21.3.2024 16:47
Vítejte u dalšího dílu našeho seriálu "Pomáháme plnit sny o bydlení", kde se věnujeme všemu, co potřebujete vědět o koupi, prodeji nebo pronájmu vaší nemovitosti. Dnes se zaměříme na to, jak si vybrat toho pravého realitního makléře, který vás provede procesem obchodu a pomůže vám najít cestu k vašemu vysněnému domovu.
V dnešním dílu našeho seriálu "Pomáháme plnit sny o bydlení" se podíváme na klíčový aspekt každé transakce s nemovitostí - výběr správného realitního makléře. Hosty Moniky Lukášové - ředitelky projektu Realiťák roku (sama také a úspěšná realitní makléřka společnosti ReDeMa) jsou u dnešního rozhovoru Lucie Davídková z realitní kanceláře Lucky Rentals CZ a Jana Reich z REICH REALITY, dvě zkušené profesionálky, které s námi sdílejí své bohaté zkušenosti.
Výběr realitního makléře není otázkou, kterou by měli majitelé nemovitostí brát na lehkou váhu. Jak Lucie, tak Jana zdůrazňují, že se jedná o klíčovou roli, která může proces prodeje či koupě nemovitosti značně usnadnit. "Realitní makléř není jen zprostředkovatel; je to váš průvodce celým procesem, od začátku až do úspěšného završení," říká Lucie Davídková.
Rozhovor zdůrazňuje, že kvalitní realitní makléř by měl nabízet komplexní služby - od přesného stanovení ceny, přes marketingovou strategii, až po právní aspekty obchodu. Jana Reich upozorňuje na důležitost empatického přístupu a schopnosti makléře rozumět individuálním potřebám klienta. "Dobrý makléř je ten, který vás dokáže naslouchat a přizpůsobit své služby vašim konkrétním potřebám," dodává Jana.
Výběr správného makléře je podle obou odbornic proces, který by měl být založen na důvěře, reference a schopnosti makléře poskytnout širokou paletu služeb. "Zeptejte se na jejich předchozí projekty, jakým způsobem řešili složité situace a jaký mají přístup k řešení vaší specifické situace," radí Lucie. Jana doplňuje, že důležité je také ověřit si makléřovu licenci a profesionální pojištění.
Výběr realitního makléře je klíčovým rozhodnutím, které může výrazně ovlivnit úspěch celého procesu prodeje nebo koupě nemovitosti. Vhodně zvolený makléř vám může ušetřit nejen čas a peníze, ale také zajistit klidný průběh celé transakce. Rozhovor s Lucií Davídkovou a Janou Reich nám přináší cenné rady, jak přistupovat k výběru toho pravého profesionála, který vám pomůže vaše sny o bydlení naplnit.
Komletní přepis videa:
Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u dalšího dílu našeho seriálu, který pravidelně natáčíme a jeho název je Pomáháme plnit sny o bydlení. Já tady mám dneska 2 skvělé makléřky, Lucii Davídkovou z realitní kanceláře Lucky Rentals.
Dobrý den.
A Janu Reich z REICH REALITY. Obě realitní makléřky dlouho znám, a jsou to skvělý nejenom makléřky, ale i skvělý ženský, takže já věřím tomu, že ten rozhovor dneska bude nejenom milej tady pro nás, ale že se vám bude i moc hezky poslouchat. A my jsme si vybrali takové téma, vlastně jednoduché, ale z druhého pohledu je jakoby složité, protože se na něj zapomíná, a to téma je na co byste se měli zeptat realitního makléře, než si ho vlastně vyberete, aby vás provedl tím realitním obchodem na té vaší nové cestě za tím vysněným bydlením, jak byste měli vybrat toho správného, protože předpokládám, že když se pouštíte do takovéto složité věci, tak oslovíte těch realitních makléřů víc. A já sama vím a holky to mají určitě naslouchané z toho množství náběrových schůzek, že se tam na strašně věcí zapomíná a že do toho povědomí vlastně se dostává jenom ta jedna, o které se zmíníme, a to je strašně špatně, takže my tady zkusíme tady to téma dneska víc rozebrat, abyste věděli na co se zeptat a jak si toho nejlepšího profesionála na tu svoji cestu za novým bydlením vybrat. Holky, jsem hrozně ráda, že jste tady, že jste tady zrovna vy dvě.
Děkujeme.
Děkujeme za pozvání.
Těším se, těším se na ten rozhovor a možná na úplnej začátek. Proč by si měl vlastně klient vybrat realitního makléře jako takového a nepustit se do toho samoprodeje, protože co si budeme povídat, pořád ta představa o tom, že platit provizi vlastně za nic je zbytečná. Umím si to nafotit, prostě si to někde vyvěsím a ono se to prodá. Nezacházejte úplně jako do velkých detailů, protože bysme se tady o tom jako mohli bavit taky strašně dlouho. Tohle to je téma samo o sobě. Lucko.
