá. A s těma poptávkama opravdu i vnímám, že jdeme do spolupráce. Máme, zase vnímám, že máme více tipařů, více se dělíme s jinými realitními kancelářemi, prostě tu poptávku si nechat pro sebe není úplně rozumné, protože ten klient si tu nemovitost může najít kdekoliv jinde.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Pracovalo se i ve Stingu s poptávkami dříve?

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Pracovalo se s poptávkami. Já si třeba vzpomínám, když jsem nastupoval, tak jsme vlastně měli povinnost jako makléři každý měsíc zadat do systému 20 poptávek, jo. Pak samozřejmě ten trh se změnil, vlastně ta poptávka byla tak silná, že makléři se na to jakoby vykašlali, dneska se k tomu vlastně jakoby vracíme, takže to, co říkal i kolega, prostě je potřeba, aby se to taky říkalo, fakt změnit tu transformaci, aby ten makléř si to prostě uvědomil, začal jinak přemýšlet a jinak se k tomu klientovi chovat, protože fakt teď ten poptávající má výraznou převahu nad tím, nad tím prodávajícím, jo. Ten prostě, kdo ty peníze má, tak vlastně to jakoby určuje, jo, a jak můžu potvrdit, co říkal kolega ohledně tý nabídky, jo. Já si sám pamatuju, že jsem měl třeba kolem 50 zakázek, jo, dneska to asi není reálný, protože furt těch nabídek není tolik jakoby na tom trhu, aby ten makléř byl třeba schopný takovéto vůbec portfolio obhospodařit, včetně prostě kvalitní prezentace těch zakázek, takže souhlasím s tím, že aby makléř v podstatě prodával a uživil se, tak by těch 20 mělo být nějaký úplně jako základ, jo.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Martin na závěr.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

Myslím si, že samozřejmě ta práce s tou poptávkou je důležitá. Urvat si toho klienta pro sebe a opečovat ho, aby když už teda v týhle těžký době se rozhodl ty peníze do těch nemovitostí investovat. Na druhou stranu nepodceňoval bych tu část toho prodávajícího, protože myslím si, že v momentě, kdy se náležitě ten člověk dostane do té cenotvorby nebo hodnototvorby, kdy ty nemovitosti skutečně rostly šíleným tempem. Nepodložený ničím, toho člověka se dá přesvědčit o tom, že ta hodnota skutečně reálně nenaběhla o tolik a hlavně, i když část z tohohle zisku jakoby odepíše, tak pořád na tom výrazně vydělá, protože celá řada těch lidí prodává nemovitosti, který kupovala v době, kdy byli na třetině té ceny, to není o tom, že by prodávali, že bychom je potřebovali dostat na to, za co to koupili. Oni pořád i přesto, když poskytnou tu slevu a jak říkal kolega, tak skutečně pořád platí, že kdo má peníze, tak si skutečně ukáže, řekne a tu slevu dostane. Nebo z větší části ji dostane, tak jde o to, pracovat s tím prodávajícím, aby pochopil, že pokud odepíše 10, 15 %, tak to není ztráta, protože pořád třeba 80 % nebo i 200 procent vydělal za několik málo let, a to se často nepovede zkušeným investorům na burze, kteří jsou zvyklí spekulovat. Tak tohle se povedlo na relativně konzervativní investici téměř každému nebo každému. Takže myslím si, že ta práce pořád začíná s tím, kdo prodává. Tam je potřeba těm lidem prostě vysvětlovat, kde ta hodnota té nemovitosti leží teď zrovna v tuhle chvíli, a pokud se to podaří toho člověka přesvědčit, tak ten prodej se uskuteční.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Pánové, díky moc. Za první část, na tu druhou se podíváme po přestávce.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám u druhé části našeho pořadu. Budeme se dneska bavit o vývoji cen a vývoji na trhu s byty v rámci České republiky. Je pořád konec února, ještě 2023. Možná na úvod jenom krátká informace. Víceméně ohledně poptávky, protože na trhu se toho moc nezměnilo za posledních několik týdnů. Nabídky i poptávky, nebo nabídky nemovitostí je relativně velké množství. Poptávek je také relativně dostatek, ale samozřejmě kupující si vybírají a mají tu možnost si vybrat a ten trh je na straně kupujícího. Když se podíváme na byty v České republice, tak když budeme koukat na nabídkové ceny, které jsou možná v jednu chvíli zajímavěji, v jednu chvíli, jsou samozřejmě zajímavější ty realizované, ale k těm se dostat je až s nějakým zpožděním. Tak z dat, který vidíme, tak ten nárůst cen skončil někdy v červnu, v květnu, v roce 2022. Od té doby začal klesat. Máme k dispozici i informace o jednotlivých krajích, kde v každém, jestli ten vývoj je víceméně skoro stejný. V některých to klesá rychleji, v některých to klesá míň. Mě by, pánové, zajímalo váš názor na tom, jak se dneska ta situace na trhu s byty vlastně vypadá. Jak to vypadá z hlediska cen, jestli se ještě bude zlevňovat. A bavme se o tom, že tu nemovitost má v ranku profesionální makléř, jo. Ne, že si to někdo prodává sám, protože ten, tu cenu neumí nastavit primárně, ale má to prostě profesionální makléř, který v tom umí chodit, tak bude ta cena ještě klesat nebo je to závislé na několika dalších, na několika, mnoha dalších faktorech. Možná Michale, nejdřív vás.

