24.9.2024 19:23
Segment garáží na českém realitním trhu zažívá v období 2015-2024 významný růst, který je primárně poháněn nedostatkem parkovacích prostor ve velkých městech a rostoucím zájmem o bezpečné stání pro automobily. Tento růst je podpořen jak změnami v urbanistickém plánování, tak zvýšeným důrazem na bezpečnost a pohodlí.
Vývoj cen:
Ceny garáží vykazují signifikantní nárůst, což odráží zvyšující se hodnotu parkovacích prostor v kontextu urbanizace a zahušťování měst. Průměrná cena za m² v roce 2015 byla 10 570 Kč, zatímco odhady pro rok 2024 ukazují na průměrnou cenu až 21 380 Kč.
Ondřej Hon, majitel CEMAP - cenové mapy "Růst cen garáží signalizuje nejen nedostatek parkovacích prostor, ale i rostoucí poptávku po bezpečném a dostupném parkování, což představuje významný investiční potenciál pro ty, kteří hledají stabilní výnosy."
Robert Hanzl, generální ředitel NEXT REALITY říká: "Drobní investoři si již před časem všimli, že garáže jsou velmi zajímavou komoditou k investicím. Nabízejí relativně nízkou počáteční investici, nadprůměrný procentulení výnos z nájmu, růst hodnoty a dobrou likviditu. Vzhledem k potřebě lidí cestovat, se navíc zvyšují požadavky na parkování. Regulace místních samospráv navíc omezují parkování, proto se poptávka po zajištěném parkování zvyšuje každý rok.."
Vývoj nabídky:
Nabídka garáží na trhu je omezená a neodpovídá rostoucí poptávce. Tento trend je zvláště patrný ve velkých městech, kde nová výstavba nedokáže pokrýt zvýšené požadavky na parkování.
Monika Lukášová, ředitelka projektu Realiťák roku a úspěšná realitní makléřka společnosti ReDeMa: "Problematika garáží je často přehlížena, přestože má přímý vliv na kvalitu života ve městech. Je potřeba, aby městské plánování reagovalo na tyto výzvy efektivnějším využíváním dostupného prostoru a inovacemi v parkovací infrastruktuře."
Pavel Rakouš, vedoucí oddělení realitní činnosti Ministerstva pro místní rozvoj: „Zcela novým fenoménem, se kterým se budou muset naučit pracovat realitní zprostředkovatelé, je problematika garáží či garážových stání pro elektromobily. Cena garážového stání či garáže s dostatečnou elektro kapacitou pro instalaci Wallboxu a splňující zcela nové požadavky na zejména požární bezpečnost je řádově o 20 až 35 % vyšší než u srovnatelných bez možnosti dobíjení a trvalého stání elektromobilu.“
Regionální dynamika:
Ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno, a Ostrava, je zaznamenán značný nedostatek garáží, což vede k rychlému nárůstu cen. Tyto oblasti, s hustým obyvatelstvem a omezeným počtem dostupných parkovacích míst, vykazují silnou poptávku, která převyšuje nabídku.
Naopak, v méně urbanizovaných krajích, jako jsou Karlovarský a Pardubický, není poptávka po garážích tak výrazná. V těchto oblastech je dostupnost parkování méně problematikou, a proto ceny garáží rostou pomaleji. To může představovat příležitost pro investory, kteří hledají méně konkurenční trhy.
V Plzeňském kraji, který prochází růstem průmyslových zón a rozvojem infrastruktury, se zvyšuje zájem o garáže jak pro osobní, tak komerční využití. Dynamika trhu zde je příznivá jak pro prodejce, tak pro kupující, jelikož nová výstavba a rozšíření města vytváří nové příležitosti.
Jan Hrubý, generální ředitel RE/MAX Česko a Slovensko komentuje: „Segment garáží se stává čím dál tím důležitější, i když mnohdy opomíjený. V Praze a ve větších městech, kde je tlak na parkovací místa enormní, se poptávka po garážích zvyšuje. To je samozřejmě důsledkem rostoucí urbanizace a nedostatku prostoru. Co mě na tomto trhu opravdu fascinuje, je jeho rozmanitost. Zatímco v hustě zalidněných městech ceny letí vzhůru, v méně přeplněných oblastech se otevírají nové investiční příležitosti.“
Závěry:
Analýza trhu s garážemi ukazuje, že narůstající poptávka a omezená nabídka vedou k výraznému růstu cen, zejména ve velkých městech, což vyvolává otázky ohledně udržitelnosti a dostupnosti. Zatímco růst cen může být pro investory přitažlivý, pro obyvatele měst představuje výzvu. V důsledku toho je zásadní, aby městské plánování a politiky reflektovaly tyto výzvy a přijímaly opatření k rozšíření nabídky a zlepšení regulace, což může zahrnovat podporu nové výstavby, zefektivnění využití stávajících parkovacích ploch a integraci moderních technologií pro správu parkovacích prostor. Tato kombinace opatření může přispět k vytvoření zdravějšího a dostupnějšího parkovacího prostředí ve městech po celé České republice.