14.7.2021 16:06

Pomáháme plnit sny o bydlení - 7. díl

Pomáháme plnit sny o bydlení - 7. díl

Do dalšího dílu přijala pozvání Lucie Tůmová z realitní kanceláře FINDEO reality. S Luckou jsme se bavili na téma "Homestaging"

Jakým způsobem zaujmout klienty, kteří hledají nemovitost? Homestaging je tou správnou volbou.

 

PODCAST:

Další díly sledujte ZDE 

 

Kompletní přepis rozhovoru pořadu Pomáháme plnit sny o bydlení, Homestaging s Lucií Tůmovou, který moderoval Pavel Tomek, majitel společnosti ADOL Monitor. Celý seriál pro vás chystá pravidelně projekt Realiťák roku, který pořádají Reality.iDNES.cz:

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u dalšího dílu pořadu Pomáháme plnit sny o bydlení. Do tohoto pořadu si zveme realitní makléře a probíráme s nimi různá úskalí celého realitního obchodu, který se dá rozdělit do různých fází. Do dnešního dílu jsem si pozval Lucii Tůmovou z realitní kanceláře Findeo, zdravím vás, Lucie.

Dobrý den, děkuji za pozvání.

 

Já bych vás Lucie dneska chtěl vyzpovídat na téma home staging. Vy, jako realitní makléřka, home staging využíváte, o co vlastně jde? Když byste to měla vysvětlit laikovi z ulice. 

Home staging využívám, samozřejmě, je to jeden z hlavních nástrojů, který vlastně mi pomáhá ty nemovitosti zobchodovat v relativně krátkém čase a za dobrou cenu. Abych to přiblížila veřejnosti, kdo neví, co je home staging, je to v podstatě, když to zjednoduším, interiérový design naruby. Zásadní rozdíl je v tom, že vlastně ten interiérový design, vlastně ty dekorace a vybavení tý nemovitosti zařizujete podle vkusu toho jednotlivce, kdo si vás objedná. Ptáte se, jaký má rád barvy, materiály a zařídíte to podle vkusu toho jednoho konkrétního člověka. Kdežto ten home staging je vlastně pravý opak jo, my potřebujeme tu nemovitost v podstatě zneutralizovat, používají se neutrální barvy, abychom naopak oslovili co možná nejširší škálu těch možných zájemců o tu nemovitost, ať už je to na koupi nebo nebo na pronájem. Vytáhnout vlastně ten ten potenciál, vyhýbáme se nějakým výrazným dekorativním prvkům. Když budeme mít interiérový design, tak kdo má rád červenou, tak si dá třeba červenou stěnu, u toho home stagingu naopak se snažíme ty výrazné prvky potlačit a ukázat potenciál tý nemovitosti, abychom skutečně oslovili co možná nejširší okruh těch zájemců.

 

Takže to je takový ten styl toho hotelového pokoje.

V podstatě ano.

 

Hezký, načančaný, úklid a podobně.

Tak, aby se to líbilo co nejvíc lidem, když to řeknu úplně jednoduše. 

 

Je tím cílem jenom rychle prodat, anebo je to i o nějaké představivosti, protože některé nemovitosti jsem i prodával la vím, že takový jako nezařízený byt, kde místo kuchyňské linky jenom kapají z těch dvou trubek.

Do kyblíku.

 

Ta voda, tak si dovedu představit, že ten home staging může být o nějaké, nevím, lepší představivosti těch lidí? O tom interiéru?