No, to je krásná otázka na úvod. Takže si na ní pojďme odpovědět. Proč je asi hrozně důležitý na to říct ten důvod, proč. To je krásně cos o tom mluvila a hrozně hezký, že nafotit a vyvěsit někde inzerátce se prostě dneska myslí, že každý majitel, že zvládne a věřím tomu, že nevím, minimálně polovina z nich, možná i 2/3 z nich, to opravdu zvládnou, ale ono to není o tom mít někde hrozně hezky jakoby nafocenou tu nemovitost a hrozně hezký mít jako odprezentovanou, ale prodej vaší vysněný nemovitosti nebo vaší nemovitosti stávající, abyste třeba mohli mít nějakou novou, vysněnou nebo z jakéholiv jiného důvodu je o té těžké psychologii těch lidí, těch klientů, vybrat toho prostě klíčovýho zákazníka, aby napasoval se na tu vaší situaci, kterou prostě máte. A já si troufám říct, že to je to nejdůležitější v rámci toho byznysu, aby ten makléř nebo případně teda majitel, pokud se na to cítí, uměl dobrý filing na ty lidi, který mu tam na ty prohlídky chodí, protože to je opravdu o té psychologii toho klienta, je to, o tom je ten byznys, o tom je ten prodej, ne o tom to mít jenom krásně nafocené nebo hrozně hezky odprezentované, to je třešnička na dortu. Je to třetina té práce, možná desetina té práce, dokonce bych chtěla říct, protože majitel prostě má nějaký důvod, proč tu nemovitost prodává, má tam nějaké podmínky, občas na to spěchá, potřebuje prodat, aby mohl koupit něco nového. Nebo jsou tam různé osobní důvody, rozvody, úmrtí v rodině, dědická řízení, různé potíže nebo naopak pracovní příležitost. Potřebuje se odstěhovat z místa aktuálního bydliště do nového místa a jsou tam různé časové události, jak rychle to potřebuje, jestli tam je nějaká hypotéka na té nemovitosti, nebo si naopak potřebuje třeba nějakou hypotéku na tu novou nemovitost, jestli v tom jsou nějaké stěhovací akce, jestli tam potřebuje v té nemovitosti třeba ještě bydlet, poté potom prodej atd. a těhle těch věcí a těch okolností okolo toho je poměrně hodně a vybrat toho klienta správně, který vám ty podmínky, nejenom, že vám odsouhlasí to, že ta cena je fajn a že za tuhletu cenu ten byt je ochoten koupit, to je skvělý, ale druhá věc je to, jestli ten klient na to ty finance, má jak moc dobře ten klient je prověřený, že ty finance skutečně je schopen dát dohromady, jestli je ochoten vám na všechny ty podmínky přistoupit. Tohle je práce právě makléře a práce pro makléře, makléř musí toho klienta dobře vycítit, musí ho dobře vybrat, toho kupujícího.
A dobře s ním pracovat.
A musí s ním dobře pracovat a všechno hlavně dobře zkontrolovat. A Jana mi dá určitě zapravdu, my to hodně jako často v praxi řešíme, že vybrat klienta, prověřit si například na základě občanek a mít od něho souhlas, že klient je skutečný, že to není nějaký klient s falešnou občankou, v dnešní době strašně snadno zmanipulovatelné, že to není firma, která existuje 10 dní s cestou založené s. r. o. pafidérní, které chce koupit nemovitost a proprat tam například špinavý peníze a podobně, nebo že ten klient třeba tu hypotéku vůbec nemá vyřízenou, že ty finance někde existují, leží na účtě, nejsou virtuální, to je obrovský riziko v dnešní době a v tom je nevýhoda těch moderních technologií, že ten majitel si kolikrát tyhle věci vůbec neuvědomuje, a to je práce nás makléřů, abychom toho klienta důkladně prostě prověřili, věděli, s kým ten obchod ten majitel vlastně uzavírá, a teprve poté toho klienta, toho majitele pustili do toho obchodu, do té obchodní transakce, v podstatě umožnili ten obchod jako spárovat a uzavřít ten obchod, bez toho to prostě nejde. A tohle si troufám říct, že málokdo z majitelů si uvědomuje nebo takhle důkladně ty klienty prověřuje a potom tam vznikají právě další kroky. Já bych mohla vyprávět.
Janě dám slovo taky, určitě jsi neřekla úplně všecko, co by se dalo vypíchnout, ale já moc děkuju za to, že si tady to zmínila, že si to připomenula, protože v rámci projektu Realiťák roku si na nás občas klienti obrací a čerstvě, bavili jsme se potom i spolu, víme o tom, že kolikrát jako odhalit toho podvodníka, jako toho nekalého klienta jako není vůbec jednoduchý. Já jsem byla sama překvapená, jaký lidi se tady pohybujou a jak se bavěj tím, že se snaží falešně kupovat nemovitosti a vlastně klamou ty prodávající, nejenom, že teda je přivádějí jako v nějaký omyl, ale můžou jim tím způsobit samozřejmě obrovské problémy. Takže díky za to. A Jani, ty dodáš k tomuhle tomu?
