8.7.2022 6:48

TVÁŘÍ V TVÁŘ - Petr Morcinek

TVÁŘÍ V TVÁŘ - Petr Morcinek

Dalším hostem, který přijal naše pozvání do pořadu, který pro vás připravujeme již druhým rokem je Petr Morcinek, majitel M&M Reality. A co nám o sobě Petr prozradil?

 

Petr MAKOVSKÝ 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího pořadu z cyklu tváří v tvář Realiťák roku. Dnes jsme se vypravili do Ostravy a je mým milým hostem vizionář, stratég a majitel společnosti M&M reality. Dobrý den.

Petr MORCINEK 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ 

Já jsem strašně rád, že jste přijal naše pozvání. My jsme přijeli za váma, tady už jsme dlouho nebyli. Jak jste na to vlastně s volným časem v tuhle chvíli, protože vím, že jste neustále v pohybu, neustále něco děláte. Máte taky volný čas, čemu se věnujete?

Petr MORCINEK 

Jo mám, tak já jsem teď vlastně mám po padesátce, takže vlastně člověk trošku bilancuje, už ve třicítce začíná bilancovat, ve čtyřicítce, v padesátce, v padesátce asi nejvíc, tak vlastně už k tomu mám takovou větu, že já jsem vlastně, když jsem se vrátil zpět, tak já jsem mezi tím 20. a 30. rokem jsem podnikal 18 hodin denně, 30,40 16 hodin denně a teď to tak mezi 14 hodinami denně, tak jako ubírám kousek, no, tak těžko říct, jestli to je moc nebo málo, tak to je vlastně odpověď na to, kolik mám času. Na druhé straně já bych řekl, že mě to podnikání baví a vlastně možná taky bych vysvětlil, vysvětlil tu vaši otázku. Vlastně vždycky, když mi říkají, že jsem na dovolené, tak já se snažím říct, že jsem na dovolené celý život, tak mě to podnikání baví. Takže já vlastně nemám problém s tím, že, že jsem neustále v pohybu.

Petr MAKOVSKÝ 

Říkal jste 14 hodin, 14 hodin denně, to zbývá ještě 10 hodin, něco se musí spát, co děláte mezitím, než vlastně vyplníte ten čas na spaní a tou prací, to znamená, zbude tam ještě pár hodin určitě?

Petr MORCINEK 

Takže tam bych asi řekl, že pracuji, no, nevím asi pracuji, ale tak my hodně sportujeme a děláme skoro úplně všechno, co se dělat dá, takže a blbě jakoby všechno, takže nějak hrajeme tenis a fotbal, hokej a na windsurfing, jezdíme, létáme vlastně. Tak pořád něco, no, ale že bych jako si sednul nějak jako a řekl, tak a teď budu, já nevím, ležet 14 dní na pláži, tak to neumím.

Petr MAKOVSKÝ 

Jak se na to dívá vaše rodina, že ve finále, nebo že neustále, v uvozovkách, neustále pracuje. Zvykla si?

Petr MORCINEK 

Já myslím, že si zvykla. A já bych řekl, že, asi si zvykla, musel bych to nechat na nich, tu odpověď.

Petr MAKOVSKÝ

Možná se jich někdy zeptáme. Pojďme se dostat ale k byznysu, k realitnímu byznysu. M&M reality je největší realitní firma v České republice. Co vlastně děláte pro realitní trh obecně, teď se nebavme o tom, co děláte jako primárně uvnitř firmy, ale co děláte pro ten trh jako takový, aby se, jak my říkáme povznesl trošku.

Petr MORCINEK 

Na jednu stranu je to strašně těžká otázka, já nevím, jestli si to vlastně uvědomujou firmy nebo všechny realitní firmy, ale my se doopravdy snažíme, i M&M měly vlastně svoji genezi, když začínáte tu firmu, tak to děláte jinak, než když to je uprostřed, než když jste, nechci říct na konci, ale než dojdete do nějaké fáze, že ta, že ta firma je doopravdy stabilizovaná, a my se posledních, řekl bych, 5-6 let doopravdy intenzivně snažíme o to, aby, aby vlastně to, aby se nepovznášela jenom značka M&M na tom trhu, ale aby, aby vlastně ten realitní obor byl, šel nahoru, a proto vlastně i všechny naše televizní reklamy a rádiové reklamy, tak vyústily v to rozhodnutí, že nebudeme propagovat jenom M&M značku, ale se budeme snažit měnit k dobrému ten obor. Já bych řekl, že vlastně většina realitních kanceláří na tom trhu to pochopila, vlastně skoro všechny, až jako na malé výjimky, tak všichni pochopili, že, že potřebujou mít nadšené klienty a že ta kvalita vlastně to ten celý obor změní, takže my se snažíme tomu, tomu přispívat, ať už tabletem, ať už sofistikovanou činností, ať už tou inzercí, anebo třeba i nadací naší.

Petr MAKOVSKÝ 

Mě tam zaujalo to, že to většina realitních firem pochopila. Na druhou stranu víceméně na tom trhu koluje, jakmile se řekne M&M reality, tak to kdokoliv konkurence začne hejtit, víceméně vás nemají rádi, proč, proč to dávají vlastně naživo vidět, nebo dávat ven tuhle tuhle tu informaci. Je to nějaký stigma z minulosti nebo tím, že jste největší, tak vlastně jste nejlepší terč?