Určitě. Je to jeden z aspektů, proč vlastně ten home staging se využívá při tom prodeji. Kromě toho, že vlastně ukáže ten home staging vlastně potenciál té nemovitosti, tak i naznačí, jak by se ta nemovitost dala vlastně užívat, protože podle nějakých statistik zhruba 90 % lidí, já jsem byla teda překvapená, že je to tolik, nemá představivost jak kde co by mohlo být jo, pak třeba když vezmu vyloženě prázdnou nemovitost, tak pokud máte fotku jenom holých stěn a okna, teď ještě záleží, jestli se to fotí širokoúhlým objektivem nebo přes rybí oko, tak ty klienti vůbec nemají šanci si představit, jak je ten pokoj široký, dlouhý, jestli se jim tam vejde sedačka, kam se jim vejde skříň, takže i tomuhle ten home staging určitě napomáhá, nicméně určitě bych zmínila, co je hodně důležitý, ten home staging není o tom dekorování vlastně, to už je taková jako v podstatě třešnička na dortu, jo, před tím zdobením, když to řeknu, předchází samozřejmě příprava, je potřeba připravit tu nemovitost, pokud určitě to není, co si hodně lidí taky myslí, o nějakém zakrývání vad a nedostatků té nemovitosti jo, to vůbec nemá s home stagingem nic společnýho. Pokud je tam něco rozbitýho, buď je potřeba to opravit, nebo to tam prostě nechat ukázat, není to fakt o tom, že by se zakrývaly nějaký nedostatky, vady, to vůbec ne, je to opravdu o vlastně potenciálu tý nemovitosti. Pokud ta nemovitost třeba je v nějakým horším technickém stavu, tak pak je na zvážení, jestli teda tam ten, já nechci říkat staging, on to je staging, myslím ty dekory, kdy třeba máte starou nemovitost k rekonstrukci.

 

Jestli tomu neublížíme.

Tak. Úplně v dezolátním stavu, tak samozřejmě by to působilo až komicky, tam je pak lepší třeba využít vizualizace, ale určitě do home stagingu patří i ta příprava, co se týká nějakýho úklidu, pokud tam jsou špinavé stěny, vyplatí se vymalovat, zase to tu celou nemovitost jakoby osvěží, i když tam ti klienti potom přijdou, tak to má už úplně jiný nádech, hrajeme si tam trošičku s pocitama u toho stagingu, takže ono je to vlastně jako škála různých vlastně činností.

 

Chápu.

A ten dekor, to zdobení, to čančání, už je v podstatě taková ta poslední jenom fáze. 

 

Chtěl jsem se právě zeptat, jestli je ten home staging vhodný pro každou nemovitost, vy jste tady narazila na to, že pokud ta nemovitost je už stará nebo v tom horším stavu, tak by to asi mohla být spíš nevýhoda. Napadá vás ještě něco? Kdy třeba ten home staging jako nemá smysl dělat?

No v podstatě jakoby ten staging dělat má smysl v podstatě vždycky, i když je to stará nemovitost, tak třeba pokud tam ti lidé třeba už nežijí a je tam nějaký starý rozbitý nábytek, nemoderní a víme, že třeba tu nemovitost bude cílovou skupinu těch kupujících nějaká mladá rodina, tak je lepší třeba tu nemovitost vyklidit. I kdyby měla zůstat jakoby prázdná, vyklidit, vymalovat jo, zase to tomu prodeji pomůže. Pokud je teda v hodně špatným stavu, udělat nějaké vizualizace, jak by to mohlo vypadat, pokud je to v nějakém provozuschopném stavu, tak pak má i smysl samozřejmě i na starší nemovitosti ten staging dělat, samozřejmě, musí to být přiměřeně, je to strašně individuální, musí to by v přiměření tomu stavu tý nemovitosti, k čemu je určená, a je tam jako spousta faktorů kolem, který samozřejmě v tom hrajou roli. 

 

Jste zastánkyní toho home stagingu jako velkého nebo to je vždycky o ceně? Na co narážím, viděl jsem, že někteří makléři jako home staging považují za to, že přivezou, jak se to řekne, povlečení a dva, jak se to říká, dvě světýlka a polštářek. A pak jsou zase makléři, kteří tam jako jsou schopni přivézt nábytek, někteří používají nafukovací nábytek, jak jsem viděl třeba i tady nebo v zahraničí. Co o tom rozhoduje? Je to spíš o té poptávce od toho majitele, který, pro kterého pracujete, protože určitě to je i o ceně, že jo, o nějaké časové tísni, musí to tam nastěhovat, takže co o tom rozhoduje? Co vás na tom nejvíc baví?