No, já bych možná použila prodej nemovitosti, já bych spíš to přiměřila k tomu jako mít určitý produkt, mít určitý zboží, neznamená to mít to nejlepší zboží na trhu, ale vlastně vybrat právě to nejlepší, ten nejlepší produkt pro toho cílového klienta a abychom vlastně věděli, co ten budoucí klient vlastně požaduje, tak to nestačí jenom hezky zabalit, takzvaně nafotit a zaprezentovat, ale opravdu znát tu psychologii toho obchodu, vědět vlastně, co ten produkt nabízí, to znamená, když máme nemovitost, která není právně třeba v pořádku, stavebně v pořádku, tak vlastně tomu klientovi říci ano, pozor, máme tady takovou a takovou nemovitost, poradit si s ní. To znamená ano, můžeme říci, že každý klient může si svoji nemovitost prodat a teď je otázka, jestli správně prodá tu nemovitost, jestli klienta řádně informuje o všech spojitostech s tím prodejem, ať už právě ty vady nebo správná dokumentace nic nepodcenit, a já si troufám říci, že můžete to udělat, můžete si koupit auto, které vás vezmu z bodu A do bodu B, anebo si můžete pořídit exkluzivní auto a s ním to bude pořádná jízda, tzn. ano, říkám, můžete si prodat auto nebo prodat nemovitost sami, ale jde o to, jestli ta cesta bude krkolomná, rovná, klikatá, nepohodlná, anebo jestli si zvolíte radši bezpečné auto s dobrým řidičem, který vlastně, ačkoliv minete ty stejné hrboly na cestě, vás doveze do cíle bezpečně a pohodlně a vy si tu cestu prostě užijete.
Já tina to úplně krásně zareaguju, tys to auto hrozně hezky jako připodobnila tý situaci, protože v dnešní době auta stojí, kolik? 100 000 Kč, možná milion, průměrná cena auta je třeba 500 000 až 1 000 000 korun, takový nejčastější příměr. Nemovitosti jsou v řádech milionů korun, jako nejlevnější nemovitosti jsou prostě, dejme tomu, od milionu a půl a výše, pokud si nekupujete nějakou menší zahrádku, ale jsou to prostě řády milionů. A to právní úskalí a ten problém v tom, že pokud by se něco nepovedlo, a to riziko pro toho majitele, případně i pro toho kupujícího, pokud bychom obrátili to situaci, že i třeba pan majitel může mít občas nekalé úmysly a nemusí být tím, za koho se vydává, tak od toho prostě je ta hodnota přidaná toho makléře nezpochybnitelná a je strašně důležitá, protože nemovitost si kupujete a prodáváte jednou, dvakrát za život, někdo možná vícekrát, ale takový je statistický průměr a ta zkušenost těch lidí s tím pádem není velká, majitel prostě, když si chce prodat nemovitost, tak je to opravdu jednorázová záležitost. Možná dvakrát do života, třikrát, pokud už je třeba staršího věku a nebo nějaké životní okolnosti, ale není to věc, kterou by dělal denně, makléř prodává nemovitosti, denně, je to profík, ví, na co se zaměřit, ví, jaké právní dokumenty, které zmínila Jana, jsou s tím spojené, na co všechno prostě, co si ohlídat, kde případně komunikovat s advokátem, kde si prostě nějaké věci předchystat tak, aby se nějakým právním problémům do budoucna zamezilo a správně a tu danou situaci a ten případ toho prodávajícího je napasovat i toho kupujícího tak, aby ten obchod byl trojstranně v pořádku a ta realitní kancelář tam sloužila jako mediátor nebo teda makléř, sloužila jako mediátor obou stran. Musí být nezávislý, prostě musí perfektně zpracovat majiteli prodej té nemovitosti a současně tomu kupujícímu dodat veškeré náležitosti, které s tou nemovitostí jsou spojené. To jsou ty dokumenty, o kterých ty jsi mluvila. A když si kupujete auto, tak taky pravděpodobně zajdete asi do specializovaného obchodu, kde se zeptáte prostě v té dané automobilce nebo prodejně aut. A občas pár z vás si kupuje auto z druhé ruky a i tam si to prověřujete a chcete prostě vědět, jestli ty dokumenty k tomu autu, když to není prvotní, jako první vůz nový, někde z prodejny vyjetý z fabriky. Tak jestli to auto je v pořádku, jestli nemá přetočený tachometr, jestli tam prostě všechny dokumenty jsou v pořádku, nejsou falešné a podobně, takže to jsou mnohem levnější záležitosti a mnohem jako častěji člověk řeší než nemovitost, takže ten příměr byl vlastně hrozně hezký.
Já bych použila, já bych použila ještě jeden příměr, ono vlastně teď tady nás vidíte jako dvě ženy, které se věnují realitám, ale vůbec si neuvědomujete, že ty reality neprodáváme my dvě, ale za námi je obří tým lidí, ať už jsou to kvalitní advokáti, advokátní kanceláře, kde tam máme zastupitelnost. To znamená, ve chvíli, kdy odjedete na dovolenou, tak my jsme schopný opravdu to celý zrealizovat za vás, vy vlastně spoustu věcí vůbec nemusíte řešit, stačí, že máte na telefonu nás. My máme soudní odhadce, máme daňaře, máme projektanty, lidi, kteří vlastně řeší i stavební povolení, když tam třeba máte na pozemku nějakou nelegální stavbu, máme lidi, kteří jsou schopni nemovitost i drobně opravit, pakliže je potřeba před prodejem před pronájmem udělat určitý facelif nemovitosti. Máme za sebou fotografy, kameramany, prostě spoustu lidí, který vy nevidíte, nevidíte tu paní, která vám uklidí nemovitost, než tam přijdou první klienti, a tohle je o tom, není to o tom si prodat nemovitost a my nejsme kasteláni, my opravdu jenom neodemykáme nemovitost. Ten pravý makléř má za sebou tým lidí, který vlastně ví přesně, co mají dělat, a ten makléři je deleguje, tzn. nejenom my máme to know-how, ale máme i ten tým lidí, kteří to know-how mají v specializovaném oboru, to znamená, my nemáme šanci všechno obsáhnout, ale máme lidi a víme přesně, komu zavolat, aby všechno to, co vy máte v té nemovitosti, co vás trápí, my jsme to identifikovali, my jsme to rozklíčovali a našli to nejlepší řešení, jak s vaší nemovitostí nakládat a jak tam najít toho správného kupujícího a v rámci české legislativy, v rámci vašeho pohodlí a v rámci toho, abychom dosáhli nejvyšší zisk za vaši nemovitost. Takže my to nejenom neříkáme, my to opravdu děláme a díky tomu máme vlastně za sebou právě tenhle tým odborníků. Není to jenom o nás, ale je to o spoustě úžasných lidí, kteří pro vaše zraky možná jsou schovaní, ale přesto pro vás pracují celou dobu.