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Tak v podstatě, že jo. Prodej nemovitosti je spojená nádoba s možností vlastně peněz na tom trhu, jo, a vůbec nějaký financování. Jak ten klient to bude financovat, jestli z hotovosti nebo z hypotéky. A asi v podstatě navážu třeba na ty předchozí jakoby diskuze, ale v podstatě, pokud ta úroková sazba se nějak jako výrazně jako nezmění dolů, jo, a říkal to třeba kolega i v té předchozí jakoby části, že lidi si prostě zvykli na úrokový sazby kolem dvou procent a za sedm procent se jim to nechce půjčovat. Nicméně když ta sazba třeba bude kolem pěti procent, tak si myslím, že už to v podstatě potom může vycházet, jo, protože i sledujeme to, že při poklesu 10, 15-20 % ceny nemovitosti se ta splátka dostává v podstatě na stejnou úroveň, jako když ta úroková sazba byla v podstatě dvě procenta. A ty nemovitosti v podstatě byly o těch třeba 15, 20 % jako dražší, takže myslím si, že nějakou dobu to asi ještě klesat v podstatě jakoby bude. A když se to jakoby zastaví, a když se to odrazí, tak to si myslím, že v podstatě bude fakt v závislosti na tom, co budou dělat ty úrokový sazby. Protože ta střední třída, která ty byty prostě kupovala, tak buďto tam musí změnit myšlení, že teda budou na to koukat na ty splátky jinak a nebo prostě ty investoři budou třeba ještě vyčkávat, jo, zase na tom prostě, kam se to prostě bude, celá ta jakoby ekonomická situace prostě ubírat.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Bavíme se furt to v úrokových sazbách, které jsou na úrovni 6,7, někdy sedmi procent. Primárně, když si člověk bere hypotéku, tak jí fixuje na nějaké období a očekává se, že ta splátka po nějakém období buďto bude klesat, nebo zůstane stejná. Co si budeme říkat, dvě procenta za které se půjčovalo, je naprosto nenormální stav. V normální rozvitý ekonomice, to znamená primárně 5,6 procent by mělo být naprosto normální. Když se bavíme s kolegy z Ameriky, tak ty říkají, ježíšmaria 7,8 procent, to je super, to tady máme pořád, jako je to nějaká funkční věc. Je to, podle mě, je to spíš o tom myšlení těch lidí, jo, primárně. Byli zvyklí na dvě, možná 1,2, byli schopni taky sehnat, teď najednou mají šest, ale ta dlouhodobá investice přece je o něčem trošku jiném. To znamená, když chci bydlet a ta splátka, která mě teďko bude pět let trápit, tak přesně není to hlavní, co vlastně potřebuju, že bydlet potřebuju pořád. Martine.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