Petr MORCINEK 

Popravdě já to vlastně nemám čas vnímat, ale vím, o čem mluvíte. A já bych řekl vlastně, že to, že to nejdůležitější na tom je se soustředit vlastně na sebe, na to, aby, a možná, že to bude i jako kousek minulost, kdy M&M začínal, ale každý vlastně nějak začínal, ale..., to je složitá otázka vlastně jo, já uvažuju, jak odpovědět přesně, ať...

Petr MAKOVSKÝ 

Je složitý samozřejmě, protože samo se to týká vašeho...

Petr MORCINEK 

Ono to může vypadat, že si vlastně nevšímáme my doopravdy vlastně se nesoustředíme na nikoho, když mám odpovědět. Já jsem vlastně na všech seminářích, protože se sem tam naši makléři na to zeptají, proč, proč ten či onen, říká o M&M to, co třeba říká. A ono totiž za každou firmu mluví výsledky, a to je vlastně to nejdůležitějšího, jaký máte pocit z té práce a jaký máte výsledek, já se snažím vlastně na každém, každý rok v lednu máme takový mítink velký a tam vlastně vždycky ukazujeme čísla, jak na tom jsme, my vlastně posledních 14 let, co ta firma tady na trhu je, tak vlastně každý rok rosteme rosteme rosteme, takže ty čísla mluví jasně, ta, ale já myslím, že to, že, že každý lídr na trhu v jakémkoliv oboru bude trošičku okopávaný a je to v pořádku, že musí dávat větší pozor, tak třeba za pár let bude lídr někdo jinej.

Petr MAKOVSKÝ 

Tak onoho každého lídra to posouvá dopředu, že jo, reálně ta kritika vždycky člověk to vnímá nějak a má šanci se posunout nějak dál. Za poslední dobu jste toho udělali strašně moc. Vyvinuli jsme spoustu vlastních aplikací, spustili jste aukce, spustili jste další věci, než se k nim dostanu, mě spíš zajímá, kam se chystáte do budoucna, nebo kam vlastně směřujete, protože to byl každý rok, možná každý půl rok prostě nějaká novinka a prostě hrnuli jste to před sebou. Není čas se zastavit a trošku se zamyslet a říct jako trošku stabilizovat.

Petr MORCINEK 

Mně připadá vlastně logické, protože podle mě každá firma v jakémkoliv oboru by se měla podívat na ten cíl, jaký je vlastně, jaký je výsledek, my jsme vlastně firma o službách, realitní byznys je o službách. A ten cíl je vlastně mít spokojeného klienta, takže když to vezmete doopravdy od konce tak, aby byl spokojený klient, tak co očekává klient, tak klient prodávající očekává to, že bude mít toho svého makléře dobrý, ale že vlastně prodá za nejvíc, to očekává, to je vlastně ten, když uděláte jakýkoliv průzkum, tak zjistíte, že vyhraje v 92 % ta cena. A když se podíváte vlastně na tu cenu, jakým způsobem získat tu nejvyšší cenu, tak tak vlastně hledáte ten, ten proces a ten nástroj, jak to vlastně udělat, a proto jsme vlastně přišli s tabletem a s á celou reorganizací, s procesem našich makléřů, sofistikovaným procesem makléřů, který vyústil vlastně v prezentaci té nemovitosti na takové úrovni, abychom získali tolik potenciálních kupujících, aby se mezi s sebou mohli potom utkat třeba v televizní aukci, tak vlastně je to o tom, o tom cíli.

Petr MAKOVSKÝ 

Ono víceméně u vás vy máte, kolik, kolik dneska máte vlastně makléřů plus minus?

Petr MORCINEK 

Pořád se to hýbe někde kolem 2 500 makléřů.

Petr MAKOVSKÝ 

Já jsem právě na to chtěl navázat, protože vlastně z těch 2 500 plus minus vždycky je někdo super, někdo je špička, někdo je na tý úplně nejvyšší úrovni, pak je spoustu toho středu, pak bohužel jsou tam lidi, kteří potom to jméno kazí, protože nejlépe ve všech novinách, ve všech diskuzích, vždycky je nejlepší varianta podívat se na to, kdo něco zkazil, kdo něco udělal, protože o tom se mluví dobře, protože proč říkat, že ten člověk pracuje tak, jak má, proč říkáte, že udělal skvěle svojí práci, prostě je to jeho práce, tak jí tak má dělat. Vždycky se ukáže na toho, v uvozovkách, nejhoršího, který něco pokazil, to znamená, vlastně u vás ta šance najít někoho, kdo něco zkazí, je větší než u těch ostatních. Takže jako já tam vidím i tuhle, tuhle tu paralelu, že vlastně ta střelba do vás může být i díky tomu, že máte makléřů spoustu a že bohužel nikdo není neomylný, ale v realitní kanceláři, kde jich je 10 a jeden udělá chybu, tak ten se ztratí, že jo.

Petr MORCINEK 

To máte pravdu. Pro zajímavost, uzavřeme každý měsíc skoro 2000 smluv. Dohromady je to 40 000 smluv se všemi dodatky pro zajímavost, ve (???) na papíry. Dneska už to není úplně teda o papírech naštěstí, ale je to, proto jsme vlastně posunuli do toho online. Určitě máte pravdu, že, že v tom objemu, když vám vyskočí jedno procento, tak u 2 000 obchodů jedno procento je jiné, než u 10 obchodů, ale jenom pro zajímavost, my máme 4 stížnosti měsíčně, z toho 1-1,5 v průměru je ve vážnější, kterou teda řešíme, anebo řešíme všechny. A dovolím si tvrdit, že, že je řešíme způsobem neobvyklým na našem trhu. Neříkám nemožným, ale neobvyklým, takže prostě nechceme zavírat oči, prostě buďto ten makléř udělal chybu, tak tomu klientovi se omluvíme a jdeme to napravit, anebo tu chybu udělal klient a řekneme mu to rovnou, tak, no.