Tak super, teď jsi to Janite ani krásně tu otázku jako uzavřela, skoro není co dodat. Mě možná napadá jenom jako úplně zkráceně, jednoduše na závěr. Uvědomte si, že to, že se rozhodnete prodat vaši nemovitost, bejvá dost často váš veškerej rodinnej majetek a ta chybovost a ty věci, co vás tam můžou potkat, za to opravdu prostě nestojí, a když se obrátíte na profesionálního realitního makléře, tak nejenom, že celej ten proces prostě pro vás bude jednodušší, nebude ta cesta tak kamenitá a dostanete z toho i maximální prostě peníze, který můžete, a proto to je jako jednoznačně doporučuju. Abysme se dostali k té další otázce.
Ano.
Která vlastně měla být na začátku. Jak si ale toho skvělýho profíka vybrat? Protože na realitním trhu je opravdu hodně realitních makléřů, většina z nich o sobě tvrdí, že jsou ty skvělý a nejlepší. Můžete si to vyzkoušet, když si zkusíte sami zainzerovat nemovitost. Kolik realitních makléřů během první hodiny z různých realitních sítí se na vás obrátí, bude si s váma chtít domluvit schůzku a bude vás přesvědčovat o tom, že on je právě ten jakoby nejlepší, který vám pomůže, já vás poprosím, zkuste jako jednoduše vypíchnout vlastně, na co si dát pozor, na co se ptát, co by ten klient.
A na co se neptat.
A na co se neptat, mám první otázku, která je naše nejoblíbenější.
Na co se nezačínat ptát, ideálně.
Co by ten klient... Vycházejme z toho, já jsem nikdy nemovitost neprodávala. Teď jsem se dostala do situace, že musím a opravdu nevím, tak, co mi ten realitní makléř může nabídnout, co by mi měl nabídnout, na co bych se měla ptát, že by opravdu za mě měl udělat, na co bych se teda měla neptat, na co si dát pozor a jak si vybrat toho nejlepšího, podle čeho se řídit? Jako řídit se podle té provize, anebo je to právě špatně.
Ano.
Ano.
Na to odpovíme s radostí.
Ano, moje vlastně je to téma, které poslední dobou častokrát řeším. A když na otázku, jaká je vaše provize, za kolik budete pro mě pracovat? Tahle otázka, my v ní nevidíme ten problém, my vám za to rádi na tuto otázku odpovíme, ale neměla by to být jediná otázka, na kterou se klient ptá a neměla by to být vlastně ta prioritní otázka, podle které posuzuje kvality makléře.
Ano, ano.
A z vaší zkušenosti, že do toho skočím, je to tak nebo to tak není? Že většina klientů kouká opravdu na tu částku a když se sejde víc nabídek.
Ano.
Je to takový trošku nešvar českých klientů, bych řekla, je to trošku nešvar českého trhu, takže ano, na co se spíš neptat, by měl znít otázka, neptat se hnedka na úvod. Pokud se chcete seznámit s makléřem nebo udělat si nějaké výběrové kolečko makléřů, neměl by ten dotaz ze strany majitelů začínat otázkou, jaká je výše vaší provize a jaká je maximální cena, kterou z toho bytu můžu dostat? To jsou samozřejmě čísla, ale ty čísla je potřeba uvést do nějakého kontextu a každý ten makléř má trošku nějaké jiné podmínky, každý ten makř trošku pracuje nějak jinak a nemělo by to být klíčové. A na to asi odpovíme nebo jestli si chceš si vzít slovo, já ti ráda nechám prostor.
No.
Na to zareagovat.