Určitě, tak tady zase je potřeba, trošku se podívám víc do hloubky. Srovnat to s nájmy, samozřejmě tak, jak roste splátka hypotéky, rostou ceny nájmů. Tady můžeme vidět krásnou, krásný srovnání toho, že čím míň objemu prodaných nemovitostí, tím větší tlak na růst cen nájemních bytů. Myslím si, že se začneme víc přibližovat tomu západnímu modelu, kdy skutečně to vlastní bydlení, který je pro nás, pro Čechy strašně důležitý a je v naší společnosti hluboce zakořeněný. Tak se stane víc výsadou tý vyšší vrstvy, popřípadě těch investorů. Bude mnohem víc bytů na pronájem, a to vlastnické bydlení bude nedostupnější, protože je potřeba se podívat i na to, že nejenom úrokové sazby šly nahoru, násobně nám zdražily energie, velmi zdražují potraviny. Ono to samozřejmě v tom inflačním koši, každá ta položka má svoje procentuální zastoupení a každý říká, že se ho to dotklo víc, než kolik vlastně ukazují ty tvrdý statistický data. Takže myslím si, že nejenom ten pokles úrokových sazeb bude ovlivňovat to, jestli se ten trh vzpamatuje a kdy, ale zároveň i to, jestli se vrátí růst té životní úrovně. Protože za loňský rok jsme někde na ztrátě téměř 10 % životní úrovně, což je strašně moc. Zároveň můžeme sledovat v zahraničí typu Švédsko, Velká Británie atd., kde ty nemovitosti skutečně začaly padat. Ve Švédsku až o 30 %, nevidím důvod, proč by i tady nemohl být prostor pro výraznější korekci i s ohledem na to, že tady během tří let ty nemovitosti zdražily v průměru, aspoň podle těch dat, co jsem měl loni k dispozici, o nějakých 65 %. Takže můžeme počítat s tím, že se ten trh bude vyvíjet, ale jestli se bude vyvíjet dolů, nahoru, těžko predikovat. Těch důvodů, proč by ceny měly stoupat. Těch důvodů tam je velmi málo, ale to bylo i za covidu. Za covidu si taky všichni mysleli, že ceny nemovitostí půjdou dolů, protože ta ekonomická situace už na to byla nastavena. Ukázal se pravý opak. Takže v tuhle chvíli je to trošku hádání z křišťálové koule. Já osobně bych vsadil na další a hlubší pokles, s tím, že tenhle rok bude ještě těžký a příští rok by se to mělo celé nastartovat.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ondro. 

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Novináři nesnáší slovo křišťálová koule. Já bych nesázel na takový velký propad, samozřejmě, určitě to není jednoduché predikovat, myslím si, že ty ceny už jako v mnoha případech narazily na dno a spíš se od něj začnou odrážet. Třeba konkrétně v Ústeckém kraji ty ceny ani neklesaly, jo, jsou opravdu kraje. My žijeme jakoby z našich příběhů našich makléřů atd., když se podíváme na tvrdá data, tak někde ty ceny ani pořádně neklesaly nebo klesly mírně. A jak ty jsi říkal, podíváme se na to pohledem nějakého profíka, který už naceňuje reálně. Ta úroková sazba rozhodně není sedm procent. Byla třeba 6,39, dneska průměrná, 5,69. Poslední, poslední informace z minulého týdne. V eurozóně, pořád se dá půjčovat třeba ve Španělsku za 2,5 %, ale nesrovnávejme se se Španělskem. Asi mnoho z nás, když si bralo první hypotéku, tak si taky bral třeba za pět, za šest. Já jsem si taky takovou hypotéku bral, čili pokud je to pod tu inflační úroveň, tak je to pořád výhodné a psychologicky to je teďka pro ty lidi těžké a je těžké se s tím naučit žít. A obecně si myslím, že by bylo potřeba tady změnu. Nová vláda, volba prezidenta, konflikt na Ukrajině. Jakoby mnoha faktorů v té společnosti. Ta zima skončí, ta zima nebyla tuhá, ona už v podstatě už začíná jaro, by se dalo říct možná. A já si myslím, že ten apetit těch lidí kupovat, se opět bude zvedat. Určitě ne zásadně, jo, mírně, už to, malinko, to možná jako cítíme z regionu. A já si myslím, že není důvod, aby to razantně šlo dolů, spíš prostě, jak říkám, teď ta doba výhodná je, je těžké přesvědčit ty lidi, že by možná bylo lepší místo pronájmu opravdu koupit. My jsme se třeba vydali cestou i dotované hypotéky, kde jsme udělali produkt, jak vlastně jako budou k tomu tu slevu třeba rozpustit do těch splátek. Samozřejmě není to tak jednoduché to těm lidem vysvětlit, ale máme jako první řadu případů teď z ledna, února, kdy už ty klienti to s námi uzavírají a pomaličku to je nějaký jako třeba i pro nás návod, jak ten trh oživit. Ten rok rozhodně bude složitý, vytříbí se spousta realitních makléřů, nebude tu práci už dělat. A pro ty kvalitní zase zbude teoreticky více práce. A myslím si, že příští rok už by mohl být lepší, jo, možná taky na konci roku budeme bilancovat, takže já si myslím, že jako razantní pokles cen nenastane i vzhledem k té vysoké inflaci, pro to nevidím takový důvod.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Michale.

