10.6.2021 9:23
Dalším hostem, který přijal naše pozvání do pořadu Realiťák roku TVÁŘÍ V TVÁŘ, je Adam Šimoník z Vojta Reality.
Adam je absolutním vítězem projektu Realiťák roku 2019 a v roce 2020 byl na druhém místě v celkovém pořadí. Oba roky je nejlepším makléřem v Olomouckém kraji.
Podcast
Další díly můžete sledovat ZDE.
Kompletní přepis rozhovoru pořadu Realiťák roku TVÁŘÍ V TVÁŘ Adamem Šimoníkem, který moderovala Monika Lukášová, ředitelka projektu Realiťák rok. Celý seriál pro vás chystá pravidelně projekt Realiťák roku, který pořádají Reality.iDNES.cz:
Dobrý den dámy a pánové, vítáme vás při sledování dalšího dílu našeho pořadu Realiťákovi tváří v tvář. Dnes moje pozvání přijal Adam Šimoník a Vojta reality. Adam získal první místo ve druhém ročníku projektu realiťák roku a druhé místo ve třetím ročníku Realiťák roku. Adame, dobrý den.
Dobrý den, Moniko, já vás zdravím a děkuji za pozvání do Prahy.
Adame, jste velmi úspěšný realitní makléř, to jako, o tom, kolik jste získal ocenění vypovídá. Jak dlouho se věnujete realitám a co vás k téhle profesi vůbec přivedlo. Rozhodl jste se jako mladý půjdete na studia, stanu se realitním makléřem, nebo tomu pomohla nějaká náhoda. Prozraďte mi váš příběh.
Do realit jsem se dostal v podstatě díky nehodě. Já jsem se dříve.
Ne. Nehoda. Náhoda. Ne. Náhoda. Nehoda.
Byla to nehoda. Já jsem se do realit dostal v podstatě díky tomu je jsem měl úraz. Dříve jsem se věnoval snowboardingu, lítal jsem po světě, ať už to byla Kanada, Nový Zéland, Francie nebo Rakousko, ze zimy do zimy jak se říká. Při přípravě na jedny závody jsem si docela ošklivě zlomil nohu. A tím pádem jsem byl odkázán na nějakou rehabilitaci a rekonvalescenci tady v České republice. Souběžně s tím, když je to zjistil můj dobrý kamarád a jednatel společnosti Vojta reality, který potřebova tenkrát pomoc nejenom teda na pozici asistentský, kde jsem začínal jako v podstatě v této společnosti, ale také jsme potom vymýšleli různé marketingové kroky, tak abysme tu společnost povznesli trošku lépe na tom olomouckém trhu. Tam mě čekalo nějaké tři čtvrtě roku zaučení, seznámení se s tou problematikou, ať už právní nebo technickou v rámci převodu vlastnických práv nemovitostí nebo pronájmů nemovitostí. A následně jsem se vlastně vydal koncem roku tou cestou realitního makléře, kdy už jsem byl schopen se takzvaně postavit sám na sebe, a měl jsem dostatečné vědomosti, abych mohl prezentovat nejenom kodex firmy Vojta reality, ale také i sám sebe.
Ale kolik je to let.
Teď je to let, je to 2019, 2020 a teď 2021, takže v podstatě 3 roky s tím, že prvního třičtvrtě roku opravdu bylo spíše takové to zaučení, seznámení, Back office, naučit se nemovitosti nejenom prezentovat.
Takže během tří let v podstatě od nuly na vrchol.
Je to vrchol, na vrchol je ty těžké se dostat, nicméně je tam ještě těžší se tam potom udržet, že jo.
Možná tím, že jste byl a ještě určitě jste velký sportovec, máte rád adrenalin, soutěživost, výzvy.
Ty sporty určitě mají co dočinění nejenom s přístupem ke klientům, protože když dělám různé bojové sporty, kde se učíme respektu k soupeři, nějaké pokoře a disciplíně, tak samozřejmě děláme i ty adrenalinové sporty, a musím uznat, že občas u nás v Olomouckém kraji realitní branže je trošku adrenalinový sport.
Buďte konkrétní, co je tedy vaším koníčkem, k jakým sportům se věnujete?