Je to, je to určitě individuální, samozřejmě, pokud na to někdo bude spěchat, asi úplně nebude čas tu nemovitost vyklidit, vymalovat, navézt tam nábytek, všechno připravit, ale já osobně teda jsem zastánce nebo snažím se dělat ten staging opravdu na každé nemovitosti jo, protože, když to řeknu úplně jednoduše, ten home staging je vlastně takový pěkný obal tý nemovitosti, je to marketing, samozřejmě, pak jsou důležitý profi fotky, videoprezentace a ty další další kroky, a to všechno vlastně propojený. Ale já se snažím ten staging dělat všude, samozřejmě, když je zařízená nemovitost, tak tam stačí, v uvozovkách "uklidit" takový ten běžný provozní nepořádek, nikdo nechce vidět vaše kartáčky na zuby, jaký používáte, značku mýdla, šamponu, v kuchyni sklidit linku, nechat jakoby volný plochy, jenom nějakou lehoučkou dekoraci. Třeba ve starších nemovitostech, kde je starý nábytek, když tam ještě třeba ti lidé bydlí, tak hodně si pomáháme třeba bílými přehozy, což taky strašně udělá strašně moc, že tu nemovitost vlastně prosvětlí a ukáže to lépe, ten potenciál, jinak já dělám staging teda u každé nemovitosti. Když jsou ty nemovitosti prázdný, vždycky dávám nábytek. Máme vlastně vlastní nějakej sklad nábytku, který používáme, v případě, že nám něco chybí, tak spolupracujeme třeba s Mirkou Došlou, půjčujeme si nábytek od nich, pokud těch nemovitostí je najednou víc a nepokryjí to ty naše zásoby. Má smysl, protože já vždycky tvrdím, že nejdůležitější při prodeji nebo pronájmu té nemovitosti je upoutat pozornost. Pokud nemáte pěknou fotku, ten byt může být sebehezčí, pokud nemáte pěknou fotku nebo je tam nepořádek, tak neoslovíte, dneska prostě všichni spěchají, každý to scroluje na mobilu, takže vy potřebujete už tou první fotkou upoutat pozornost, aby vůbec si ten inzerát rozklikne a pak samozřejmě se s těmi klienty dá pracovat, když nezavolají, tak nemáte s kým pracovat. 

 

Je to o tom, jenom o tom zaujetí, nebo to, já se asi zeptám hloupě, může mít vliv na vyšší cenu ale možná to není jenom o té ceně, možná to je právě o tom zaujmutí a možná právě to, že když jsou ti  cestovatelé, kteří chodí po těch nemovitostech, tak možná právě ten home staging je dokáže přesvědčit, to je to pravé. Ale teda zpátky k té otázce. Můžete to mít vliv na tu cenu? Máte třeba vy vaši vlastní zkušenost, že prostě se ta nemovitost pak prodá o 100, 200, 300 000 víc? Protože to bylo jenom dobře připravený?

Určitě. Hraje to, hraje to poměrně velkou roli. Ne u každé nemovitosti, samozřejmě záleží na typu, co je to za nemovitost, to tam taky hraje velkou roli, ale co určitě jednak upoutá pozornost, takže máte víc zájemců, máte, v uvozovkách "z koho si potom vybrat toho lepšího", ne vždy to musí být třeba ta vyšší cena, protože spousta majitelů třeba dá přednost o 100 000 nižší ceně, ale že třeba tam mohou zůstat, já nevím, 3, 4, 5 měsíců, než třeba si najdou jinou nemovitost nebo dostaví dům.

 

Nebo mají zajištěné financování.

Tak, jo, ty požadavky těch prodávajících jsou různý, obvykle to teda bývá cena, nebudu říkat, že ne, ale ne vždy je hlavním kritériem jenom ta cena, ale určitě to pomáhá tomu prodeji, protože jednoznačně zvýší rychlost toho prodeje, ten staging, že vlastně upoutáte pozornost, můžete si obvykle vybrat z více, z více zájemců a mnohdy opravdu skutečně dojde i k navýšení té ceny, pokud si vezmeme třeba klasický prostě panelákový byt. Po babičce zdědíte, je tam prostě nějaký starý, starý nábytek, jsou tam prostě ušmudlané stěny, protože se tam dlouho nemalovalo, když se ta nemovitost vyklidí, vymaluje, dá se tam nějaký modernější nábytek, tak se ten byt skutečně obchoduje za vyšší cenu než kdyby jste ho nechali. Ono ten byt je pořád stejný, jo, to není, jako že bychom tam dělali nějakou rekonstrukci jo, ten byt je pořád stejný, ale prostě lidi kupují očima a jako lidi jsou emotivní. Takže tohle jakoby hraje, hraje roli prostě, víte sám, že i když kupujete auto, tak třeba se vám líbí, nevím, červená metalíza oproti bílý v základu, tak jste ochotný si připlatit.

