25.2.2021 19:15
Ať už se snažíte prodat nemovitost sami, nebo prodej necháte na makléři, tak se podívejte na poslední trendy v tom, jak se nemovitosti nabízí.
Pokud chcete maximalizovat příjem za vámi prodanou nemovitost, musíte ji nabídnout atraktivně. Současné technologie umožňují za relativně nízké náklady připravit velmi atraktivní nabídkové prezentace. S těmi se pak můžete pochlubit jak na inzertních serverech (třeba na Reality.iDNES.cz), tak i na sociálních sítích. Právě tam se dnes velká část prodejů odehrává.
Je jasné, že mnoho věcí budete sami řešit obtížně, nebo vám to dá hodně práce a domlouvání. Realitní makléři jsou na to specializovaní, vybírat je můžete například podle jejich hodnocení na Realiťák roku. Obvykle neřeší vše sami, mají však nasmlouvané specialisty, které jednotlivé komponenty vyrobí na klíč. Ano, není to zadarmo, ale pokud prodáváte dům za 10 milionů, tak náklady v řádu tisíců korun se vám vrátí v maximalizaci příjmu.
Základ zvládnete sami
Některé triky jsme vám již představovali samostatně. Zmínit musíme homestaging, tedy připravení nemovitosti na prodej. V kostce, nenabízejte nemovitost tak, jak se v ní vaše rodina probudí. Je potřeba ji uklidit, upravit, prostě „načančat“. To zvládnete sami, ale zkušený makléř zná finty, jak ji udělat co nejatraktivnější. Stejně tak jsou klíčové fotografie. Ty sice zvládne i obyčejný mobil, ale profi snímky se speciálními objektivy dokážou zázraky. I to však možná zvládnete sami.
Na další inovace už však budete s největší pravděpodobností potřebovat profesionály. Začít musíme s půdorysem nemovitosti. To je věc, která by neměla chybět. Samozřejmě můžete použít výkres, ale z toho laik mnoho nepozná. Dnes jsou v kurzu 3D pohledy do nemovitosti, z kterých je zřejmé, k jakému účelu jednotlivé místnosti nebo části nemovitosti slouží. Takové 3D grafiky dělají specializované profesionální programy (případně firmy jako 3Dvirtual.cz), které si kvůli prodeji jedné nemovitosti zcela jistě pořizovat nebudete a nebudete se učit s nimi pracovat.
Máte papír na drony?
To dron s fotoaparátem možná doma máte, ale už jste si vyřídili nutnou registraci a udělali test pro jejich ovládání? Bez toho totiž od ledna nesmíte do vzduchu. Navíc kvalitní snímky lze pořídit jen s drahými drony, takže i zde se asi obrátíte na profesionály. Fotky z dronů jsou pro kupujícího praktickým náhledem, jak to v okolí nemovitosti vypadá. A když už jsme u nich, můžete výsledné fotografie nebo videa doplnit o praktické popisky, které ukážou, jaká občanská vybavenost je v okolí. V nouzi lze k tomuto účelu použít i satelitní snímky, ale ty nejsou zdaleka tak atraktivní.
A když už jsme u fotografií a videí, tak popřemýšlejte o speciálních efektech. S grafikou můžete snadno označit prodávanou nemovitost a v celkovém pohledu na okolí jí zvýraznit. Snadno tak ukážete třeba hranice pozemku, které jinak mohou v zeleni zaniknout. A když prodáváte pozemek, tak si můžete nechat grafikem nakreslit na pozemku stavbu, aby si kupující lépe představil využitelnost pozemku.
Papír není mrtvý
Pokud pak při prodeji vyhlašujete prohlídkové dny, tak se rozhodně vyplatí připravit pro zájemce potřebné materiály. Jen ať mají po prohlídce o čem přemýšlet. Na jednu stranu určitě není nutné tvořit nákladný katalog, na druhou zase není dobré to odfláknout černobílými kopiemi dokumentů. Přitom vytvoření pěkného letáku včetně profesionálního tisku není zase tak nákladné.
A když už jsme u nákladů, tak vše zmíněné znamená investice zhruba okolo 10 až 20 tisíc korun. Což jsou při dnešních cenách nemovitostí drobné. O prodeji samozřejmě rozhodují především základní parametry objektu, ale drobnosti mohou prodej urychlit a třeba i zvýšit nabídkovou cenu. Dnes se mnoho nemovitostí prodává v podstatě nejvyšší nabídce, přinuťte zájemce nabídku zvýšit.