Věnuju se kickboxu, věnuju se, do volného času bych taky zařadil drobné natáčení kaskadérských scének pro různé filmové společnosti, teď jsem byl na jednom seriálu, asi nebudu jmenovat přímo tu společnost, kterou jsme natáčeli, tady s nima velká společnost u nás na Bouzově. Tak jsem si tam stříhnul hradní stráž a takového rytíře, což bylo moc fajn, protože sám mám rád středověké filmy, do toho byly jiné české drobnosti, ale nicméně to je spíše koníček volnočasový, a nemá nic společného s mojí profesí.
To byla další otázka, na kterou jsem se chtěla zeptat, jako volný čas a vaše koníčky, ale vy to máte tak jako naplněný, že už asi další, další čas na to, abyste se věnoval ještě něčemu jinýmu, než profesi a sportu, nezbývá.
Snažím se věnovat i svému okolí, rodině, přátelům. Výhodou realitního zprostředkovatele je ta, že my jsme páni svého času, a tak je určitě důležité najít ten balanc, protože myslím si, že v naší branži je takové velice známé pravidlo vyhoření, kdy člověk příliš pracuje a nevěnuje se sám sobě, ať už je to nějaká ta část těla nebo mysli, tak potom přijde třeba takovéto vyhoření.
Jak dlouho hledáte ten balanc, protože realitní zprostředkovatel je podle mě jako nepřetržitá směna, nepřetržitá služba, víkendy, večery. Necháváte si nějaký čas pro sebe. Máte to nějak jakoby daný, že si prostě řeknete, že prostě v neděli ne. Nebo, nebo si vyhradíte nějaký dny nebo v tom měsíci, že fakt jako ne.
Snažím a se nicméně tj. Individuální teď zpravidla, co se děje na realitním trhu. Klienti, kteří aktivně hledají, nemají na sebe čas, jsou to lidi pracující. Nemají čas na to, aby se potkali skoro doma přes týden. A potom ty prohlídky třeba směřují na víkendy, kdy já samozřejmě se snažím vyjít vstříc. Nicméně snažím se tam najít i čas pro sebe, a jediný čas, který teďka nevěnuji klientům díky tomu, že vlastně díky Realiťákovi roku jsem nabyl možnost studovat MBA od Lingsu, tak jsem si řekl, že každý čtvrtek prostě ráno do minimálně dvou hodin se budu věnovat studiím, neboť ten časový pres opravdu toho makléře může být různorodý. A je potřeba opravdu selektovat nějaký priority tak, aby všechno probíhalo tak, jak má.
Jak dlouho studujete už.
Začal jsem minulé září a postupně se dostávám jednotlivými předměty studia, ať už jsou to webináře, jsou to různé dokumentace a vlastní materiály, které souvisí s tím studiem, tak potom jsou tam samozřejmě skládání nějakých prací a testů, které jsou nedílnou součástí.
A vím o vás, že jste nějakou dobu žil v Americe. Je to tak?
Byla to Kanada.
Tak Kanada.
V Kanadě jsem byl vlastně 3 roky, 3 sezóny. A tenkrát jsem tam odletěl v roce 2009, kdy jsem se dostal do výběrového řízení v rámci jako pořadatel olympijských her, které byly ve Whistleru a ve Vancouveru, takže jsem to měl na starost nějakou svoji sekci, sektor. Bylo to úžasné, a pak vlastně díky tomu jsem spadl trošku hlouběji do toho snowboardingu a potom jsem se přesunul vlastně na Nový Zéland, z Nového Zélandu jsem lítal mezi vlastně jižní a severní hemisférou. Na Novém Zélandu vlastně začíná zima teď duben, květen, takže jsem měl vždycky nějakou přestávku v České republice na měsíc, jsem se po potkal s rodiči, s kamarády, a pak jsem zase vyrazil na půl roku někam jinam do světa.
Takhle, jak o tom mluvíte, parádní život. Jako dovedu si ho představit.
Super, líbilo se to.
Kde vidíte svoje slabiny a nějaký prostor pro zlepšení, když se vrátíme samozřejmě k profesnímu životu.
Já si myslím, že v rámci naší branže to, že někdo dělá něco 10 let neznamená, že to dělá dobře. Ať už je o tom sebevzdělávání, a můžu tady třeba zmínit opravdu kurz, akademii od Realitního vzdělávacího instituu, který jsem si prošel, když jsem přišel s tím, že jsem Realiťák roku. A všechno vím, tak tam bylo opravdu nastaveno obratem zrcadlo, kde třeba některé přednášky, ať už to byla paní Cikánková nebo pan Jonáš, který je opravdu specialista na exekuce a insolvence, tak jsem byl opravdu seznámen do hloubi s tou problematikou, a třeba tenhle kurs od té akademie bych doporučil i těm realitním ne dinosaurům, ale těm lidem, kteří se jim věnují dekády, protože i já jsem si tam přišel na spoustu nových technologií, nápadů, a vlastně postupům, jak udělat naši práci opravdu lépe a společně ji povznést trošku výše, protože nemá úplně dobré předsudky u české klientely.