 

Samozřejmě.

Nevím, 40 nebo 50 000 za tu červenou metalízu, protože se vám lidí, a to stejný, vlastně ten stejný princip funguje i u těch nemovitostí. Lidé si jakoby připlatí za hezčí věc, jsou ochotni dát více peněz, tak to prostě funguje.

 

A když vybíráte auto na internetu a vidíte, že je to špatně nafocený a není to uklizený a je to od, jak se říká ošmudlaný a odrbaný, tak se na to auto ani nejedete podívat, že jo, a to je přesně u těch nemovitostí.

Tak.

 

Když budou prostě fotky, neuklizená nemovitost. 

Ten princip je stejnej. 

 

Říká si to o to, aby tam ti lidi nejeli

Tak. Třeba naopak investoři naopak hledají takový ty odbytý prezentace, kde pak se prodává, zbytečně majitelé přicházejí vlastně o peníze, protože, z různých důvodů, buď jim to třeba ten makléř dobře nevysvětlí, jaký je ten princip, co jim to může, co jim to může přinést, nebo si řeknou, že to zvládnou sami, že to není třeba, že teď je třeba taková doba, že se, v uvozovkách "prodá všechno, co se nabere", protože těch nemovitostí je málo. Ano, to je pravda, ale samozřejmě, když budete mít 2 stejný byty a jeden bude perfektně připravená prezentace, pěkný fotky, udělaný kvalitní video. Ten byt bude prostě navoněnej, a ten stejný byt, i třeba v o něco lepším stavu ale bude špatně nafocenej a nebude tam uklizeno, tak prostě ten hezčí byt se prodá dřív. To tak prostě je. 

 

Je to tak. Jak ten home staging dlouho trvá? Když beru takový průměrný, třeba beru byt ve městě, abych neříkal teda v Praze, ale byt v tom městě, jak dlouho vám to trvá? To znamená, předpokládám, že se nejdřív domluvíte s majitelem, proběhne asi nějaká příprava, že by si tam ten člověk měl uklidit. Zvládnete ten home staging třeba za jeden den? A je to spojený s tím, že tam pak teda na tu chvíli pošlete toho fotografa a kameramana a zase si to večer sbalí nebo?

Tam záleží, jestli je ta nemovitost obývaná, zařízená, nezařízená nebo jestli už je úplně, úplně prázdná. Samozřejmě, když je ta nemovitost obývaná, tak je tam důležitá nebo nejzásadnější je ta příprava toho majitele, kdy opravdu všichni to známe, máme doma děti, spousta věcí všude, hračky všude, všechno poschovávat do nějakých krabic, dát někam za roh, aby to tam nebylo, co nejvíc ten prostor vyčistit a odosobnit. Takže tam je zásadní ta příprava od toho majitele, my vlastně tam potom, pokud tam ti lidé žijí, tak vlastně přijdeme, vezmeme jenom nějaký ty dekorace, dá se to tam na to focení, samozřejmě by ti klienti, když přijdou pak na tu prohlídku, měli dostat plus minus nějakou, stejný obraz toho, jak to viděli v té prezentaci. Samozřejmě, ne vždycky to úplně jde, ale aspoň to trošku, trošku přiblížit. Pokud tam ti klienti nebydlí, tak vlastně, pokud, je jedno, jestli je ta nemovitost obývaná, zařízená nebo ne, pokud není zařízena, já teda vozím nábytek všude, tak to tam vlastně necháváme po celou dobu toho prodeje. 

