27.11.2020 8:25
Ray Prosek, realitní makléř, RE/MAX ALOHA HOMES, USA je nejlepší realitní profesionál na Havaji a jeden z nejlepších v celých Spojených státech. Získal několik ocenění Top Sales Hawaii Awards, jakož i mezinárodní a americké ceny „Top Production Real Estate Awards“ za nejvyšší produkci v nemovitostech. Kromě toho obdržel cenu RE/MAX za celoživotní přínos a cenu RE/MAX za mezinárodní síň slávy (Lifetime Achievement RE/MAX Award & International Hall of Fame RE/MAX Award).
V jeho očích to však není jeho největší úspěch. "Mým největším úspěchem je moje šťastná, zdravá a milující rodina a skutečnost, že žijeme a milujeme pracovat v oblasti nemovitostí. Je to náš životní styl a vše v našich životech je začleněno kolem něj a do něj!“.
Ray je také neuvěřitelně oddaný vracet co nejvíce své komunitě, která mu umožnila vytvořit velmi úspěšné podnikání a životní styl, který miluje, na jednom z nejkrásnějších míst na světě, na Havaji.
Ray se také velmi angažuje v podpoře nemocnic Children's Miracle Network Hospitals – včetně místní nemocnice Kapiolani, prostřednictvím příspěvků z uzavřených transakcí. A také jako dobrovolník Master Instructor (Sensei & Shihan) vyučuje Kodokan Judo na japonské Tokai University v Kapolei a další japonská bojová umění jako například.
Jaký je váš názor na makléře v České republice v porovnání s USA?
To je jednoduchá otázka. Protože se do Česka vracím, mohu posoudit, jak se celá situace vyvíjí ve směru kvality a jak se makléři úspěšně posouvají dopředu. Třeba před 10-15 lety, když jsem přijel zpátky do České republiky a ukázal někomu svou vizitku. Velká část té vizitky byla logo firmy nebo můj obličej. Lidé na to koukali a říkali: „to snad není možný, prodáváš nemovitosti, nebo svůj ksicht“. A dneska už to je naprosto normální. Stejně tak ještě třeba před sedmi lety, když jsme hovořili o důležitosti videa a 3D skenu, tak to byla taková science fiction. A dneska, když se podíváme na úspěšné české makléře, tak všichni používají už tu stejnou technologii jako my. Jsou napojeni na sociální média a používají vše, tak jako u nás. Myslím si, že ta informační revoluce a sociální média hrozně snížila ten rozdíl. Kdysi bylo Česko třeba pět roků pozadu, potom už jen tři roky pozadu a dnes už hovoříme třeba jen o jednom roku nebo možná i méně v některých případech. Takže můj názor na makléře je, že se posouvají dopředu, jako v Americe, aspoň ti úspěšní. Ta kvalita a profesionalita se neustále zlepšuje a pomáhají k tomu i soutěže, jako třeba Realiťák roku, kde se potkají ti nejlepší, pro které hlasuje veřejnost a zároveň prochází kontrolou odborné poroty, jejímž členem mám tu čest být i já. To je motivuje, aby se ještě více zdokonalili. Ti, co to pochopí, tak to použijí také jako osobní marketing. To je stejně důležité jako schopnost dělat tu práci a prodávat nemovitosti. Čím dál tím radši se vracím zpátky na konference i do České republiky. Nejenom do Japonska, Koreji a tady, ale i do ČR, protože vidím, že ti lidi se opravdu učí, chtějí se učit a posouvají se dopředu.
Jaké schopnosti by měl mít Realiťák roku?
Realiťák roku je někdo kdo není jen volaný klienty, ale také se umí prosadit svými profesionálními schopnostmi. Jsem členem poroty, takže vidím, jak je komplexní tento výběr. Na prvním místě musí vědět, o čem je jeho práce, a to je vlastně také jedna z mých prvních otázek. Ten byznys je tak komplexní, že lidé někdy ztratí ten „big picture“, velký obrázek toho, co by vlastně měli dělat. Realiťák roku by měl vědět, jaké jsou jeho cíle. Měl by umět získat si důvěru klienta, to je vždy naprosto zásadní. Musí to být profesionál, expert ve svém oboru. Neustálé vzdělávání je naprostou samozřejmostí. Já se dnes mému osobnímu vzdělání věnuji čtyři a půl hodiny denně, a tak to mají nastavené všichni top makléři. Opravdu velká část pracovního dne tvoří sebevzdělávání. Další schopnost je umět vyhodnocovat věci, které dopadly dobře, ale i ty, které nedopadly. Proto je jedna z mých dalších otázek pro soutěžící: „Co si ve své profesionální kariéře nejvíce podělal?“. Tam uvidíme ty skutečné profesionály, kteří se vůbec nebojí hovořit o svých chybách.