2× jste se dobře umístil v projektu Realiťák roku. To je určitě velký úspěch, ale hlavně za tím něco stojí. Ve vší branži je velká konkurence. V čem si myslíte, že jsou vaše silné stránky, v čem si jste, tak jako jistí v kramflecích, a v čem máte něco navrch oproti konkurenci, že jste tak dobře 2× převálcoval. Přece jenom do toho semifinále a finále se jako dostali, už opravdu jako profíci jako. Makléři kvalitní.
Já si myslím, že mi určitě v tomhle pomohl ten pobyt v zahraničí, marketing, který jsem dělal v zahraničí, protože vám to dá takovou lepší perspektivu a náhled na celou tu věc, kde záměrem je samozřejmě spokojenost klienta. Ti naši klienti jsou různí. A ke každému obchodu je potřeba přistupovat s individuálním přístupem. Příběhy vlastně prodávající můžou být různé a můžou být i velice smutné. Tudíž mým úkolem je toho člověka opravdu dostat do situace tak, aby on byl spokojen s celým tím procesem. Stát se tou přidanou hodnotou vlastně celého toho průběhu té transakce, a pomoc mu nejenom ušetří čas, ale hlavně peníze, které v případě samoprodeje opravdu byli i takoví klienti, kteří si to chtěli zkusit sami a po pár měsících vám zavolají, teda pane Šimoníku, opravdu mohl byste mi pomoct ne a lidi mezitím zestárli třeba o rok a půl. A pak jenom mně trvá nějaký krátký čas, dostaneme to tam, kam jsem jim slíbil na začátku.
Pamatujete si na svůj první realitní obchod?
Můj první národní obchod, budeme se bavit teď o prodeji nebo pronájmu?
První byl prodej nebo pronájem?
První byla samozřejmě pronájem. Já jsem měl tu možnost, že díky vlastně širokému portfoliu klientů, kterým se staráme o nemovitosti v rámci Olomouckého kraje, mi bylo pár zakázek svěřeno. Byly to takové ty možná pro někoho nezajímavé kancelářské prostory, obchodní prostory někde v přízemí. Nicméně ten, kdo vlastní tady tyhle kanceláře, a nebo prostory přízemí, vlastní celý činžovní dům. A my jsme se tam dostali vlastně do hledáčku spoustu těch domů, protože každý má svého souseda, a to dobré doporučení, což je za mě ten nejlepší marketing realitní makléře, mě potom dostalo vlastně až úplně tam, kam jsem chtěl se dostat vlastně do doby, kdy klienti se spíše obrací na vás, než vy na něj s nějakou žádostí nebo hrozbou o spolupráci. A můj první prodej byl určitě chata, kterou jsem nabral kdysi ještě tenkrát od kamarádky. Chatu jsme prodali bez prohlídky, protože to byla tak žádaná lokalita, že hned druhý den nám volala paní, že jede k nám do kanceláře rezervovat, s nemovitostí jsem ji chtěl seznámit. Nicméně ona nemovitost znala, protože bydlela její známá, jako sousedka, takže tam to šlo opravdu vás rád, byl první prodej v rámci pronájmu, si pamatuju. Byly to komerční prostory u nás v centru v Olomouci, kde jsme vlastně z původního zlatnictví i v rámci kolaudace a potom součinně s hygienou udělali pizzerii, a ta je tam dodnes.
Až ještě mě teď napadá otázka, vy jste zmiňoval, že každý realitní obchod má svůj příběh. Pamatujete si na nějaký nejsilnější, který se skrýval za tím obchodem, který se vás třeba i dotknul nějak víc než všechny ostatní.
Rozvodová řízení a samozřejmě ztráta osoby blízké jsou opravdu věci a pro mě příběhy, které je potřeba řešit individuálně. Klienti, ať už jsou to prodávající, můžou být nejenom citliví díky tedy tomu tématu, ale samozřejmě jsou emočně spjati s tou nemovitostí. A je potřeba opravdu ten celý projekt uchopit takzvaně bezbolestně, efektivně, a s maximální (???).