 

To jsem se chtěl právě zeptat, jestli to rozladění právě těch lidí, kteří přijdou na tu prohlídku a teď říkají čtyři prázdné stěny, a přitom na těch fotkách to máte tak hezky vybavený, takže necháváte, snažíte se tam nechat.  

Já je nechávám vždycky až, než se to prodá, aby opravdu ty klienti dostali na tý fyzický návštěvě to, co viděli v té inzerci. 

 

Co takový home staging stojí? Předpokládám, že vy, jako třeba makléřka už to máte schované v té vaší provizi, ale přeci jenom s tím nějakým způsobem kalkulujete, jestli to je otázka toho, že když ty věci máte, tak je to vlastně víceméně čas anebo jestli se to dá nějakým způsobem, třeba jestli nás sledují lidé, kteří by řekli, hele, já bych si ten home staging pořídil sám pro sebe, jestli to je otázka 5000 nebo 100 000, jestli se to dá trošku říct, když vezmu třeba byt, ať se nebavíme o domě, ten může být zase různě velký, a tak dál.

Ono se to strašně špatně takhle naceňuje, třeba co děláme my, tak my máme nějaký fundus prostě vlastního nábytku, takže tam je to skutečně spíš o čase, o té přípravě, dovézt to tam, zařídit dopravu. Pokud by nějaký klient si chtěl objednat vyloženě jenom služby home stagingu, tak jsou samozřejmě profesionálové, které si můžete objednat, třeba si objednávají home stageři třeba už vás prostě, ani nechce kupovat, prodávat, už vás jako nebaví ten interiér, tak si pozvete designéra nebo home stagera, aby vám pomohl trošku to osvěžit ten interiér, aby vás to zase zase bavilo. Nedá se to takhle zobecnit, protože zase záleží, jaký tam je nábytek, jak je to zařízený, kolik lidí tam bydlí.

 

Chápu.

Takže je to strašně individuální.

 

Jestli tam nábytek zůstane.

Tak. Pokud se budeme bavit o vlastně nějakým foto stagingu, to znamená, že ta nemovitost je zařízená, a jde tam, vyloženě vlastně ten majitel to připraví, uklidí a ten makléř nebo stager tam vlastně dá jenom nějaký ty dekorace na to focení, tak je to třeba 5-10 000 jo, záleží zase, jaký dekorace se tam vezmou, samozřejmě, protože se to odvíjí vlastně i od ceny tohoto zapůjčeného zařízení, samozřejmě, když budete mít luxusní byt, tak ty dekorační předměty tam budou dražší, takže zase to vyjde trošičku, trošičku dráž než třeba u běžného bytu, čili záleží vždycky na rozsahu, nedá se to nějak jako obecně, ale ty fotky asi bych řekla třeba 5-10 000 v zařízený nemovitosti, samozřejmě, pokud je to i s nábytkem, záleží na velikosti tý nemovitosti, pokud se budeme bavit třeba o bytě 2+1 nebo 2+KK, když se má kompletně zařídit nábytkem, včetně záclon, prostě dekorace úplně, úplně všechno vyloženě ten staging, neřeším jakoby malování to jde ještě ještě bokem, tak je to zhruba nějakých třeba 20-50 000 fakt záleží, co to je za nemovitost, co se tam dává za nábytek, a koho si najmete.

 

Setkala jste se někdy s odporem u těch majitelů? Že třeba by to odmítli z nějakých důvodů? Protože samozřejmě, když řeknete, toto je moje práce, jsem makléřka, takhle to prostě dělám a přes to nejede vlak, tak asi, a máte to v provizi, tak asi každý to akceptuje, ale jestli třeba jsou lidi, kteří k tomu mají nějaký jakože, jsem slyšel, ne, já nechci nic skrývat, právě že mají ten pocit, že se tím zakrývají vady, chci to prodávat tak, jak to je. Měla jste s tím někdy tenhle ten problém?

Stává se to, protože u nás je to poměrně nová služba, není to úplně ještě zažitý, ta veřejnost vlastně, kolikrát ani ti lidé nevědí co vlastně všechno za tím je, myslí si, že prostě přijdu, dám tady nějakou kytičku a tím to končí.

 

Nebo se jim možná nechce uklízet předtím.