Petr MAKOVSKÝ 

Je to strašně těžké samozřejmě, protože z hlediska toho ten trh to takhle možná úplně nevnímá, že jo, protože prostě každý to asi řeší jiným způsobem. U většiny, u většiny většiny to nejsou zaměstnanci, ale pracovníci na nějakou dohodu.

Petr MORCINEK 

Tam vlastně ten celý realitní trh se dá, ať už jste, když jste malá firma, tak si to pohlídáte, protože jste malá rodinná firma, máte 4 makléře, tak jim ráno řeknete, jak to mají dělat a maximálně, když se špatně jeden z nich vyspí, což je prostě běžné, tak se může promítnout kousek, ale pohlídáte to, když ta firma je větší, tak musíme mít prostě nějaké nástroje na to, aby, aby to, aby to ušetřila, a to je vlastně to, s čím jsme přišli, ať už je to tablet, který jako jasně a razantně omezuje ten proces u toho klienta a ten makléř vlastně nemůže udělat nějakou zásadní chybu, ten musí jít prostě krok za krokem, aby se to tomu klientovi krok za krokem, tak jak se to vysvětlit má. A potom druhá důležitá věc. My jsme, o tom někdy mluvíme, my jsme zavedli v roce 2017 odměnou pro makléře, ale taky sankci pro makléře, který nedostane odměnu od prodávajícího, anebo referencí od prodávajícího a kupujícího, v případě, že nedostane kladnou referenci po uzavřeném obchodu, tak skoro 10 % provize má minus a v případě, že ji dostane, tak má 10 % plus, to je vlastně jediný nástroj, ten finanční nástroj na trhu, který můžete uplatnit vůči komukoliv, kdo se pohybuje venku, vůči jakémukoliv prodejci, kterému rozumí, ty peníze vždycky mluví nejsilněji. To jsme udělali. A jedna zajímavost, vlastně se snažím říct všem realitním kancelářím, aby to udělaly stejně, protože vlastně i lidé, nebo makléři, kteří nebyli zvyklí to prodávat s tou dobrou referencí, ale třeba to prodali jako dobře, ale nemělo to, neměl ten klient pocit, že by byl nadšený, tak najednou, když dostanete dobrou referenci poprvé v životě, ten makléř, který to neuměl do té doby, tak, tak to bylo mimořádně zajímavé ho sledovat, protože on s tou první referencí, kladnou referencí v životě šel za babičkou, za dědečkem, za rodičema a vlastně se pochlubil, dívej, baby, jakou tu práci dělám, a to vám vlastně chodí potom mráz po zádech, že, že tu práci, že vlastně měníte, měníte toho člověka a ten člověk vlastně příště to chce a už musí k tomu klientovi přijít a už to musí říct jinak, co tady máte pěkného. A je to potom jiné, vlastně najednou je to tak, jak byste chtěli, aby tu službu poskytl někdo vám, tak možná je to trošku generační, jo, že přece jenom ten náš ročník byl ročník 70, tak...

Petr MAKOVSKÝ 

Úplně stejně.

Petr MORCINEK 

Jo, gratuluju, tak my jsme byli vychováni kousek jinak, než ti mladí, já těm mladým věřím, protože pokud jim budeme dávat tyto nástroje a tuto zpětnou vazbu, tak já věřím. A je vidět v číslech, i v číslech my měříme všechno, v těch číslech je vidět, že se to výrazně lepší. Já předpokládám, že doopravdy do takových 10, 12 let to bude, jak v Americe, že český klient už si nebude chtít prodávat sám, že k tomu prostě použije odborníka.

Petr MAKOVSKÝ 

Vy jste mi tam vlastně trošičku nahrál, v tom, že říkáte reference, jak se to říká, my jsme v rámci jak projektu Realiťák roku, tak Reality.iDNES vlastně se ptali několika makléřů, a někteří, nebo spoustu z nich tvrdilo, že si o referenci vůbec neříká, že se občas i, jak to říct, stydí za to, že dělá realitního makléře, což je špatně, že jo, v rámci projektu Realiťáku tam mám jedno z kritérií, počet referencí, který ty lidi získají a mají na to nějaký body, protože bez toho říct si o to, že udělám správně svoji práci, tak dle mého názoru prostě to není ta správná, správně odvedená práce, nemůžu se přece jako makléř stydět za to, že dělám makléře a nemůžu se stydět za to, že si prostě řeknu o referenci, ať od prodávajícího nebo i kupujícího, prostě dělám pro ně nějakou službu. A proč si o to neříct, protože se tím nepochlubit. Krásně jste to řekl z hlediska toho.