Pamatujete si na nějakej 1 konkrétní, které vás jako víc zasáhnul, že jste se třeba do toho příběhu vy.
A určitě to byla ztráta rodičů jednoho z mých klientů, kteří. Byla to v podstatě nehoda, nicméně i tahle situace v rámci potom vyřešení celého dědictví, jsme potřebovali celý ten, tu rodinu zase posunout někam jinam, a na základě toho, protože to byli i známí, tak jsme museli trošku to uchopit ještě více, než by to bylo třeba jenom takový známý, jako že neznámý.
Poslední rok žijeme v takový zvláštní době, v době covidový. Změnilo se nějak chování klientů na realitním trhu. Můžeme se podívat, jak na stranu kupujícího, tak prodávajících.
Já eviduji enormní zájem o nemovitosti v rámci posledních několika měsíců. A myslím si, že COVID se úplně (???).
Ale myslíte, že to souvisí s covidem. Pardon, že vám skočím, nebo je to trend prostě, který...
Je to momentální trend určitě. Trend ovlivnilo zrušení daně z nabytí nemovitosti minulý rok. A samozřejmě banky, jestli můžu posoudit, tak za posledních 7 let máme v podstatě nejvýznamnější a nejpříjemnější sazby. Nicméně věřím, že i tohle se začne brzy korigovat, nicméně tady tyhle 2 faktory velice ovlivnily poptávku. A v neposlední řadě lidé mají v současnosti strach, co bude, jestli nepřijde nějaká hyperinflace, a takhle díky tomu, že nemovitost je komodita, která tu svoji cenu drží, a jenom tak nebude ovlivněna nějakou hyperinflaci, tudíž spoustu lidí se snaží, neříkám topit peníze v nemovitostech, ale snaží se někde uložit tak, aby to mělo nějaké bezpečí.
Nějakej strach kupujících, chození na prohlídek.
A my jsme k tomu přistoupili velice efektivně díky prestižním a exkluzivním prezentačním nástrojům. My už opravdu chodíme s těmi zájemci pouze se podívat, jestli to tak vypadá, ať už jsou to 3D skeny, půdorysy, video prohlídky. Jsme schopni spoustu informací poslat už dopředu, abysme se opravdu potkali s těmi vážnými zájemci.
Třeba starší generace je schopná takhle fungovat.
I starší generace. Já teďka eviduji hlavní kupující skupinu do 50 let, jo, což jsou všichni, kdo už mají ty sociální sítě a jsou schopni komunikovat i v rámci toho onlinu a e-mailů. U starších lidí máme spíše zájemce třeba v rámci pronájmů, nicméně díky vládním opatřením teď ty pronájmy nejdou třeba tam, kde někdo bydlí, takže proto my tu nemovitost máme naskenovanou a opravdu lidé si přijdou pouze ověřit to, co jim prezentujeme, jestli to tak opravdu vypadá, a díky tomu jsem teď prodal nemalý počet nemovitostí a březen je za mě nejúspěšnější měsícem za celou moji kariéru a je to právě, odvíjí se to od toho, od té prezentace kde i přestože máme nějaká vládní opatření striktně dány na naší profesi, tak se snažíme tomu vyjít vstříc a opravdu dodržovat nejenom to bezpečí na těch prohlídkách, ale chránit tím třeba ty případné majitele.
A dneska se prodá teda asi každá nemovitost podle toho, co říkáte. Jak dlouho průměrně trvá prodej nemovitosti.
U mě teď, co jsem měl, tak většinou nemovitost za minulý měsíc jsem jich prodal sedm, a převážná většina byla do týdne pryč. Některé se na internet ani nedostaly. Samozřejmě ta nejdražší chvíli trvala. Ale zas to bylo díky tomu, že to byl rodinný dům skoro za 14 000 000, takže i tahle nemovitost si našla svého kupujícího.
Jaké je procento nemovitostí, který vůbec nemusíte pustil ven.