Jako ta neochota ze strany těch majitelů tam občas samozřejmě bývá, já si s nimi vždycky sednu a probereme to. Co mi hodně funguje je v podstatě jako vysvětlit jim to, o co jde, protože mnoho lidí má předsudky, že to je nějaký zakrývání vad a na co, a že se prodá všechhno, že to je zbytečný, jedno s druhým. Snažím se jim vysvětlit vlastně celý ten proces, protože ono je to spousta jako různých činností navazujících na sebe, aby to pak, abychom dostali toho maximálně možného výsledku, tak to není jenom o tom, o tom stagingu, ale co mi třeba hodně funguje, mám mobil vlastně ukázky těch nemovitostí co jsme dělali před a po, já jim ukážu, podívejte, tady mám, protože už těch nemovitostí jsme dělali hodně, třeba paneláků, kde je prostě nějakej starší nábytek, tak já jim ukážu, hele, tady takhle prostě máme byt podobnej ten váš, takhle to vypadalo a vedle toho mám hned fotky vlastně, jak to vypadá potom, po tom stangingu, a ti majitelé sami musí uznat, že prostě opravdu to smysl má, že se jim vyplatí prostě ty 2 hodinky tam pouklízet ty věci, dát to do nějakých krabic. Vždycky říkám, pokud tu nemovitost prodáváte, tak už rovnou proberte věci, který potřebujete nebo sezónní někam uskladněte, většinou lidi prodávají, zejména je to problém nebo je to obtížnější u těch menších bytů, kde třeba rodina se dvěma dětmi potřebují něco většího, tak se do toho bytu prostě nevejdou, proto ho prodávají, takže je všechno všude, jo, tak trošku říkám, stejně vás to nemine, budete se stěhovat, tak už pomalinku to začněte, začněte balit a vyklízet, aby tam těch věcí nebylo moc, pak zase třeba stačí i kolikrát jenom třeba posunout křeslo nebo konferenční stolek, to dělá taky strašně moc ta prostorová dispozice, jak je ten nábytek umístěný, takže dá se čarovat i s málem, ale vždycky tam samozřejmě musí být ochota a spolupráce od těch majitelů, kor když tam bydlí.

 

Určite. Zeptám se, jak je to u rodinných domů? Dělá se třeba home staging u rodinných domů třeba jako exteriérově? Nebo už se to jmenuje jinak? Protože, že jo, u toho domu ta zahrada, a to když přicházíte k tomu domu, to si myslím, že udělá jako 50 % toho dojmu na toho zájemce u té nemovitosti.

Je, je to ten první dojem, tam přesně u těch rodinných domů samozřejmě není třeba opomíjet ty venkovní prostory, vlastně, ten vstup na tu zahradu. Určitě, pokud tam je vysoká tráva, prostě posekat před tou prohlídkou, před tím videem, udržovat to, pokud mají nějaký prostě věci, ještě pozůstatky ze stavby, dejme tomu, prostě, který ještě se nedostali k tomu, aby vyklidili, tak ideálně vyklidit. Nějak to tak připravit, samozřejmě to hraje roli a je potom škoda, aby vlastně, když připravíte ten interiér toho domu, aby zbytečně ten dojem kazil prostě ten vstup, a to okolí samozřejmě musí to spolu být na stejný vlně vlastně všechno.

 

Bavíme o tom, že ten home staging je spíš taková ta třešnička na tom dortě. Rekonstruujete nebo musí se většina těch nemovitostí třeba předtím nějakým způsobem rekonstruovat nebo opravovat? Bavili jsme se tady třeba u těch bytů o běžné, o běžné věci, jako je malování, že to hodně jako vytáhne, je to hodně běžné, že třeba ty byty jsou v horším stavu, takže třeba i realizujete předtím nějaké, já nevím, opravy parket nebo výměnu oken nebo je to spíš, já vím, že už to není home staging, ale spíš jenom jakože.

No ono v podstatě jako to do toho taky spadá no. Takhle, my jakoby, samozřejmě zase záleží jo.

 

Jestli se bavíme o třicet let starým paneláku.