Opravdu, jak říkám, my nemáme problém klientům říct a nacenit si svoje služby, protože víme, že naše služby mají určitou kvalitu, která mimochodem byla vlastně Realiťákem roku opakovaně prověřena. Pro nás je důležité, abychom naučili klienty se ptát jinak. Je v pořádku, že zase dáme do příměru auta, pakliže si jdete kupovat auto, tak se neptáte, za kolik mi prodáte auto a jdete do jakéhokoliv obchodu s autama, ale vy si vyberete konkrétní auto, které má určité konkrétní funkce, to znamená buď auto, které vás odveze z bodu A do bodu B, anebo auto, které opravdu poskytuje určitý komfort, hlídání, parkovací senzory a tak, a stejně tak je to v realitách, stejně tak byste se měli ptát, co za tu cenu dostanete, ne jaká je cena, ale co za to dostanete? Protože leckdy se pak stane, že sice získáte za méně peněz makléře, který ale v důsledku pro vás udělá tak málo a některé věci si dokonce nechá ještě extra nacenit, tzn. že v důsledku toho nakonec finálně zaplatíte paradoxně více peněz za takzvaně méně muziky, tzn. neptejte se za kolik, ale co za tu cenu dostanete a jaké služby ten makléř poskytuje? Kromě toho, že vám to makléř i samozřejmě řekne, prověřte si, že to bude i u vaší nemovitosti, leckdy se stane, že vám ukáže, slíbí, že něco bude poskytovat a nakonec zjistíte, že to poskytuje třeba jenom pro ty lepší nemovitosti a že pro ty levnější nemovitosti se tyto služby na ni nevztahujou, tzn. nejenom částka, ale opravdové služby, a zjistěte si, že tyto služby opravdu je schopen vám zajistit, v jaké míře a ideálně, ať vám ukáže realizace, kde se tyto služby nabízely.
Přesně tak. Jinými slovy, to, co říká Jana, co je v té provizi vše obsaženo, aby to nebylo tak, že provize zní líbivě z hlediska čísel, ale je to vyjma toho, toho a dalšího, jiného prostě servisu, který už v tom balíčku té provize obsažen není, to znamená, měli byste se ptát, pokud se už ptáte na provizi nebo to téma s tím makléřem je o téma výše provize, měli byste se skutečně utvrdit, co všechno v té provizi je obsaženo a že to je k té službě automaticky, pokud se s tím daným konkrétním makléřem v rámci té dané konkrétní vybranné realní kanceláře dohodnete, dostanete. To je ad jedna, ad dvě. Já bych to opravdu vrátila i nebo doplnila Janu v tom, co říká s makléřem, uvědomte si majitelé nemovitostí, že s tím makléřem budete trávit minimálně na telefonu a na emailu poměrně hodně času, ten člověk vám musí lidsky sednout, to je prostě asi alfa a omega všeho. Je to samozřejmě obchodník, musíte dané nemovitosti a tomu, prostě tomu problému, tomu případu odborně rozumět. V České republice jsou tisíce realitních makléřů a poměrně ne úplně malé čísla počtu realitních kanceláří. Já jsem strašně ráda za realiťáka v tomhle tom směru, že vybírá pečlivě a opravdu si dává pozor na to, s kterými makléři spolupracovat. Hlídá nějakou kvalitu těch služeb z hlediska makléřů, protože víme všichni, že ten trh prošel určitou obnovou a není to ještě úplně tipťop jak by to mělo být. A já sama se setkávám s kolegy, kteří jsou na perfektní úrovni, jsou to jsou to špičkoví makléři a doporučovala bych je obratem v rámci celé republiky, protože každý z nás pracuje v nějakém regionu, ale samozřejmě znám i ty opačné případy. To úplně fajn není. Proto říkáme to vždycky o tom lidským přístupu, musí vám ten člověk sednout i v rámci nějaké komunikace, musí vás umět navnímat, musí pochopit, proč to prodáváte, jaké jsou s tím spojené, jako ten váš životní příběh, ten důvod, musí vás umět trošku nacítit a pracovat s tím, není to tolik o té nemovitosti, ale o tom vztahu mezi vámi a tím makléřem a samozřejmě i v rámci té nemovitosti by ten makléř měl být odborník, měl by vědět, co prodává, proč to prodává, jaké jsou s tím legislativní problémy spojené, ohlídat si to všechno, ale samozřejmě říct vám na férovku a na rovinu, jaké jsou podmínky v rámci té spolupráce konkrétní s vámi, jaké podmínky v rámci té provize dostanete konkrétně vy, a druhá věc, ještě hlídat si, jak už jsme tady zmínili, ale hlídat si i zprostředkovatelskou smlouvu, potkali jsme se a setkali jsme se v praxi s různými typy zprostředkovatelských smluv, jsou smlouvy, které jsou velice korektní, velice čestně napsané spravedlivě, tak, jak mají být, ale zažila jsem i smlouvy, které v sobě obsahovaly určité věci, které bych tomu majiteli rozhodně nedoporučovala podepsat a naopak bych mu řekla, ať takovou smlouvu nepodepisuje, protože je pro něho poměrně nevýhodná, takže i v tomhle tom směru je potřeba si hlídat tu zprostředkovatelskou smlouvu jako takovou.
Já bych tomu ještě teda dodala. Bohužel se nám poslední dobou dějí i to, že ačkoliv vlastně je tady realitní zákon, který už tady delší dobu je, tak bych určitě se nestyděla a zeptala se, protože vy vlastně prokazujete svojí občankou, listem vlastnictví, že jste majitelem nemovitosti, že vy jste ten konkrétní člověk, nestyďte se zeptat makléře na jeho licenci, na jeho zákonný pojištění, protože stále v roce 2024 jsou tady makléři, kteří nemají licenci, nemají pojištění a nejsou kontinuálně vzdělávaní v realitách. Lidé, kteří prodávají celý život, byty, nemají zkušenosti s nějakou problematikou třeba rodinných domů, obzvláště staršího původu, kde můžou číhat skryté vady. Opravdu si prověřujte makléře, že má kompetence, má znalosti v té dané problematice. Pakliže řešíte spoluvlastnické podíly, zjistíte si, že ten makléř už něco takového řešil. Pakliže se rozvádíte, potřebujete neprodleně prodat nějakou nemovitost a vypořádat si spolu vlastně společné jmění manželů.