Petr MORCINEK 

Já bych doplnil možná jednu věc, že, možná prozrazuju kousek know-how, ale my, když jdeme ke klientovi, tak samozřejmě je to jiný příběh, když jdete s tabletem a když jdete s papírem, ale představte si, že i v zahraničí, ať nejsme jenom v Česku, že i v zahraničí velké firmy, ať už je to v Americe, ve Francii, že vezmou xeroxovanou okopírovanou nakřivo smlouvu a pořád to v dnešní době funguje, že to je křivá škaredá smlouva, která, náběrová smlouva, nebo jakákoliv smlouva, tak vlastně, když takto ta firma prezentuje sebe, tím prezentuje toho makléře a ta důvěra toho makléře v ten produkt a vůbec v tu firmu je výrazně nižší, takže bych, fakt bychom chtěli, aby vlastně všechny realitní firmy, když už měli pěkný barevný papír, aby to bylo rovné, aby to bylo třeba lakované, aby ten projev vlastně na tom začátku vypadal, potom ten makléř se nebude stydět, že dělá pro firmu tu či onu, a potom si vlastně taky tohle to začíná doopravdy od toho obyčejného, obyčejného papíru, který prostě nemůže být křivý. A to, co vidíte dneska na tom trhu, pořád bohužel to není ono a nic to nestojí. Jenom si musíme zkontrolovat tu kopírku, aby, aby tiskla rovně, no.

Petr MAKOVSKÝ 

Malinko jste mi ale předtím utekl z toho, co vlastně chystáte do budoucna, jsem se na tom jako ptal, malinko jste z toho utekl. Zeptám se ještě jednou, jestli samozřejmě nechcete, tak nemusíte odpovídat, ale zajímá mě to, protože ten trh nějakým způsobem mu dává ty impulsy, vždycky je dobrý sledovat toho lídra částečně, co dělá, poučit se.

Petr MORCINEK 

Samozřejmě. Kousek know-how, nemůžu prozradit všechno, ale můžu vás ubezpečit, že, že máme připravené, řekl bych, že to o prázdninách, o těchto prázdninách zase uvidíte, že nespíme, ale to nejdůležitější podle mě se stalo. Já vím, že to tady z toho křesla z Ostravy může znít jako šíleně nebo divně, ale já jsem přesvědčený o tom, že jsme, že jsme do toho realitního trhu celosvětového vnesli nový model, že jsme to zrovna my, mě těší, protože to, že odprezentujete tomu klientovi nemovitost na tolika kanálech, protože, a teď kousek know-how, protože nestačí vlastně nabrat nemovitost a odprezentovat ji na realitních serverech, to dělá celý svět a takhle se to dělá...

Petr MAKOVSKÝ 

Hodně let už.

Petr MORCINEK 

Hodně let, ne-li stovky, teď si představte, že jsme vlastně přišli a řekli, my ji nechceme prodat prvnímu, protože vlastně dneska stačí, když naberete nemovitost, dáte ji na realitní server nějaký a přijde nějaký první kupec a tomu se to prodá. A tady mi úplně otáčíme trh jako generálně. Až za 20 let, až třeba nebude už, máme ten věk vlastně, že, anebo třeba za 10 let, za 15 let, uvidíte, že takto se bude prodávat na celém světě, že musíte vlastně, že nestačí vlastně jít na realitní server, že musíte jít dál, musí mít skladní prezentaci na Facebook a musíte investovat do té nemovitosti, musíte jít, musíte jít do toho rádia, byť vám dneska lidi řeknou a proč rádio, tak se jako nemovitosti nekupujou. Musíte jít do televize a proč jako do televize, proč byste měli prezentovat nemovitost od klienta třeba na Primě, nebo proč, ale proto, protože to vidí více lidí, proč byste měli dát vědět každému sousedovi, když naberete nemovitost, tak, pardon, tak správně by každý ten realitní makléř měl obejít každého souseda a říct, tady ve vašem patře, anebo o patro výš nebo níž nebo jít vedle do paneláku a měl byste udělat perimetr třeba 10, 15 km a sdělit všem vlastně potenciálním kupujícím, že tady tento byt se prodává, proč byste to měl říkat, no, protože bude větší zájem o ten a když bude větší zájem o ten byt, tak to prodáte lépe pro toho prodávajícího, ten potom bude nadšený, bude o vás říkat, že jste, že jste úžasný makléř a vybudujete si v té vaší lokalitě takové jméno, a to je vlastně, to je vlastně cesta, kterou jsme otočili a zvolili, že říkáme, neskončeme jenom na tom realitním, v té běžné realitní inzerci, ale pojďme dál, ne-pojďme prodávat prvnímu. Ale ono je to vlastně převratné, protože když se na to podíváte, tak, tak najednou zjistíte, že mnoho makléřů, samozřejmě i našich, vždyť mají prvního kupce, ten má provizi, tak mu to prodám a je hotovo, proč bych měl jakoby dělat více prohlídek, protože to musíte 2× nebo 3× nebo 4× na prohlídku nebo 10×. Teď tam máte 100 potenciálních kupujících. No, a není to, není to cesta vlastně, jak pro toho prodávajícího získat, získat to, co vlastně očekává a jak si získat jméno, které, o kterém bude opravdu všude vykládat přátelům, protože když mu to prodáte za 3 000 000, jak chtěl, tak o tom vlastně on nebude povídat, prodal jsem to, mohl jsem to prodat víc, ale já už jsem to teda prodal, byl tam nějaký makléř, dobrý, no tak vzal si za to provizi, ale když to prodáte tímto způsobem, hele, oni to odprezentovali všude, oni tam udělali tolik prohlídek a nakonec se nám to podařilo prodat za 3,5 milionu korun, on o tom bude vykládat kamarádům v práci a zůstane vám navždy a budete jeho makléř...

Petr MAKOVSKÝ 

Do budoucna.

Petr MORCINEK 

Do budoucna pro celou rodinu a pro všechny kamarády, tak to je vlastně to, co, to, co my jsme úplně zvrátili a aby to vlastně to celé šlo udělat, tak proto jsem potřebovali tablet, protože tohle nešlo manažovat na papírech, paradoxně. Takže my, když jsme v roce 2017 představili tablet, tak bylo velmi těžké udržet, udržet to, že teda jako připravujeme aukce ještě dalších 5 let.