Třeba je to někdo, kdo prostě na ten prodej nespěchá a má třeba nějaký byt starší v cihlové zástavbě a jsou tam třeba horší parkety. Tak si třeba, zase je třeba rozlišit, co má smysl ještě investovat, před tím prodejem, aby to zvedlo tu cenu té nemovitosti, a co už ne. Určitě nemá smysl dělat nový jádro nebo měnit kuchyňskou linku jo, to určitě ne, pokud ta nemovitost je k rekonstrukci, tak se prostě tak prodává a ten nový majitel počítá s tím, že si ji zrekonstruuje. Čili to jako je zbytečný, jak časově, finančně a zas jakoby to nemá ten efekt, když je to k rekonstrukci.

 

Chápu. Nový majitel řekne, já jsem chtěl růžovou a tady je zelená.

Tak, přesně. Ale samozřejmě, nějaký drobný opravy typu, já nevím, když jsou někde popraskaný zdi, tak to prostě přeštukovat, opravit, kapající kohoutky, rozbitý kliky, není nic horšího, než když máte úplně krásnou načančanou nemovitost a zůstane vám klika v ruce jo. Ono je to sice nesmysl, je to otázka, možná dýl budete hledat ten šroubovák než potom fyzicky přitáhnete ten šroubek, ale i taková drobnost pak při té prohlídce, byť ten byt bude sebehezčí tak tak vlastně ty klienti, když se tam stane nějaká takováhle drobnost, nebo třeba rozsvítíte světlo v koupelně nad galerkou a ono to nesvítí, žárovka za 15 Kč, úplně obyčejná levná maličkost, ale už tam máte takový v hlavě ti klienti, takovej ten pocit, tam něco nebylo v pořádku, a ti klienti pak většinou se rozhodují třeba mezi jedním, dvěma byty, a podvědomě prostě tak ten mozek náš je stavěnej jo, tam byla rozbitá klika, ono je to úplně nesmysl, ale zbytečně to ten váš byt jakoby v očích nebo pocitově u toho kupujícího znehodnotí, takže určitě je škoda tohleto neudělat, nepřipravit. 

 

Při ceně 5-7 milionů je to nesmysl.

Tak.

 

Ale prostě stejně si v hlavě řekněme, tam to bylo možná jenom jako připravený na prodej. 

Už tam máte nějakýho toho brouka v hlavě, že už tam něco je v nepořádku a už, už to jakoby celkově vnímáte jinak. Takže určitě ty drobný opravy se vyplatí udělat nebo práh třeba, když prostě tam je někde vykopnutej, chybí tam šroubek, no a takový ty drobný věci určitě, třeba zbroušení parket jako má smysl, to není zas tak drahý, zase to udělá hodně, pokud jsou hodně ve špatném stavu, pokud to teda není vyloženě.

 

Ale dělat novou podlahu nemá smysl.

Ne, to určitě ne, pokud je to k rekonstrukci, tak je to prostě k rekonstrukci, to není jako zase, že bychom dělali něco, aby to vypadalo jo, to už potom jako hraničí se zakrýváním vad, nebo třeba když když to parkety jsou špatný, tak já třeba, když, když se to neopravuje nebo nebrousí, tak dám třeba kobereček, ale jenom třeba do prostředka, aby bylo vidět, že ty parkety jsou skutečně v takovém stavu, v jakým jsou, někdo prostě tam dá koberec před celou plochu, schová to a řekne si super, vypadá to, že to je jako pěkný. To ne, to už je klamání spotřebitele, jo, takže je tam jako relativně úzká hranice co ještě je home staging a co už je nějaký zakrývání vad nebo klamání toho spotřebitele potom. Takže na to dávat pozor. 

 

Já si myslím že ten, to zakončení je úplně ideální, tzn. doufám, že všichni naši posluchači pochopili, jaký je rozdíl mezi home stagingem a nějakým zakrýváním vad, já vám Lucie poděkuju za účast v dnešním rozhovoru.

Děkuju za pozvání.

 

Ať se vám daří na dnešním realitním trhu. Lucie Tůmová z Findeo reality, mějte se krásně a budu se těšit u nějakého dalšího dílu. 

Na viděnou.