Ano.
Zeptejte se, má zkušenosti ten makléř, není to jenom o tom, jestli to prodával, ale jak vlastně vám poradí? Protože to není jenom o prodeji nemovitosti, o dalších věcech, které k tomu navazují a je dobré si opravdu vyzkoušet, že ten makléř ví, co dělá a případně, že některé věci potřebuje prodiskutovat s advokátem nebo s kýmkoliv, že má možnosti, má vlastně ten tým kolem sebe. Nestyďte se, opravdu jsou to vaše peníze, váš čas, vaše nemovitost a vy si nemůžete jen tak hrát, vy potřebujete opravdu zkušeného parťáka, který se vám takzvaně bude zpovídat z toho, co s vaší nemovitostí se děje a jakým stylem odborně postupovat. A pečlivé a empaticky vám to vysvětlí.
Přesně tak, protože mu vkládáte tu důvěru v podstatě.
Ano, je to o důvěře a nestyďte se prostě si prověřit makléře, než mu tu důvěru dáte.
Takže zase krásně řečený jako holky, bezvadně jste to shrnuly a úplně na závěr tady toho tématu. Co byste si z toho měli odnést? Pokud oslovíte více realitních makléřů, být na takový ten subjektivní pocit, aby vám ten člověk na druhé straně sednul, o tom tady mluvila Lucka. Budete s ním často v kontaktu, jak telefonickým, tak emailovým, ale i osobním. Asi není příjemný ani na jedné straně se pravidelně potkávat a řešit složité věci s někým, kdo vám prostě lidsky nesedí, takže tohle to je asi zásada číslo jedna, protože to ani na té druhé straně realitního zprostředkovatele prostě nedává smysl pracovat prostě s klientem, který třeba v ní nemá důvěru, to je špatně.
Ano, ano.
A druhá věc, kterou já si z toho odnáším a kterou byste si měli odnést taky, nebojte se ptát, ptát, ptát, co všecko vám ten člověk dokáže nabídnout, jak hodně vám dokáže pomoct a teprve na základě toho si pak dejte dohromady ty čísla nakonec a vyberte si toho nejlepšího, který vám sedí a který vám opravdu nabídne maximální možný rozsah těch služeb, aby vám to pasovalo na ten váš prodej nebo případně i koupi nemovitosti.
Přesně tak.
Holky, asi už toho nestihneme moc. Ale ještě, když se bavíme o té provizi, co obsahuje ta provize, zkusili byste tady na nějakém průměrném obchodu vyspecifikovat, co vlastně ta provize obnáší, co vy dvě konkrétně klientům nabízíte všechno, jaké služby jsou v tom obsažený, samozřejmě, že každá nemovitost nebo každý prodej má nějaká svá specifika, něco snese míň, něco snese víc, ne na všecko se všecko hodí, když tady budeme mluvit o nějakých moderních technologií, u všeho to nedává smysl, ale kdybysme tak jako globálně se na to podívali, aby člověk opravdu, který nemá představu, tak aby po tom dnešním rozhovoru věděl, co by, co by měl chtít, když se budeme bavit například o prodeji bytu domů.
No, víte, ono je to opravdu o tom, že já vlastně, když se mě na to zeptá někdo v telefonu, tak já řeknu, já vám to ani nedokážu říct, protože u každé nemovitosti přistupuju individuálně, já tu nemovitost potřebuju vidět, potřebuji ji vidět po fyzický stránce a po právní stránce, po právní stránce znamená, že podívám se na list vlastnictví, opravdu ten, který je na katastru, ten podrobnější, kde se podívám na to, jak to je, podívám se, jestli opravdu na stavebním úřadě ty věci odpovídají skutečnosti a samozřejmě se podívám fyzicky na tu nemovitost, jak ta nemovitost vypadá, jestli vlastně před inzercí s tou nemovitostí nějak pracovat, od vystěhování počínaje po výmalbu. Home staging, to znamená profesionální dekorace, vlastně taková ta vizuální stránka té nemovitosti a každý z těchto kroků může se přeskočit, protože není potřeba, ale stejně tak může se, můžou se všechny ty kroky takzvaně zkomplikovat, můžou tam být tolik věcí, které potřebujeme před prodejem napravit, že najednou rozsah služeb bude mnohem větší než u jiné nemovitosti, která bude o dvě ulice dál. To znamená, moc ráda bych na tuto otázku odpověděla snadno, ale vlastně je to tak komplexní otázka, tak moc komplexní řešení všech možných věcí, že to nedokážu říct a opravdu s každým klientem si tuto otázku odpovídám až ve chvíli, kdy opravdu tyto odpovědi na tyto otázky znám.