Ray Prosek s ředitelkou projektu Monikou Lukášovou
Naopak, rádi se pochlubí, co nedopadlo a poté k tomu doplní, co se z toho naučili, aby se to už nikdy neopakovalo. Lidé, kteří jsou průměrní či podprůměrní, o svých chybách mluvit nebudou. Podle toho hned vidím, kdo je ten špičkový profesionál a kdo není. Velmi důležitá je také vnitřní motivace. Náš byznys je plný překážek a je lehké se nechat demotivovat.
Zmínil jste už, jak důležité je sebevzdělávání. Jak se vzděláváte vy?
Já spojuji vzdělávání vždy s něčím. Každý rok si udělám byznys plán na jednu stránku, abych ho mohl mít na zrcadle před sebou celý rok a každý den mohl vidět, jestli se posouvám tím správným směrem. Mám už nastavený rytmus tak, že ráno vstanu ve 3:55, dám si kávu a pohovořím o životě s manželkou, nebo jen relaxuji. Následně jdeme na hodinu a půl cvičit, kdy zároveň poslouchám audio knihy, které souvisí s byznysem, osobním a spirituálního rozvojem, zdravím a rodinou. Kdykoliv se přesunuji autem, poslouchám podcasty a audio knihy z Amazonu. Na konci dne se ještě snažím před spaním vyčistit si hlavu a znovu se napojím na něco, co mi přinese nějakou hodnotu. Je potřeba si stálé vymývat hlavu tím, co je pozitivní a tím co vám přinese nějaký užitek do vaší práce a života.
Jak dlouho už tohle praktikujete?
Dělám to takto každý rok, už přes 15 let. Samozřejmě do toho patří ještě další věci, jako jsou knihy a přednášení na konferencích, které jsou teď online, což ulehčí spoustu věcí. Například na online konferenci v Brazílii jsem přednášel pro 41 tisíc lidí z 60 států po celé zeměkouli. To by normálně nebylo možné. Takže konference, kurzy, školení a osobní koučink. Já sám mám kouče na všechno. Na byznys, životosprávu, realitní činnost… na cokoliv.
Proč jste se rozhodl podílet na projektu EDU Effective – online microlearning kurzů a vzdělávání?
Education a effectivity by mělo být a jsou spojené. Skoro každý dnes může mít k těmto online kurzům přístup. 95 % veškerého učení tady u nás probíhá přesně tímto způsobem, a proto také věřím, že EDU Effective je ta správná cesta. Věřím, že ty nejefektivnější a nejintenzivnější zkušenosti a poznání, jsou právě tehdy, když máte krátké a intenzivní bloky, které jsou přesně k věci. Učí je experti, kteří nejenom vyučují, ale i dělají v praxi to, o čem hovoří. A pokud se jedná o dostupné a online vyučování, jako je to v případě EDU Effective, tak potom je ten výsledek super.
Doporučil byste EDU Effective MBA, LL.M. nebo DBA a online vzdělávání i realitním makléřům?
Samozřejmě. Jak jinak se zlepšovat, než získávat informace v té nejčistší a nejefektivnější možné formě. EDU Effective na to definitivně má tu platformu a kapacitu. Doporučil bych nejenom EDU Effective, ale i kombinaci těchto online kurzů s koučinkem, audio knihami a videi z YouTube. Člověk si dnes ale musí dávat pozor, odkud ty informace a rady konzumuje. Noví studenti často nemusejí rozlišit, kde ta kvalita je a kde ne, takže stráví čas učením se něčeho, co nemusí fungovat. A k tomu rozlišení je potřeba právě ta zkušenost, expertiza a důvěryhodnost, kterou EDU nabízí.