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Tak nikdo v zásadě tu křišťálovou kouli nemáme, takže asi opravdu nemůžeme vědět, kde ty ceny prostě budou, ale nemyslím si, že tak asi by mělo růst, takže spíš to bude někde stagnovat a nebo mírně klesat, ale už jsem to říkal i třeba předtím, prostě důležitá pro ty klienty, když by si brali prostě tu nemovitost na úvěr, tak důležitá pro ně je ta splátka a při tom poklesu tý ceny, jo, tak i při tý úrokový sazbě v podstatě jim to vyjde stejně, a to vlastnický bydlení si prostě můžou pořídit. Ale fakt musí změnit prostě to myšlení a musí změnit jakoby ten pohled, jo. A jestli začne jako jaro a ta poptávka se zvýší tak, jak jsem říkal, v tom předchozím jakoby části, že leden, únor prostě pozorujeme, že prostě poptávka je, se zvýšila. Máme nějakou zhruba konverzi. Pátá prohlídka rezervace, byli jsme zvyklí v podstatě, že první, druhá prohlídka, prostě klienti o to zájem měli, pak teda šlo formou aukce, takže to bylo jako hodně rychlý, nicméně standardně jsme prodávali sedmou prohlídku. Takže ještě je třeba nějakej prostor prostě pro to, že ty lidi si budou moct třeba jakoby vybírat, ale pořád prostě lidi budou potřeba bydlet, takže za mě jsme prodávat pořád, jo. Je to jenom potom, jak ty lidi prostě budou přemýšlet a jak budou bonitní, jo. Já třeba mám zkušenost vlastně v rámci úvěrů, tak lidi by třeba i chtěli kupovat, jo, nicméně i ty banky v podstatě mají nastavený parametr dti dst, plus zase si zvedli i životní minima kvůli zvýšení prostě nárůstu cen potravin, energií, inflace, tak řada těch klientů v podstatě nedosáhne na tak velkou hypotéku a musí teda mít více vlastních zdrojů, anebo v podstatě teda potom třeba dozaručit nějakou jinou nemovitost v rodině a podobně, takže prodávat se bude.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Já souhlasím s tím, že vlastně v některých krajích ty ceny neklesaly. Je to vidět i z dat, který máme ve spolupráci s cmabem, cenové mapy a reality iDNES. A samozřejmě už je vidět i z dat, že v některých krajích ústecký, možná Karvinsko, a tam, už se vrátili investoři. Že začali skupovat relativně velké počty nemovitostí už v těch oblastech. To znamená, to je takový ten první znak toho, že už se to vyplatí opravdu koupit. Že lidi, kteří se tomu profesionálně věnují, tak už vlastně začali nakupovat. Není to všude, samozřejmě není to celá Česká republika, jsou to vybrané věci, takže jsou, já bych možná byl malinko optimističtější v tom, že by ceny měly klesat razantně, to podle mě by nemělo už v tomto roce být. Dokonce si myslím, že by ty ceny mohly pomalinku začít zase stoupat nazpátek, protože ta ekonomika, ty šoky, které jsme tam měli, mluvili jste o nich všichni, tak vlastně doufejme, že máme všechny za námi. Energická krize se tolik nepotvrdila, všem přišly nové vyúčtování v lednu, v únoru a ten nárůst nebyl až tak razantní. Ukrajina pomalinku bohužel vyšuměla.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Ve chvíli, kdy o to novináři nepíšou, tak to neexistuje jako s covidem.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Tak neexistuje. Je to jako s covidem, prostě přestala existovat a možná prostě ten stav, když se podíváme na dlouhodobá data, tak vlastně není důvod, aby ty nemovitosti nezačaly znovu pomalu růst. Protože jsme se dostali na úroveň dlouhodobé křivky, vrátili jsme se o dva roky nazpátek.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Ještě ne, ještě 2021 ty ceny byly jako nižší.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Myslím, že myslím, že cenově jsme se tam tomu blížíme a prostě, ale ten nárůst, který by tam měl být postupnej, který tam prostě byl za ty poslední období, tak by měl pokračovat. Martin.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