No, já těch doplním, Jana asi mluvila o tom, že rozsah té provize, protože v Čechách nějaké standardizované prostě procento, kolik to může být, někdo to má většinou to zpravidla od nějakých 2 % do 5 % z ceny prodejní nemovitosti, takový zhruba statistický průměr nějaké 3 % z prodeje nemovitosti bývá taková nejčastější provize, pokud se ptáte obecně, ale ono to není o tomto, ten dotaz nebyl ze strany Moniky na to, jak vysoká ta provize je, ale co všechno v té provizi by mělo být a na co byste si vlastně možná měli zaměřit, pokud s tím makléřem to rozebíráte. Ono to není o tom čísle, je to o tom, jak říkala Jana a zmiňovala, co všechno v rámci toho obsahu těch služeb je. Je potřeba si uvědomit, že tam je hlavně za prvé podstatná věc, náš čas, ten čas je několik měsíců práce. Uvědomte si, vážení panové majitelé, že my provizi dostaneme vlastně až na konci celého toho případu. Do té doby realitní kancelář, případně makléř, pokud je makléř sám na sebe. I takoví tady jsou, že pracují sami na sebe, tak veškerý svůj čas, veškerou svoji iniciativu, energii, benzín, náklady marketingové jde z peněz toho daného, buď makléře, nebo té dané realitní kanceláře s vidinou toho, že možná ta provize na konci, pokud obchod se povede, dopadne a bude zinkasovaná, ale to je skutečně až po několika měsících práce proto, jak já vždycky říkám, majiteli, jak vy si vybíráte nás, i my si vybíráme vás, aby ten případ dohromady dával smysl i nám, protože to je prostě obchodní vztah, musíme si lidsky rozumět, musíme být samozřejmě na sebe napojení z toho důvodu, jak se tady zmiňovalo a dneska se o tom už mluvilo, budeme trávit spolu poměrně hodně času, nebo byste měli s tím makléřem trávit poměrně hodně času minimálně po telefonu, ale někdy i osobně, pokud v tom, v té nemovitosti bydlíte a prohlídkám se nevyhnete a musíte u toho být přítomni, tak pak i osobně mnohem více, než když ta nemovitost je prázdná a předáte makléři klíče, ale je to prostě o tom, že veškerý čas toho makléře, případně další marketingové náklady, co zmiňovala Monika, co jsou základ inzerce té nemovitosti, správné nacenění, už jenom vyhotovení odhaduje je 3–5 hodin práce pro někoho, kdo si k tomu sedne a musí vyhotovit vůbec odhad a stanovit tržní cenu té nemovitosti, pak veškeré ty další prostě týmové práce, co zmiňovala Jana už v průběhu toho našeho rozhovoru, fotografové, home staging, ať už virtuální nebo fyzický, že tam nadekorujeme tu nemovitost, úpravě fotek, grafik, příprava videa, shrnutí videa, příprava 3D virtuální prohlídky, získání konkrétních podrobných plánů, aby ta nemovitost nějak dobře vypadala i s plánky. Celkově příprava té nemovitosti je poměrně hodně týdenní, možná dvoutýdenní práce.
Někdy i déle.
Někdy i déle, pokud je to třeba větší věc nebo složitější věc než se dá na trh, ale s tím jsou potom spojené i ty další věci, co zmiňovala Jana. Někdy ta nemovitost nemá dořešenou přístupovou cestu nebo tam je, nebo tam je nějaký prostě příjezd, průjezd přes souseda, přes sousedy, není třeba tam zkolaudovaná garáž, nejsou tam nějaké další věci, které musíte řešit, než vůbec tu nemovitost můžete začít prodávat, to jsou právě ty zmiňované drobnosti. Na příkladech můžeme uvést, které ten makléř musí zohlednit, a musí si uvědomit, jestli to je standardní nemovitost bez právních vad, která se bude prodávat poměrně standardním postupem do tří měsíců, anebo to může být něco, co prostě je složitější, kde vůbec, než to kolečko papírové a administrativní a úřadové se dořeší a nemovitost, cena na trh, tak úplné třeba celkově s tím prodejem půl roku a teprve poté má makléř v podstatě nárok na tu provizi, kterou na začátku někde počítal a snaží se odhadnout, co v rozsahu těch služeb je, takže určitě veškerý marketing, čas makléře, právní služby, samozřejmě, advokát kancelář kontroluje vše od samého počátku, v kompetenci s makléřem a potom samozřejmě zajištění veškeré smluvní dokumentace, příprava kupní smlouvy, příprava rezervační smlouvy, příprava smlouvy o úschově, úschova financí, vyplacení podmínek tak, jak bylo domluveno, přepis nemovitosti na katastru, předání té nemovitosti, úklid té nemovitosti, stěhování věcí z té nemovitosti, to všechno v tom je a s mnohem, mnohem dalších drobných věcí, které jsme tady mohli jmenovat, to znamená, je to opravdu full servis od A až do Z, tak by to mělo být, není to jenom o tom, nafotit nemovitost a dát ji na trh a čekat, až se někdo ozve, je to prostě o tom.
Nejsme kasteláni.