Petr MAKOVSKÝ 

Já si pamatuju 2017, protože jste uváděli tablet, pak jste to prezentovali na konferenci podle mě v Praze, jestli to pamatuju, tak jsem tam taky seděl, koukal jsem na to, říkal jsem si, co to vlastně, co ti chlapci vlastně dělají, že jo, tady vlastně budou mít absolutně pod kontrolou všechno, co se děje, jak to může vlastně v Čechách fungovat, že to bylo enormní, takže mě to velmi překvapilo, velmi příjemně překvapilo. A jsem rád, že tohle je, že tohle je, protože tohle podle mě cesta je, jak jste říkal přesně, zabránit tomu, aby se dělaly velké chyby, toto je jasný a mít ten proces celý pod kontrolou.

Petr MORCINEK 

Protože ten makléři je jenom člověk, v jakékoliv firmě, a ten elektronický proces vám doopravdy zabrání, ale doopravdy v jakékoliv chybě, jestli se bavíme třeba o (???), nebo jestli se bavíme o čemkoliv, jak má makléř posoudit doopravdy kvalitní (???), to budete školit všechny makléře, doopravdy tam všichni přijdou na to školení, doopravdy dávají čas v dnešní době, kdy vám na tom školení, 70 % jsou lidi na mobilu, protože považuje jako zrovna zprávu na Facebooku důležitější, než toho prezentujícího. Vy potřebujete vlastně doopravdy zamezit té chybě. A dneska ta odbornost, ta potřeba a ten tlak na tu odbornost na toho makléře, ať už je to, ať už je to finančník nebo realitní makléř, tak se zvyšuje. No, a vy tady tady mimořádně vlastně pomáháte tomu makléři být vlastně v ději a jakákoliv změna, která, která se děje jakoby běžně, tak tu změnu vlastně ušetříte jedním úkolem u nás na IT a v tu vteřinu to má u sebe 2 500 tabletů a makléřů, kteří to používají a můžou to takto prezentovat těm klientům.

Petr MAKOVSKÝ 

Já vám moc děkuju a pokračovat budeme za chvilinku.

Petr MAKOVSKÝ 

Tak jsme tu ve druhé části. Bavili jsme se o tom, jakým způsobem celý proces probíhá, ale teďko vlastně v roce 2022 došlo k nějakému lehkému ochlazení trhu, my z hlediska čísel jak v projektu Realiťák roku, tak především čísel Reality.iDNES vidíme, že se ten proces prodeje lehce zpomalil, zpomalil se všude, v Praze velmi nečekaně, ve zbytku republiky 14 dní po tom, jak to vnímáte vy v tuhle chvíli?

Petr MORCINEK 

Ono to má 2 pohledy. Když jsme vlastně do M&M přišli 2008, kdy byla doopravdy krize.

Petr MAKOVSKÝ 

To byla krize.

Petr MORCINEK 

Velká krize, tak my jsme vlastně se snažili říct, že žádná krize není. Každý obor, každý byznys, celý svět funguje v nějaké sinusoidě, na nějaké křivce, jednou je to dobrý, jednou je to horší, a tak. Ono se rozhoduje, vlastně v každém podnikání se rozhoduje na..., nahoře nebo dole, když jste nahoře, tak tam můžete zpychnout a tam prostě začnete utrácet, já nevím, jezdíte v dobrém autě a tak. Když jste dole, tak tam vlastně nemáte tu energii, nic se nedaří. A teď, jestli je ten realitní trh, nebo jakýkoliv trh nahoře nebo dole, ono je to vlastně, ono je to o tom, abyste si nepřipustili, kde ten trh je a jestli je zrovna dole, tak musíte jednou tolik pracovat. Takže jestli chcete mít stejné výsledky jako třeba v minulém roce, který byl třeba pro realitní trh jakoby bezva, tak musíte pracovat jednou tolik, nemůžete mít 5 náběrů, ale potřebujete jich 10 a k tomu musíte pracovat, já nevím, 10 hodin, ale třeba 20 hodin, nebo 15.

Petr MAKOVSKÝ 

Jsou schopni, já se omlouvám, že vám do toho skáču, jsou schopni to realitní makléři v tuto chvíli takhle pojmout, zvládnout a nečekáte nějaký propad v těch počtech, který jsou, protože jako...

Petr MORCINEK 

Problém je vždycky tam, kde si to připustíte.

Petr MAKOVSKÝ

Jasně.

Petr MORCINEK 

Ale vážně. Jako já chápu, že realitní trh nebo vůbec celý trh je, je teď v nějaké krizi a určitě bude nějakou dobu, ale podléhat panice, že by, ten svět se vždycky dostane ze všeho, ten byznys je doopravdy funkční, funguje sám bez jakýchkoliv regulací. A uvidíte, že, že se nic neděje. Když něco je hodně dlouho dole, tak ty mechanismy fungujou vlastně na tom světě, ať už státní, anebo ty privátní, aby to napravily.

Petr MAKOVSKÝ 

Já se chci teď chvilinku věnovat našemu projektu Realiťák roku a Realitka roku. Někteří z vašich makléřů jsou tam velmi úspěšní. Spousta z nich se neúčastní. Stejně to je i v projektu Realitka roku. Proč myslíte, že makléři neměli zájem, nebo nechtěli, nebo nezúčastnili se těhle těch marketingových projektů, protože my to vnímáme jako marketing, není to, není to z mého pohledu nic jiného než marketing pro ten realitní trh, jak jako nějakým způsobem pomoct, jak nějaký způsobem pomoci, jak z hlediska spotřebitelů, tak z hlediska, z hlediska, z hlediska makléřů. Jsou makléři dostatečně líní na to, aby to dělali?