Já jenom bych doplnil jednu věc, ono málokdo si uvědomí, že ty nemovitosti prakticky už velmi razantně klesly na ceně s ohledem na inflaci. Pokud máme inflaci téměř 20 % a ty nemovitosti máme cenově rok zpátky a i přesto, že nám poklesla životní úroveň o 10 %, a celá řada zaměstnanců třeba dostala přidáno 10 %, tak pro ně už ta velká sleva na těch nemovitostech proběhla, a to je ta neviditelná sleva. A teď my se bavíme o tom, co ještě uvidíme, to znamená, skutečně tady se začínáme dostávat do situace, kdy to bydlení se pro některé lidi stane zase dostupným a tím se ten trh oživí. Neříkám, že se nemůžeme dostat cenově dolů. Já jsem v tomhle vždycky trošičku větší skeptik, protože se snažím dívat se na ten trh jako celek, nejenom na ten realitní, ale celkově na tu ekonomickou situaci. Můžeme se podívat na cenu plynu, můžeme se podívat na cenu ropy, kdy jsme atakovali nějakou obrovskou cenu, řeknu, skoro 50 Kč za litr nafty. Do toho obrovská cena plynu a i přes inflaci, která probíhá okolo, tak tyhle ty položky už se vrátily dokonce před stav nebo na stav před tou válkou. Plyn máme nejlevnější za 18 měsíců, naftu máme někde na úrovni před válkou. Takže já si pořád ještě trošku troufnu říct, že tady prostor pro nějaký pokles je, ale ten trh nám ukáže, kam se to ve finále, kam se to ve finále celé ubere.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ono, když se podíváme na nějaký data, který zase máme my z hlediska hledanosti a poptávanosti, vzhlednosti třeba na serveru reality iDNES, tak vlastně se ten trh pomalinku vzpamatovává. Ty lidi získávají apetit a hledají. Ta odložená poptávka, co si budeme povídat, posledních šest měsíců ty lidi odložili to, co standardně musí a stejně to bydlení budou muset řešit, se pomalu vrací. To znamená, je tam vidět, že ty lidi se koukají výrazně více po nemovitostech, samozřejmě poptávek není o tolik více a kolik bychom čekali, protože tam to proporce není. Mnozí zjistili, že na to nemají, nedokážou si spočítat, že na to možná mají, ale primárně nemají. Jak to vidíte vy z hlediska poptávanosti po bytech teďko, které, jestli tam nastala nějaká změna oproti posledním šesti měsícům, protože my ji vidíme od nějakého začátku ledna.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Kdokoliv, pánové.