Nejsme kasteláni, o tom to spočítat tak, aby ta nemovitost byla tržně správně nastavená, umístit ji na ten trh s tím, že očekáváme, že je umístěna za správnou tržní cenu, to znamená, že reakce lidí by měla být, pak z toho udělat to kolečko těch lidí, výběr toho daného konkrétního kupce, který splňuje zase všecky ty náležitosti, prověřit toho klienta a spustit vůbec celý ten proces, takže ono, než se dojde k tomu kupujícímu, tak ta cesta je jak dlouhá, trnitá a už v tom vlastně se počítá s tou provizí, to všechno je v tom obsaženo, není to prostě jenom o tom, že se po týdnu prodá věc, to už dneska snad skoro ani nejde a trh.
Ale umíme to, umíme to.
Umíme to.
Umíme to zázraky ne zítra ale na počkání. Já bych ještě zmínila vlastně jednu věc, že častokrát se setkám třeba s makléři nebo s klienty, kteří mi říkají, že byli za makléřem a makléř si vlastně s tou nemovitostí nedokázal poradit, ono je to velmi snadné, když přijdete za nějakým makléřem, který teda pracuje třeba za nižší provizi, na to vy slyšíte, ale makléř vám vlastně řekne, jé, taky ještě tohle a támhleto, tak to si dořešte a pak mi zavolejte, tak tohle se u nás nestává. To je právě to, že my vlastně musíme rozklíčovat ty vaše potřeby a na základě toho, jak vaše nemovitost vypadá, tak podle toho nastavíme vlastně všechny ty kroky, které jsou takhle, Lucka zrovna vyjmenovala, rozsáhlé, to znamená, my musíme napřed vidět pod tu vaši pokličku, abysme ty ingredience se tam na ně podívali a mohli jsme z nich uvařit skvělou nemovitost. A ty prohlídky, to už je taková ta třešnička na dortu.
Přesně tak.
Kde si vezmeme ty klíče, těšíme se na to hezký počasí, až si tam stoupneme před vchod, a na internetu vám ukážeme, ukážeme vlastně jenom tu.
Ten výstup.
Ten výstup, ale vy vůbec vlastně nevidíte, co za tím vším je, ale to je v pořádku. Naši klienti vlastně by tohle vůbec neměli vědět, ty by právě měli vidět jenom ty usměvavé obličeje, měli by vědět, co se z jejich nemovitosti děje a na konci by se měli těšit a napsat nám správu. Děkujeme, přišli nám akorát peníze na účet. Takže tohle je, takhle to má vypadat a za tohle nás platíte.
Jak často se ti stalo? To se tě zeptám já, že si klienti řekli jé, paní Reich, bez vás bysme to nezvládli. Ježíš, to bylo takový práce, to jsem si neuměla představit. Pravidelně, pravidelně zrovna zítra jedu za jednou klientkou řešit něco složitého, a přesně toto klientka říkala, já jsem ani ano, pravidelně zrovna nevěděla a já už měla peníze na účtě a já to říkám takhle všude. Paní Reich, já bych, co bych se bez vás počala. Takže ano, ona je moc hezký dostat tu provizi, takzvaně tu provivzi, vlastně tu částku za naše úsilí. Ale pro mě je vždycky hřejivě pocit, že kdekoliv po republice, kde mám svoje spokojené, převážně klientky, tak vlastně je moc příjemné, že se za nimi můžu stavět na kafe a velmi mě rádi uvidí, protože to není jenom o tom prodat nemovitost, ale vlastně mít s těmi klienty vztah, mít důvěru a potom čas vlastně toho prodeje. My máme mezi sebou velmi přátelské vztahy. Potvrdíš asi taky a je moc milé jako vlastně vědět, že to tím prodejem neskončilo a že ti lidé tu důvěru vložili do těch správných rukou.
Tak. A k tomu není fakt co dodat, jenom, že o tom to je a takhle by to mělo vypadat, takhle by to mělo být. Vy se o nic nestaráte. Stará se za vás profesionál, realitní makléř, vy mu na začátku řeknete svoji potřebu a na konci se těšíte na to, že vám přijdou ty peníze a na všechno ostatní je tady právě on. Já strašně moc, holky, děkuju. Zaznělo tady nespočetně nespočet informací a zajímavých věcí. Věřím, že jste si z toho něco vzali. Možná by stálo za zmínku, že holky jsou obě zapojené do projektu Realiťák roku, když vás jedna či druhá oslovila, zaujala, určitě na stránkách Realiťák roku na ně najdete kontakty, pokud uvažujete o prodeji, pronájmu nemovitosti v Praze. Protože jak Lucka, tak Jana působí v Praze, můžete si tam na ně najít přímo kontakty, oslovit je a co se týká projektu, my budeme dál pro vás natáčet takovéhle zajímavé výukové videa, samozřejmě nejenom videa, ale i v rámci celého projektu se budeme snažit, abysme vám tu realitní profesi tak nějak jakoby představovali a kultivovali ten realitní trh jako takový, aby se nestávalo, a to, co se pořád stává, že se k nám právě dostávají ty horší, ty škaredý věci, kdy slyšíme, jak jste někomu nalítli, jak jste ustaraní a jak řešíte prostě problémy, který jste řešit nemuseli? Takže sledujte, sledujte nás, sledujte projekt a pokud řešíte nějakej problém, nějakou nemovitost, obraťte se na profesionály v rámci našeho projektu, kteří jsou skvělí, prověření a určitě vám pomůžou.
Děkujeme za pozvání.
Děkujeme za pozvání.
Mějte se hezky, já taky děkuju, na shledanou.