Teď se dostáváme díky poptávkovému systému, kterej vlastně vy jako náš klient si založíte bezplatně poptávku. Ta nabídka je vám přednostně zpracována a odeslána na e-mail. Máte 24 hodin reagovat možnost, když se vám to nelíbí, samozřejmě nemusíte reagovat. Pokud se vám to líbí, máte možnost se dostat do prvního prohlídkového dne, který samozřejmě jsou individuální. Není to o tom, že bysme se tam sešli všichni, ale v rámci prvních prohlídek. A pak my třeba i v rámci toho VIP systému už dopředu víme, jaké jsou vaše možnosti v rámci financování, čeká vás i bezplatná konzultace s naším nezávislým finančním poradcem, což je velká přidaná hodnota, protože když půjdete do banky zajistit si nějakou, nebo zjistit si vaši možnou bonitu a kam byste se dostala, tak nikdy nezjistíte, od této banky, že soused to zrovna třeba teď dělá lépe, jo. Takže u těch klientů už. My můžeme považovat za klienty s připraveným financováním a na to zase slyší i ti prodávající, tudíž některé projekty byly do týdne, a teď, co zůstává na internetu déle, jak měsíc. Občas může být nějaký problémem, zvláště u ceny.
Děkuju, a na závěr je taková osobnější otázka. Otázka související s Realiťákem roku, s projektem realiťák kroku. Ve druhém ročníku jste byl na prvním místě, měl jste Zlato. Třetí ročník druhý místo. Vnímáte to jako zklamání nebo naopak výzvu?
Aby byl upřímný. Samozřejmě jako muž, mé ego chvíli krvácelo, nicméně pro mě je to zase takové to popíchnutí neusnout na vavřínech, protože, jak mi jednou řekl pan Slanina z advokátní kanceláře, se kterou spolupracujete.
Člen poroty.
Člen poroty, samozřejmě, děkuji za doplnění. Dostat se na vrchol je těžké. Udržet se tam je mnohem těžší a samozřejmě já jsem to, na začátku, když jsem tenkrát do té soutěže, anebo ankety vstoupil. Jednatel naší společnosti mi řekl, že šanci nemáme, že nás převálcují ty větší. Nicméně tahle soutěž nebo anketa není o kvantitě, nicméně o kvalitě, a to si myslím, že rozhodlo. Samozřejmě, ať už to byly testy, nějaká ta obhajoba mojí osoby před porotou, Mysteryshoppingy, a další prezentační prvky, který jsme se snažili začlenit v krátké době tak, abysme opravdu mohli konkurovat v rámci Olomouckého kraje, kam jsme to cílili, a což byl můj primární, nějaký takový cíl, tak si myslím, že ať už to byl rok minulý nebo ten předchozí, tak 2× být zvolený nejlepším realitním makléřem v Olomouckém kraji, je poměrně velkou poctou, a to že jsem byl na bedně, spíš je taková ta třešnička na dortu.
Ono to, že jste nejlepší v Olomouckém kraji, je jako skvělý, jste ho uhájil 2× takže ještě co vám přijde nejtěžší v projektu?
Projekt. Já si myslím, že je částečně časově náročný, ale pokud ten člověk tu svoji práci dělá poctivě, tak jak by měl a opravdu to necílil jenom na to. Já chci zase vyhrát, tak v podstatě ruku v ruce je tam taková motivace někdy zezadu, zrovna za vaším ramenem opravdu tu práci dělat tak, aby nejenom vás motivovala k lepší práci, správné komunikaci, prezentaci a opravdu dotažení toho projektu do konce, protože u mně není záměrem u zakázky zarezervovat, nicméně celý ten projekt dotáhnout do konce tak ať nejenom je samozřejmě spokojená strana prodávajících, kterou zastupují výhradně na základě exkluzivní smlouvy, ale ať je třeba s ní spokojená ta strana kupující, protože i z té strany kupující vám můžou při dobré reference. A teď díky právě třeba prodeji toho rodinného domu, jak jsme o něm povídali, v Olomoucí, chystám do prodeje tady byt zhruba za 12 000 000 v Praze, protože klienti byli tak oslovení, že i přestože Praha je plná zajímavých makléřů a já jich tady znám pár osobně, tak oni mi řekli, že by byli rádi, kdybych to dotáhl celé do konce, protože byli seznámeni nejenom svojí prací od A až po Z, kde si vlastně měli možnost vyzkoušet, co je čeká v rámci vlastně potom té prezentace jejich nemovitostí, jaký byl ten postup, jak proběhla rezervace. A jaké dokumenty a všechny podklady jsme byli schopni zajistit před tím než jsme to dotáhli takzvaně ke zdárnému konci.
Takže budete jezdit více do Prahy. Můžeme se více potkávat.
Velice rád se s vámi tady zase sejdu sejdou, ať už v rámci natáčení, anebo nějakého (???):
Adame děkuju moc za váš čas a přeju vám, ať se vám pořád daří nejenom v pracovním životě, ale i v osobním.
Děkuju. Děkuju za pozvání.
Mějte se krásně.