Petr MORCINEK 

Já myslím, že to je o tý generaci, o tom vlastně pochopení, v jakém oboru jsme. Já jsem přesvědčený o tom, že za 10, za 15 let tohle bude naprostý standard a že ti makléři budou prosit, aby se mohli do takové soutěže přihlásit dobře, protože vlastně pochopíte, tak jak jsme se bavili, velmi rychle pochopíte, že to je o tom dobrém jméně. A že máte dobré jméno, tak jako my, tak všechny ostatní firmy mají skvělé makléře, kterým už doopravdy volají ti klienti sami pořád a oni nepotřebuju někde hledat nemovitost k prodeji, oni dopravy nepotřebujou vůbec, protože mají, protože si vytvořili to dobré jméno, a tak je to jenom o tom, že jsme, kolik, po revoluci 30 let, to je ještě málo.

Petr MAKOVSKÝ 

To je ještě málo.

Petr MORCINEK 

To je ještě málo, to ještě chviličku bude trvat, než ta naše generace kousek ustoupí, než budou přicházet mladí, když se díváte dneska, my máme doopravdy hodně mladých lidí mezi námi a je to moc pěkné vlastně ty mladé sledovat. Na jednu stranu si říkáte, to je stejné, jak nám říkali rodiče, ta naše generace jo, ta roste, to bude průser, takže si to tak trošku říkáme taky, ale se podíváte hlouběji, není tomu tak. Oni, oni, já v nich vidím jako ohromnou perspektivu, oni mají jako bezvadné oči a chtějí pracovat, chtějí, chtějí to dělat dobře vlastně, chtějí, chtějí, aby byli uznávání v tom oboru. A když jste uznávaný, tak vás to vlastně těžšího a k tomu, když máte ten dobrý pocit a k tomu máte ještě peníze, tak to je podle mě nejvíc, co v tom podnikání můžete získat, tak proto je to otázka času, kdy, kdy většina těch makléřů tam bude na to pódiu, když jim budete předávat nějakou cenu, tak tam půjdou hrdě a budou se tam, budou se čím dál více hlásit.

Petr MAKOVSKÝ 

Ono je to i o tý vlastní zkušenosti, protože máme zkušenost například s vašimi makléři nebo pobočkami, že ti, kteří to zkusili, zjistili, že to nějakým způsobem relativně hezky marketingově funguje, že jim to něco může přinést, že to může přenést jejím klientům, tak v tom pokračují, jo, jsou to takový malý kolektivy, který si to řeknou, krásně je to vidět na západu Čech, prostě kde těch makléřů od vás se účastní, je relativně velká velká spousta, protože si to zkusili, měli možná tu možnost si vyzkoušet, zjistili...

Petr MORCINEK 

Až to uvidí ostatní.

Petr MAKOVSKÝ

Až to uvidí ostatní, tak si to možná řeknou a může to fungovat, já tomu pevně věřím, že by to mělo jít.

Petr MORCINEK 

Ale ono, ono je opravdu, už jsem říkal, asi podruhé, potřetí, ono je doopravdy to nejvíc sledovat makléře, který tu pochvalu dostal poprvé v životě, jak vlastně reaguje, on je samozřejmě trošku hrdina, nechce to dát na sobě vidět, ale potom, když jde za těmi rodiči a tam vlastně ukazuje tu svojí práci, to je, no, to je vlastně to nejpěknější, co cítíte vlastně v tom byznysu a potom víte, že to je stabilní ohromně, tak pokud by se nám to jednou podařilo, že takto budou všichni, tak, no, ale myslím všichni, nejenom u nás, tak ten obor dostane takovou důvěru. Když se v Americe zeptáte nějakého klienta, že by si chtěl prodat sám, tak to ani neví, že to jde.

Petr MAKOVSKÝ 

Jde to, ale proč by to dělal.

Petr MORCINEK 

Doopravdy, když se zeptáte 10 Američanů, jestli by si prodal sám, tak on na vás bude koukat, jakým způsobem je to možné. Navíc i ten trend, ta doba je kousek příznivá, nevím, jestli to tak chci říct, ale je příznivá v tom, že naše generace si ještě vzala vrtačku a vyvrtala si díru, aby si tam dala hmoždinku. A dneska, dneska ta mladá generace to neumí. Oni nemají ani vrtačku, takže oni si zavolají, na jednu díru si zavolají kamaráda, anebo firmu, aby si pověsili obrázek.

Petr MAKOVSKÝ 

Když se řekne zelená rodina, co to pro vás znamená?