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Tak v podstatě, když si třeba vezmu poptávku jakoby po prodeji a po pronájmech, tak snižovali jsme to, viděli všichni vlastně v rámci těch realitních kanceláří, že v podstatě, jak začala válka, přišli sem vlastně Ukrajinci, tak se to výrazně jako zvýšila poptávka po pronájmech a bylo to vlastně enormní, jo. Samozřejmě poptávka po nájmech je nějaká sezónní věc, jo. Vždycky to vlastně bylo podzim, větší města, studenti a podobně, nicméně teď začínáme se sledovat to, že ta poptávka po těch pronájmech nám jde dolů a zvedá se nám poptávka v podstatě po těch nákupech, po těch prodejích. A už jsem říkal, lidi chtějí kupovat, chodí na prohlídky, ale vybírají si a opravdu hodně, jednají prostě o tý ceně. Chtějí koupit dobře, jo, nepotřebujou koupit úplně jakoby všechno, ale pokud prostě dostanou slevu, ta cena prostě odpovídá prostě tomu, co chtějí koupit, tak prostě koupí. Takže za mě se za leden, za únor jsme fakt měli prostě, nebo i teď to sledujeme, že mám prostě jako nárůsty těch prodejů oproti posledních prostě půl roku.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Takže čas je koupit. Martin.

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

No a tady se dostáváme, jste, Petře, řekl jeden výraz, který mě okamžitě trefil, trefil mezi oči. A to je odložená poptávka. To je přesně to, co můžeme zažít a co může jít oproti veškerým předpokladům, oproti všemu, co jsem tady před chvílí řekl, a to je, že se může ten trh v určité míře zachovat velmi podobně jako po covidu. To znamená, ono když se vám střádá nějaká poptávka, která není uspokojena a v jednu chvíli vtrhne na ten trh, tak se může stát přesně opak toho, co si všichni myslí nebo co předpokládají. Takže ani bych se nedivil, protože jsme to zažili skutečně po covidu, kde ty odborníci už říkali, hele, už je čas, už to půjde dolů, už to není zdravý, tak od tý doby nám to ještě o dalších 50 % narostlo, takže abychom se ve finále nedivili s odloženou poptávkou. Protože přece jenom lidi si zvykli na to, že stouply ceny energií. Teď vidí, že se to stabilizuje. Bohužel i na tu příšernou věc, jako je válka, si do jisté míry ty lidi začínají zvykat, bohužel. A to může vrátit ten apetit do toho normálního života a může to skutečně tu poptávku vystřelit. A spolu s tím i ceny, to je všechno možné.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ondra na závěr.

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Lidi si zvyknou na všechno, na počtu reakcí vidím, že se to vrací do toho stavu dříve, to znamená, lidi vám zavolají, ale už třeba je tam menší konverze na prohlídku, protože už po telefonu se třeba vyjednává o ceně a už jako, pokud ta nemovitost není tak zajímavá, tak jako tam tolik lidí nedojde. A tím pádem ten počet jako reálných prohlídek zatím je výrazně nižší pořád a i ten počet transakcí. Ale co se týká sledovanosti, tak si myslím, že se vracíme do normálu, a to by mohlo souviset s tou odloženou poptávkou. Já jsem optimista i skeptik. Skeptik v tom, že ten rok nebude jako výrazně, určitě nebude lepší než loňský rok, kdy začátek roku byl ještě rekordní. Ale myslím si, že prostě v druhé polovině roku se to prostě bude lámat, bude se to otáčet. Možná ve třetím čtvrtletí, a že to už ty jako náznaky vidíme teď. A prostě myslím si, že se budeme dostávat do těch let před tím covidem, kdy jsme byli zvyklí na nějaký, řekněme, normální provoz. To bydlení je prostě nedostupnější. To tak je, na to si ho budeme muset zvyknout, ale pokud se nám ta střední třída začne vracet k těm nákupům, tak si myslím, že to bude zajímavé oživení. A snad i ty predikce na vývoj úrokové sazby minimálně na ten další rok jsou už trošku pozitivnější. Že půjde dolů, že nám tohle to pomůže.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Pánové, díky moc za dnešní diskuzi. Chtěl bych poděkovat Michalovi Dvořákovi ze Stingu z realitní kanceláře Sting. 

Michal DVOŘÁK (realitní kancelář STING) 

Děkuju za pozvání. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Ondrovi Mašínovi z Bidli. 

Ondřej MAŠÍN (Bidli) 

Děkuju. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

A Martinovi Sitárovi z Domu reality. 

Martin SITÁR (dumrealit.cz, předseda výkonné rady Realitní komory ČR) 

I já děkuji za pozvání.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel reality iDNES) 

Mějte se krásně a sledujte nás, hezký den.