Petr MORCINEK 

Tak toto je vlastně, já říkám vlastně 2 rodiny, vždycky ta 1 rodina je ten byznys a 1 rodina je ta rodina, jo. Asi mi bylo a bude celý život vytýkáno, že vlastně nikdy jsem v tom neměl pořádek, co je víc, tak, ale zelená rodina, abychom to nedémonizovali, podle mě je důležité v každé firmě, ať má kolik chce lidí, vlastně vytvořit dobrou atmosféru. A začínáte vlastně vždycky od té hlavy, jak se říká, tak když se podíváte tady k nám, tak tady třeba zaměstnanci pracujou 15, 20 let, 25, 30 let, co jsem tady vlastně, tak spolupracujeme, tak to je vlastně pěkné, a když vlastně se takto znáte, teď spolu máme nějakou i třeba kapelu, která neumí hrát vůbec, jo, ale jako snažíme se, 3 akordy a nějak něco tvoříme, jo, a jezdíme všichni na lyže a všechny ty sporty děláme, a tak, děláme to spolu, tak vlastně odtud potom vychází vlastně ta komunikace dál do té sítě. A potom vlastně, když to tak cítíte, tak možná dobré přirovnání, teď jsem byl nedávno v bance a jeden, oni si říkají osobní bankéři, oni se starají o ty peníze, já tam vůbec nechodím, mě tam poslala ekonomka, a ten bankéř mi říkal, tady je jedna realitní kancelář a ten majitel si každý rok koupí dům a teď ho pronajímá a tak, a my místo toho, abychom si koupili dům, tak prostě jedeme, tak vezmeme 10-20 000 000 Kč a uděláme z toho nějakou dovolenou, jedeme se všemi makléři někde pryč. Teď jsme byli 561 lidí v Dubaji a vlastně tam necháte ten dům, ale vlastně si přivezete ty fotky. A ty fotky jsou vlastně víc než ty peníze, protože, protože na ně se můžete podívat, na co máte ten barák, jo, že, že tam pronajímáte něco a máte o 10 000 Kč víc, vlastně nejvíc jsou ty fotky, to se snažím teda říct taky všem. A potom samozřejmě, když i naši makléři jsou oslovováni různýma firmama, že by, že by třeba šli někde jinde a že třeba někdo nabídne kousek víc, tak oni vlastně se potom taky zeptají, co ta firma dělá vlastně, děláte taky něco a tak, tak já myslím, že ta zelená rodina, nebo vůbec jako, že by každá firma měla mít nějakou rodinu, abychom to nedémonizovali, ať to není..., ta rodina je důležitá pro to dobré klima a pro to, aby, protože od nás odchází vlastně makléři vlastně z jednoho jediného důvodu, a to je, a to, že se nepohodnou na pobočkách, což je jako běžné, to je lidské (???), tak to prostě bylo, je a bude. A jinak, jinak vlastně ti lidi od nás neodchází.

Petr MAKOVSKÝ 

Možná strašně těžká otázka.

Petr MORCINEK 

Ještě, pardon, ještě jeden důvod, proč od nás odchází, a to je, že chtějí mít klid, protože ten tablet a ten náš systém vlastně nutí toho člověka, aby to udělal všechno včas a oni chtějí jít za svobodou. No, a to my úplně moc nemáme vlastně. My chceme, aby doopravdy ten proces od začátku té, toho náběhu té nemovitosti, až dokonce byl proveden tak, jak víme, že to je nejsprávnější, protože jsme prodali tolik nemovitostí v Česku.

Petr MAKOVSKÝ 

Jasně. Možná těžká otázka, je čas koupit nebo prodat nemovitost?

Petr MORCINEK 

Od realiťáka by se čekalo, jasně, všechno prodávejte, je to o tom, co vlastně, kam, co potřebuje v tom životě teď, jestli máte peníze, tak neprodávejte, protože pro všechny kupující mám špatnou zprávu, už posledních vlastně, co jsem v realitách, tak, tak se snažím říct, že ty nemovitosti jenom porostou, těch důvodů je víc a jsou jasné. Oni vždycky třeba říkají, no jo, realiťák si kryje vlastně svůj byznys, ale ono to tak není. Musíte se vždycky podívat na ty příčiny a na ty důvody. Když zmíním jenom pár. Tak to, že máme sazby u hypoték, jaké máme, to, že máme kritéria u hypoték, jaké máme, dobrý, ale to je docela pohyblivé, tady by to ještě nemuselo být tak důležité, to, že máme nějakou situaci na tom trhu, celosvětovém trhu s materiály, tak je jasné, že ty materiály nebudou levnější. Potom tady máme asi nejvýznamnější situaci, a to je v tom, v té lidské síle, protože když se podíváte na tu lidskou sílu a podíváte se na učební obory 10 let zpět, 5 let zpět, teď a uděláte si křivku a promítne se jí do dalších 5, 10 let, tak zjistíte, že, že se třeba za 8 let vyučí ne 1 200 stolařů, ale třeba 68 za rok, což bude mít samozřejmě jako vliv na tlak na tu cenu a samozřejmě to tomu trošku nahrají technologie, ale ty nejsou všemocné, a proto vlastně to jsou, když vyjmenuji jenom těchto pár důvodů, tak to je, to jsou důvody, proč ty nemovitosti nikdy nebudou klesat, tak proto, proto radím, neprodávejte, když nemusíte, anebo když k tomu nemáte jakoby jasné a logické důvody, tak, protože, víte, ta investice do nemovitosti, někdo řekne, já tam byt a teď ho pronajímáme, teď s nimi máme problémy a teď, teď oni tam udělali binec v tom a teď mi to rozebrali celé a zlikvidovali mi celou linku, no co, tak za 2, za 3 roky, za 5 let ten by tam pořád stojí. Vezmete rodinku, zajdete do Hornbachu, koupíte si tam náčiní na malování, nějakou škrabku, tak to vyčistíte, uděláte si tam 3× 3 víkendy a najednou tam máte byt a za 5 let, jestli dneska stojí ta garsonka 3 000 000, tak bude stát 6, což je teda šílená zpráva. Teď jsem trošku naznačil, že můžou nemovitosti růst o 100 %, ale, no, když se podíváte na všechny ty důvody, které jsem teď sdělil, tak třeba to tak bude. No, a podívejte se na křivku 300 let zpět, jak na tom jsou domy, byty a pozemky, pozemky jsou na tom nejlíp a najdete tam jenom, když to protáhnete, tak tam najdete růst a za dalších 100 let to nebude mít žádný zvuk.

Petr MAKOVSKÝ

Možná poslední věc, už nám několik let platí zákon o velkým zprostředkování. Přinesl něco spotřebitelům podle vás, teď ne realitní makléři, ale spotřebitelům?

Petr MORCINEK

Já bych to asi neměl říkat, ale jakoby já jsem, já jsem odpůrce, já nemám rád regulace, něco, co se vlastně bude regulovat, jo, tak jak to vidíme třeba v EU, tak jestli může se jmenovat čokoláda čokoládou nebo...

Petr MAKOVSKÝ 

Jasně.

Petr MORCINEK 

A to je vlastně ono. Já vím, že třeba helmy na motorku jsou fajn, a teď, nevím, jestli třeba neomezuje kousek svobodu, že nejsem úplně proti nějakým pravidlům. Chápu, že regulace třeba ve zdravotnictví, rozumím, jsou obory, když už máme, když už máme nějaký zákon, protože vždycky najdete 100 let zpět teď, nebo za 100 let dopředu, až budete mít jakýkoliv zákon o jakémkoliv oboru, vždycky tam najdete dobrého nebo výborného, dobrého a špatného makléře, nebo (???), vždycky ne, žádný zákon toto nezmění, změní to, změní to vlastně ta konkurence, ta konkurence je nejlepší regulátor toho trhu, ale když se bavíme o zákonu, ten reguluje 3 věci - úschovu, tam si myslím, že čas ukázal, kdo měl pravdu. My jsme byli pro to, aby, aby zůstal, aby ten, aby ten zákon byl aspoň teda tak, jak je, aby, aby každá firma, ať už právnická nebo fyzická osoba mohla dělat to, co, to, co ti ostatní, aby někdo nebo zvýhodněný, protože pokud by to vyhrály ty skupiny, které vlastně byly banky, notáři a právníci, tak by dneska ta úschova stála 10 000 Kč...

Petr MAKOVSKÝ 

Přesně...

Petr MORCINEK 

...paušálně a za další 2 roky by stála 12, 15. Takže tam tam bych řekl, že, že čas ukázal, že to je, že to je správně. Potom máme nějaké pojištění, má to své rezervy. Myslím si, že v následujících letech se to ještě by bylo fajn, aby se to upravilo. A asi to nejpodstatnější je vzdělávání. My velmi iniciujeme to, aby to vzdělávání bylo výrazně, výrazně přísnější, je šílené, že vůbec existuje nějaký online kurz, to je, to je až trestuhodné, tak tady se snažíme velmi intenzivně říct všem, že toto není, toto není správná cesta a na toto je třeba ten zákon dobrý, protože, protože ta kvalita toho makléře určitě vychází z toho, jaké jaké ty informace, jakým kritériem projde na tom začátku, když bych to přirovnal k pilotnímu průkazu, tak taky vlastně potřebujete nějaké znalosti, potřebujete na to dohromady v učebně, tuším, 40 hodin ve vzduchu, tak je 40 hodin, abyste vlastně uměl ty základy...

Petr MAKOVSKÝ 

Něco malého.

Petr MORCINEK 

Tak tohle, no, tak tohle určitě jako důležitý, důležitý krok toho realitního zákona, ale ono nejdůležitější je, že je, že je funkční, že je tady, protože každý zákon už se s ním dá, už se s ním dá pracovat, když ten zákon není, tak se vlastně nedá, nedá nic změnit, no.

Petr MAKOVSKÝ 

Víceméně budeme doufat v to, že v následujících letech se to podaří i nějakým způsobem upravit, z mého pohledu úplně stejný názor, jako máte vy, to vzdělávání je tam a podle mě moc slabé, řekněme, to tak, já bych také preferoval, aby tam prostě třeba každé 2 roky, každé 3 roky ten makléř se musel znovu vzdělávat, znovu absolvovat nějaký zkoušky, ten trh se mění, mění se kompletně všechno. A ty lidi prostě, kteří prodávají nebo kupují nemovitosti, dávají vlastně většinu svých peněz, které dlouhodobě, dlouhodobě mají a musí mít jistotu, že to bude v pořádku.

Petr MORCINEK 

Ty zákony jsou totiž nebezpečné taky v tom, že nahrávají těm velkým. Paradoxně teda budu mluvit proti sobě, ale ono už se v některých zemích, a není to daleko, v některých zemích už se stalo, že vlastně se prolobbovalo to, že, že můžou prodávat jenom realitní kanceláře, tak ono to je doopravdy otázka, co je, co...

Petr MAKOVSKÝ 

Co je správně a co není správně.

Petr MORCINEK 

...není správně, já věřím v ten byznys. Já věřím v to, že kdo je lepší, tak ten, ten vyhraje a ten byznys se vždycky reguloval, reguluje a bude regulovat sám a vzájemně.

Petr MAKOVSKÝ 

Prima. Já moc děkuju za váš čas.

Petr MORCINEK 

Já taky děkuji za pozvání.

Petr MAKOVSKÝ

Petr Morcinek, stratég, vizionář a majitel společnosti M&M reality. Moc děkujeme. Díky moc.

Petr MORCINEK 

Děkuju za pozvání. Na shledanou.